Starten 960 en een fontein krijgen

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-03-2012 23:51 #1091738 door V700 register
Starten 960 en een fontein krijgen is gemaakt door V700 register
Aloha,
Vandaag een bobine vervangen van de 960. Tijdens de eerste startpogingen ontstond er een overdruk in het koelvloeistofreservoir.Starten met de dop eraf, gaf een fontein van vloeistof uit het reservoir (tot een 20cm hoog!).Is dit een verstopping in het koelsysteem?
Voor de volledigheid: de 960 kwam stil te staan tijdens de afgelopen vorst en hebben we naar huis gesleept. Ivm lekkage van het koelsysteem hebben we eerst geprobeerd om de auto aan de gang te krijgen met water als koelmiddel. Thuis slangen afgekoppeld en de auto in de garage geduwd.Zou het kunnen zijn dat er nog ijs in het koelcircuit zit, of moet ik ergens anders gaan kijken?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-03-2012 23:55 #1350461 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Denk voor 99% zeker
Denk voor 99% zeker koppakking. Dat is het enige wat druk op het koelsysteem kan veroorzaken. LPG verdamper kan ook maar dan krijg je geen fontein van 20cm.
Voor 100% zekerheid even co laten meten boven het expantievat.
Succes!
Groet Paul

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-03-2012 23:56 #1350462 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Oe
Oe, klinkt niet goed....overdruk met alleen al starten.
Is de KVS of het water ook bevroren geweest in die periode?
Zoja: Bevroren water (ijs) zet uit...het moet ergens heen>Koppakking die kapot gaat of koelkanelen die scheuren.
(Net als bevroren waterleidingen die barsten)
Als je nu dus start drukt de compressie van een of meerdere cilinders zich het koelsysteem in..
(Heb even het worst-case scenario uitgebeeld..)
Groeten,Gerben

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-03-2012 00:03 #1350463 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Verdamper
verwacht ik niet op deze benzine kar ;)De koppakking zou dan overblijven... Lekker klusje te doen dus. CO meten boven het expansievat lijkt me knap ingewikkeld als de auto niet loopt, of kan dit al tijdens starten?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-03-2012 00:07 #1350464 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic KVS/water mengsel
was idd bevroren. Motorwissel onvermijdelijk?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-03-2012 00:11 #1350465 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Ja.

DreamOn2003 schreef : was idd bevroren. Motorwissel onvermijdelijk?

Als de boel intern gescheurd is wel ja denk ik zo...eerst kop eraf en kijken naar de kanalen..
Groeten,Gerben

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-03-2012 00:34 #1350466 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic intern gescheurd
is wel m'n grootste angst, maar niet onwaarschijnlijk idd.Ik zal, bij eerste gelegenheid, de kop eraf trekken en de kanalen bekijken. Zijn er nog goede 3-liters te vinden, of kan ik beter een extra 960 kopen? (deze is optisch in een te goede staat om af te schrijven)Ik zal deze sowieso maar schorsen en voorlopig maar in de pekelbak rondkarren.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-03-2012 00:36 #1350467 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Tja

gerryberrie schreef :

DreamOn2003 schreef : was idd bevroren. Motorwissel onvermijdelijk?

Als de boel intern gescheurd is wel ja denk ik zo...eerst kop eraf en kijken naar de kanalen..
Groeten,Gerben

CO meten in deze situatie is een beetje als koorts meten bij een patient met een slagaderlijke bloeding. De kop eraf halen om te kijken is een goede start.
Maar een koppakking laten vervangen bij deze motor is net zo duur als een vervangende motor.
En als je het goedkoop zelf doet is het maar de vraag of na het vervangen van de koppakking het motorblok toch niet ook beschadigd is. Dat weet je pas na het vervangen van de koppakking
Piet
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-03-2012 01:13 #1350468 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Laten vervangen

Piet22 schreef :  
Maar een koppakking laten vervangen bij deze motor is net zo duur als een vervangende motor.
En als je het goedkoop zelf doet is het maar de vraag of na het vervangen van de koppakking het motorblok toch niet ook beschadigd is. Dat weet je pas na het vervangen van de koppakking
Piet
 

laten vervangen is een dure hobby, maar heeft het zin om dit eerst zelf te doen? Op hoop van zegen?In het slechtste geval, kan ik beter een donorauto kopen, een motor van de sloop, of een nieuwe motor (indien mogelijk)?
Edwin / lid nr. 1022
945 - (05-'11-huidig) + 945 - (08-'11-huidig) + 964 3.0 (12-'11-huidig) + 340 (huidig & te koop)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-03-2012 09:07 #1350481 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Seriously?

gerryberrie schreef : Als de boel intern gescheurd is wel ja denk ik zo...eerst kop eraf en kijken naar de kanalen..

Serieus joh? Een beetje vorst, allemaal plaatsen vaar water heen kan en wel uit kan zetten en dan vriest een gietalu-blok van Volvo (!) kapot?Dat lijkt me wel heel sterk.....
Thermostaat stukgevroren ja, vinnetje van de waterpomp, misschien, maar kanalen gesprongen gaat er bij mij niet in.Whiteblock kan echt wel wat hebben lijkt me zo...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD