Krukaskeerring, 1 stap vooruit, 2 achteruit
- Chris Boessenkool
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-06-2012 22:09 #1093164
door Chris Boessenkool
Krukaskeerring, 1 stap vooruit, 2 achteruit is gemaakt door Chris Boessenkool
Hoi,
Vorige week heb ik de "foute" M90L voor de "juiste" M90L2 gewisseld. Daarbij meteen alles beetgepakt wat we tegenkwamen, schoonmaken, invetten en vervangen. Dus nieuwe koppeling met druklager en een nieuwe krukaskeerring. Bij de vorige wissel had ik al eens de krukaskeerring vervangen door eentje van Scantech. Onder de auto bleef daarna steeds wat olie hangen, de boel lekte dus nog. Omdat het niet zoveel was heb ik het er zeker een jaar bij gelaten, de laatste tijd werd het steeds meer.
Bij het loshalen bleek de olie van twee plekken te komen, van achter de verdeelkap en door de keerring. Beide aangepakt, nieuwe o-ringetjes bij de verdeelkap en een verse Elring keerring aan de achterkant van de krukas. De stap vooruit is dat de verdeelkap nu lekvrij is, heb er nu +/- 800 km mee gereden. Vorige O ringen waren van Scantech, de nieuwe zijn merkloos. De krukaskeerring is netjes met speciaal gereedschap er recht ingezet en ook op een andere plek als de vorige.
De stap achteruit, je raad t zeker al, de boel lekt nog harder dan voorheen. Dat ik flink baal is (erg) zacht uitgedrukt... De boel moet helaas nog een keer uit elkaar, wil de boel droog hebben! Met de verhuizing in zicht komt mij dit niet goed uit, niet qua tijd en niet qua geld.
Ik ben dus nieuwsgierig naar jullie ervaringen, wat kan ik het beste doen? Een oplossing zoals veertje inkorten lijkt me niet zo handig. Boel is misschien dicht, maar keerring slijt ook des te harder en ook harder in op de krukas lijkt me.
Als iemand mij wil helpen om dit nu eindelijk eens op te lossen dan hoor ik dat ook graag!
groeten,
Chris
Vorige week heb ik de "foute" M90L voor de "juiste" M90L2 gewisseld. Daarbij meteen alles beetgepakt wat we tegenkwamen, schoonmaken, invetten en vervangen. Dus nieuwe koppeling met druklager en een nieuwe krukaskeerring. Bij de vorige wissel had ik al eens de krukaskeerring vervangen door eentje van Scantech. Onder de auto bleef daarna steeds wat olie hangen, de boel lekte dus nog. Omdat het niet zoveel was heb ik het er zeker een jaar bij gelaten, de laatste tijd werd het steeds meer.
Bij het loshalen bleek de olie van twee plekken te komen, van achter de verdeelkap en door de keerring. Beide aangepakt, nieuwe o-ringetjes bij de verdeelkap en een verse Elring keerring aan de achterkant van de krukas. De stap vooruit is dat de verdeelkap nu lekvrij is, heb er nu +/- 800 km mee gereden. Vorige O ringen waren van Scantech, de nieuwe zijn merkloos. De krukaskeerring is netjes met speciaal gereedschap er recht ingezet en ook op een andere plek als de vorige.
De stap achteruit, je raad t zeker al, de boel lekt nog harder dan voorheen. Dat ik flink baal is (erg) zacht uitgedrukt... De boel moet helaas nog een keer uit elkaar, wil de boel droog hebben! Met de verhuizing in zicht komt mij dit niet goed uit, niet qua tijd en niet qua geld.

Ik ben dus nieuwsgierig naar jullie ervaringen, wat kan ik het beste doen? Een oplossing zoals veertje inkorten lijkt me niet zo handig. Boel is misschien dicht, maar keerring slijt ook des te harder en ook harder in op de krukas lijkt me.
Als iemand mij wil helpen om dit nu eindelijk eens op te lossen dan hoor ik dat ook graag!
groeten,
Chris
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-06-2012 22:20 #1360245
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik neem
Ik neem aan dat de boel (het gat waar de ring in komt en de as waar hij omheen zit) voor montage helemaal vrij van bramen en scherpe randen was ?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Chris Boessenkool
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-06-2012 22:35 #1360246
door Chris Boessenkool
Beantwoord door Chris Boessenkool in topic Jup
Dat is inderdaad gecontroleerd. De krukaskeerring aan de voorzijde heeft drie pogingen gekost om dicht te krijgen. 1x met Scantech, 1x met origineel Volvo en de laatste keer met een Elring keerring. De laatste poging is nu +/- 4.000 km droog.
De krukaskeerring achter is t laatste dat lekt.
groeten, Chris
De krukaskeerring achter is t laatste dat lekt.
groeten, Chris
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-06-2012 23:41 #1360253
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Slijt
Hoe is de as er zelf aan toe Chris, als er bij de vorige speling/ruimte op heeft gezeten houd het in dat er slijtage is geweest, helaas is de ene ring de andere ook niet(weet ik uit ervaring).Wat je zou kunnen doen is de as maat opmeten en die vergelijken met de fabrieks opgave, dan weet je mischien een heleboel meer.
Ik hoop voor je dat het een productie foutje is maar vrees van niet.
En tijd om er naar te kijken samen met je zit er helaas niet voorlopig(kom heel veel tijd te kort zelfs)
Tom.
Ik hoop voor je dat het een productie foutje is maar vrees van niet.
En tijd om er naar te kijken samen met je zit er helaas niet voorlopig(kom heel veel tijd te kort zelfs)
Tom.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam