Hall sensor signaal B230FT

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-06-2012 18:48 #1093285 door V700 register
Hall sensor signaal B230FT is gemaakt door V700 register
Mijn B230FT ('89) wil niet meer aanslaan.
Oorzaak ligt 'm bij mijn gevoel in de Hall-sensor in de ontstekingsunit; ik heb dit vaker meegemaakt. Nu heb ik echter twijfels over de juiste werking. Volgens de documentatie zou ik het volgende moeten meten:
- Rode draad: accuspanning bij contact aan
- Zwarte draad: massa
- Blauwe draad: signaaldraad. Volgens Brickboard.com zou deze moeten wisselen tussen 12 en 0V en moet deze bij contact aan 5V geven
In de signaaldraad zit mijn twijfel. Ik heb beroepsmatig met relatief veel Hall sensoren te maken gehad. In de meeste voertuigen wordt de sensor van een spanning voorzien van 5 V en wisselt het signaal tussen de 0 en de 5V. Een enkele keer ben ik ook een Hall sensor tegengekomen met een voedingsspanning van 12V. De uitgangsspanning was ook bij deze sensor tussen de 0 en de 5V.
 
De connector van de sensor is redelijk slecht tenoemen, dus die heb ik gerepareerd. Het signaal dat ik meet stemt nu niet overeen met wat ik weet en lees: Ik heb een blakspanningssignaal dat varieert tussen de 5V en 12V.
 
Wie kan mij vertellen hoe het signaal er uit hoort te zien?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-06-2012 18:58 #1361083 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoi
Ooit eens nagevraagd en dat het moeilijk te meten is.
Nieuwe Hall gehaald voor 80 Euro en erin geklemt.
 
Gr.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-06-2012 23:03 #1361415 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hall sensor vervangen


Jammer dat er niet meer reacties zijn hier. Ik had verwacht
dat op een forum met zoveel ervaring wel een antwoord beschikbaar zou zijn. Ik
weet zeker dat ik namelijk niet de eerste ben die met dit probleem heeft te
kampen; de Hall sensor van pre 1989 modellen gaat vaak stuk. Op de B230FT is
dit de 2e keer dat ik ‘m moet vervangen.




Maar goed, ik zal proberen mijn relaas hier weer te geven
zodat anderen met een gelijkwaardig probleem nuttige info voorhanden hebben.

Mijn vraag was dus hoe het uitgangssignaal van de Hall
sensor er uit moest zien, omdat ik het signaal van onze B230FT niet vertrouwde.
De Hall sensor is gemonteerd in de verdeler van de ontsteking en is oorspronkelijk
bedoeld als een elektronische vervanger van de contactpunten. Bij
carburateurmotoren (B230K) rapporteert de sensor aan de ontstekingscomputer EZ116K.
Bij de B230FT is dit de EZ117K:






Deze is ook verbonden met de LH Jetronic regeleenheid en
geeft het Hall sensor signaal ook door ten behoeve van het bepalen van het
insputmoment. Latere modellen gebruiken voor deze 2 zaken een krukassensor.

Het signaal van een Hall sensor is, voor zover ik ze heb
gezien, een blokspanning die wisselt tussen 0 Volt en 5 Volt. De sensor van
onze B230FT had een blokspanningssignaal dat wisselde tussen 7 Volt en 12 Volt;
dat kwam mij vreemd voor.

Omdat ik nergens een bevredigend antwoord kon vinden, heb ik
maar besloten een nieuwe sensor te bestellen. Scandcar verkoopt de sensoren
los, maar dat levert wel wat werk op. Op de foto kun je de sensor rechtsboven
zien zitten:





Op deze foto is inmiddels de rotor, die tussen het
Hall-element door draait, al verwijderd. De sensor zelf is op de voetplaat
geklonken en moet dus uitgeboord worden. De rotor kan verwijderd worden door
het pennetje aan de achterzijde met een pendrijver er uit te tikken. Markeer wel even de positie van de rotoras ten
opzichte van de aandrijfring.














Het kan zijn dat deze redelijk vast zit; dit kun je oplossen
door het geheel warm te stoken. Verwijder wel even de O-ringen.

Dan kun je de klinknagels aan de achterzijde van de
grondplaat uitboren / wegslijpen.





De zwarte stekker van de Hall sensor kun je los schuiven van
de verdeler unit en dan heb je de sensor bijna zoals je die ontvangt van
Scandcar.





De stekkerpennen moeten namelijk nog uit het stekkerblok
geschoven worden. Dit kan eenvoudig door middel van een klein tangetje.

De stekkertjes van de nieuwe sensor moeten nu in het
stekkerblok gestoken worden. Aan de achterkant van het stekkerblok staan een +,
een – en een 0 afgebeeld. In het midden
staat de 0; daar gaat de groene draad gaat in. De rode draad gaat in de + en de
zwarte draad in de -.

Nu moet de sensor weer vastgeklonken worden. Ik heb dat
gedaan met behulp van 2 pendrijvers. De stalen pennetjes moeten zodanig
opgestuikt worden dat de sensor vast komt te zitten.






Nu kun je de unit in omgekeerde volgorde weer in elkaar
zetten. Let op dat de aandrijfring weer op dezelfde manier terugkomt als je ´m
hebt verwijderd (als het goed is heb je ´m gemarkeerd). Als je dat niet hebt
gedaan (zoals ik) zal de auto nog niet aan willen slaan, want dan staat de
rotor 180 graden verkeerd in de verdeelkap.

En dan nu waar het allemaal om begonnen is…

Het Hall sensor signaal; hoe hoort dat er uit te zien? Zoals
ik al zei, een blokspanningssignaal dat wisselt tussen 0 Volt en 5 Volt:





Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-06-2012 14:45 #1361463 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ohhhh, wat mooiiiiiii
Kijk, dat zijn de handleidingen ....
Zelf heb ik met twee boutjes en de hulp van de bankschroef de
boel weer in elkaar geperst.
De zwarte stekker-conector kun je voor een paar duppies nog
bij de dealert krijgen.
 
Gr.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-06-2012 21:22 #1361492 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Goede
Goede handleiding, leuk dat je de informatie toevoegt als het er nog niet is. Op een hele duidelijke manier en met goede foto's. Daar kan een ander in de toekomst iets aan hebben !Komt dat oscilloscoop plaatje uit een eigen meting  ? Dan behoor je denk ik tot de weinigen hier (<15 personen gok ik) die daar de apparatuur voor hebben en weten hoe ze het moeten gebruiken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-06-2012 23:21 #1361501 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Scoopbeeld
Ja, het scoopbeeld is door mijzelf gemaakt, vandaar ook mijn initieele vraag over de vorm van het signaal. Helaas ben ik vergeten het foutieve signaal op te slaan, anders had ik ook nog dat signaal hier kunnen afbeelden.
Bij het controleren van toerentalsensoren is het vrijwel ontontbeerlijk om het signaal te beoordelen met behulp van een scoop.
Overigens wees een elektrotechneut op het 850 forum mij op het probleem achter dat foutieve signaal (de blokspanning tussen 7 en 12 Volt) en dat is naar alle waarschijnlijkheid een defecte massa in het Hall IC.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-06-2012 23:25 #1361502 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Onderdeelnummers
Even nog ter aanvulling voor de hobbyisten onder ons de Volvo onderdeelnummers van de sensor en de stekkerhuls:
Impulsgever 1346792
Isolator 1346793

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD