olieverbruik van volvo960
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb een koppakking laten vervangen en nu verbruikt de auto ineens behoorlijk olie.Garage deed tamenlijk achteloos van:Misschien eerst flushen en dan eens kijken naar kleprubbers en dan kunnen het ook nog de klepstelen zijn.Kan iemand me helpen met hoe ik daar zelf achter kom,ik heb het gevoel dat mijn garage het wel leuk verdienen vind.
M.Suithoff
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Verstopte carterventilatie is aan te tonen door de oliepeilstok bij warme motor te verwijderen en te kijken of je overdruk hebt in de buis (een ballon op de buis geschoven moet in het ideale geval slap blijven hangen en niet omhoog gaan staan). Ook kan je de flametrap verwijderen en kijken of er smurrie in zit.
Maar omdat olieverbruik na de koppakkingwissel is begonnen is het natuurlijk waarschijnlijker dat het olieverbruik met de wissel te maken heeft. Misschien is de nieuwe koppakking al ergens lek tussen oliekanaal en een cylinder. Dan zou je dezelfde overdruk moeten hebben als bij verstopte carterventilatie. Hebben ze de klepstelrubbers vervangen tijdens de wissel of misschien heeft een klepsteel per ongeluk in tik gekregen? In beide gevallen moet de kop er weer af en dat is geen goed nieuws.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Uiteraard wel even de nokkenassen eruithalen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Via bougiegat, en om te voorkomen dat de klep in de cilinder valt denk ik ?Dirk342 schreef : Wel de cilinder even op druk zetten met perslucht
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Groeten,Gerben
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
O ja, sorry, toch weer te snel geschreven.Dirk342 schreef : weet niet hoor, maar volgens mij kun je bij de 6 cilinders (net zoals bij de 5) de kop gewoon laten zitten om de klepsteelrubbers te vervangen.
Piet
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Wat ons wel opviel was dat 2 cylinders duidelijk meer lucht nodig hadden om de kleppen vast te houden..
Een tip als je dit doet: De retainers van de klepveerschotel (die kleine maantjes) willen nog wel eens vast zitten waardoor je simpelweg de klep naar beneden duwt. Een kleine tik met een hamer op het gereedschap (dat op de klepveerschotel drukt) helpt dan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Voorheen was dat dus niet het geval!MSuithoff schreef : Ik heb een koppakking laten vervangen en nu verbruikt de auto ineens behoorlijk olie.
Grote kans dat de koppakkingwissel niet goed gegaan is helaas! Ik hoop dat je garantie hebt. Als je veel geld betaald hebt, en dat heb je want het is een behoorlijke ingreep die 6 in lijn, moet je garantie hebben. Men kan je niet afschepen voor 1000Euro werkzaamheden. Niet zo'n leuke bijkomstigheid: de meeste garage's beginnen niet aan een koppakking vervangen omdat de kans bestaat dat er nadien veel ellende aanwezig blijft.... Ik zeg je dit niet om je de stuipen op het lijf te jagen maar het is een gegeven feit bij die motoren. Afwachten even dus wat de situatie is na herstel..
Succes,
Robert