olieverbruik van volvo960

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-04-2012 21:00 #1092377 door V700 register
olieverbruik van volvo960 is gemaakt door V700 register
Hoi,
Ik heb een koppakking laten vervangen en nu verbruikt de auto ineens behoorlijk olie.Garage deed tamenlijk achteloos van:Misschien eerst flushen en dan eens kijken naar kleprubbers en dan kunnen het ook nog de klepstelen zijn.Kan iemand me helpen met hoe ik daar zelf achter kom,ik heb het gevoel dat mijn garage het wel leuk verdienen vind.
M.Suithoff

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-04-2012 21:02 #1355404 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klepsteelrubbers
Klepsteelrubbers schijnen nog wel eens vaker voor te komen en voor redelijk olieverbruik te kunnen zorgen. Verstopte carterventilatie komt ook vaker voor en is niet bevorderlijk. Die laatste kun je zelf ook nalopen/schoonmaken.Met de zoekfunctie moet je wel eea kunnen vinden over beide kwesties.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2012 07:46 #1355460 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Olieverbruik
Ik neem aan dat er geen olie onder de auto ligt o.i.d.
Verstopte carterventilatie is aan te tonen door de oliepeilstok bij warme motor te verwijderen en te kijken of je overdruk hebt in de buis (een ballon op de buis geschoven moet in het ideale geval slap blijven hangen en niet omhoog gaan staan). Ook kan je de flametrap verwijderen en kijken of er smurrie in zit.
Maar omdat olieverbruik na de koppakkingwissel is begonnen is het natuurlijk waarschijnlijker dat het olieverbruik met de wissel te maken heeft. Misschien is de nieuwe koppakking al ergens lek tussen oliekanaal en een cylinder. Dan zou je dezelfde overdruk moeten hebben als bij verstopte carterventilatie. Hebben ze de klepstelrubbers vervangen tijdens de wissel of misschien heeft een klepsteel per ongeluk in tik gekregen? In beide gevallen moet de kop er weer af en dat is geen goed nieuws.
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2012 09:13 #1355465 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Euh...
weet niet hoor, maar volgens mij kun je bij de 6 cilinders (net zoals bij de 5) de kop gewoon laten zitten om de klepsteelrubbers te vervangen.  Wel de cilinder even op druk zetten met perslucht en dan kun je de klepveren zo eraf halen en een nieuw rubber eromheen schuiven.
Uiteraard wel even de nokkenassen eruithalen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2012 09:23 #1355466 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Via

Dirk342 schreef : Wel de cilinder even op druk zetten met perslucht

Via bougiegat, en om te voorkomen dat de klep in de cilinder valt denk ik ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2012 09:36 #1355467 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic betreffende cilinder op BDP
Desnoods ook de cilinder op BDP zetten? dan valt de klep niet in de cilinder maar rust dan al op de zuiger..
Groeten,Gerben

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2012 10:45 #1355468 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Sorry

Dirk342 schreef : weet niet hoor, maar volgens mij kun je bij de 6 cilinders (net zoals bij de 5) de kop gewoon laten zitten om de klepsteelrubbers te vervangen. 

O ja, sorry, toch weer te snel geschreven.
Piet

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2012 13:04 #1355473 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Yep
is de enigste juiste methode in mijn ogen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2012 13:17 #1355474 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Onze 850 had een
Onze 850 had een olieverbruik van ca. 1 liter per 1000 km, misschien wel iets meer zelfs... zelf op ebay 2 gereedschappen gekocht (perslucht ding voor bougiegat en klepveer indruk geval) Zelf een sptise tang aangepst om de oude seals los te halen (die kunnen erg vast zitten). De nieuwe duw je er met een dopje 11 (geloof ik) perfect op. Na deze reparatie is het olieverbruik eigenlijk niet meer te bepalen, de motor loopt beter en is zuiniger geworden.
Wat ons wel opviel was dat 2 cylinders duidelijk meer lucht nodig hadden om de kleppen vast te houden..
Een tip als je dit doet: De retainers van de klepveerschotel (die kleine maantjes) willen nog wel eens vast zitten waardoor je simpelweg de klep naar beneden duwt. Een kleine tik met een hamer op het gereedschap (dat op de klepveerschotel drukt) helpt dan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2012 17:08 #1355496 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hmmm...
Als je goed leest:

MSuithoff schreef : Ik heb een koppakking laten vervangen en nu verbruikt de auto ineens behoorlijk olie.

Voorheen was dat dus niet het geval!
Grote kans dat de koppakkingwissel niet goed gegaan is helaas! Ik hoop dat je garantie hebt. Als je veel geld betaald hebt, en dat heb je want het is een behoorlijke ingreep die 6 in lijn, moet je garantie hebben. Men kan je niet afschepen voor 1000Euro werkzaamheden. Niet zo'n leuke bijkomstigheid: de meeste garage's beginnen niet aan een koppakking vervangen omdat de kans bestaat dat er nadien veel ellende aanwezig blijft.... Ik zeg je dit niet om je de stuipen op het lijf te jagen maar het is een gegeven feit bij die motoren. Afwachten even dus wat de situatie is na herstel..
Succes,
Robert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD