940 B200FT G3 loopt koud op 3 cilinders

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-02-2012 12:31 #1091579 door V700 register
940 B200FT G3 loopt koud op 3 cilinders is gemaakt door V700 register
Hallo Allemaal,
Sinds woensdag ben ik trotse eigenaar van mijn derde volvo 940 :)
Er ligt een vialle G3-installatie in vanaf 130.000km (in 2006 ingebouwd)
Teller staat nu op 320.000km.
Alleen deze beauty heeft problemen met de koude start.
Ronddraaien gaat soepel, aanpakken ook, maar dan loopt ie op 3, mischien wel 2 cilinders.
Gas bijgeven lijkt in de eerste instantie niet veel te helpen, maar na een seconde of 10 porkt ie toch door naar alle 4 cilinders.
Stukje rijden (+/- 2 a 300 meter) en hij loopt perfect op zowel benzine als gas.
Verder ook geen stoten, hikken of bokken tijdens het rijden waar te nemen.
Warm starten geen enkel probleem, geen storingslampjes, gasindicator springt keurig na een aantal km op continue groen.
Kan het een kwestie zijn van kleppen (laten..) stellen? koppakking lijkt me stug, koelslangen worden niet knetterhard.
Ik heb 'm nog niet lang genoeg om koelwaterverbruik te kunnen waarnemen..
Ook al iets gelezen over een lekkende gasinjector, maar dat zou je tijdens het rijden ook moeten merken denk ik dan..
Ik ga dit weekend een beurt doen, bougies vervangen, luchtfilter vervangen, evt verdelerkap schoonmaken.
Misschien heeft iemand hier hetzelfde gehad, en zegt HE! dat is het!
Ik ben wel voornemens lange tijd met deze auto te doen, voor apk alleen een gordelvrouwtje hoeven vervangen, dus an sich heb ik weer een jaar tijd om het achterstallige onderhoud bij te werken :)

Alvast bedankt voor de reacties!

Groetjes Tim

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-02-2012 12:41 #1349231 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lekkende
Lekkende (of eigenlijk nadruppelende) LPi injectoren zorgen er in de regel voor dat je 20 seconden moet starten voordat hij aanslaat. Tijdens het rijden hoef je daar volgens mij niet zoveel van te merken. Normaal is aanslaan na 2 a 3 seconden starten (of nog minder).
Klepspeling controleren/stellen kan nooit kwaad, net als nieuwe ontstekingsdelen. Als er olie in de verdelerkap zit kun je de twee o-ringetjes rondom de as van de verdeler vervangen, dit is een bekende lekkage.Zou de koppakking toch niet uitsluiten, als bovenstaande geen resultaat heeft. Ik had ook last van soms (niet altijd) op 3 poten starten, maar verder geen overduidelijke koppakking symptomen (olie in koelwater of omgekeerd). Bleek toch de koppakking lek te zijn. Ze gaan vaker, rond de 3 ton, gewoon uit ouderdom.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-02-2012 12:46 #1349234 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic injector?
Hallo Tim,
Je auto zal vast op benzine starten om vervolgens automatisch over te schakelen naar lpg. Lijkt op een probleem met de benzine toevoer, zou inderdaad een vervuilde injector(en) kunnen zijn. Je zou ook preventief je benzinefilter kunnen vervangen. Ik begrijp dat ie het op lpg prima doet! Dus eerst proberen uit te sluiten in welk systeem het zit.
De injectoren zijn gemakkelijk zelf te vervangen of uit te wisselen. Succes.
Groet,
René

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-02-2012 13:26 #1349236 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Auto start inderdaad op
Auto start inderdaad op benzine om na een poosje over te schakelen naar gas.
nadat ik de auto gewassen had gisteravond wou ie niet meer aanpakken, waarschijnlijk iets te enthousiast met de hogedrukspuit aan de slag geweest bij de motorkap/voorruit, na een tijdje doorstarten deed ie 't wel weer haha..stukje op de snelweg nog even hevig geprotesteerd, maar daarna ging ie weer als een speer!Waarschijnlijk lekker water in de verdelerkap gekomen..
Benzinefilter en bougies ga ik ook vervangen met de beurt, distributiewissel moet om de 90.000km als ik me niet vergis, die is bij 236.000 voor het laatst gedaan,dus die mag binnenkort ook weer.. ik denk dat ik dat meteen de koppakking erbij mee vervang, kopbouten en spruitstukken lostrekken is dan ook een kleine moeite..Heeft iemand wellicht een goed adres voor gebruikte/gereviseerde/goedkope nieuwe lpi injectoren? Das natuurlijk het fijnste als het dat blijkt te zijn..
Klepspeling controleren ben ik niet zo'n ster in, ik las dat timen smit uit vaassen dat goed en goedkoop kan, ik denk dat ik bij hem eens een afspraakje ga maken..
Groetjes Tim

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-02-2012 13:32 #1349237 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic D-riem
D-riem moet volgens mij om de 75.000 km (zie <a href="/node/10804" target="_blank">hier</a>), zou de juiste interval even opzoeken. Wellicht heeft Timen wat meer tijd voor je ?Denk niet zozeer dat het aan de LPi injectoren is, als je niet 20 seconden hoeft te starten voordat hij aanslaat. Meteen na aanslaan loopt het blok nog op benzine. Onwaarschijnlijk dat het aan de LPi injectoren ligt dan. Pas wel op als je die LP injectoren losmaakt, er zit vloeibare LPG in de geribbelde slangen van/naar de injectoren. Als dat vrijkomt is dat uiteraard brandbaar en je kunt vrieswonden oplopen als het op je lichaam komt.

• Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
24-02-2012 21:29 #1349283 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic bougie
hetzelfde gehad, bij mij waren het de bougie van de 2e cilinder
na het vervangen van bougies kabels en verdeler met rotor waren de problemen verdwenen.

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-04-2012 17:11 #1356471 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Opdate
Na een tijdje aangemodderd te hebben "ik kijk het nog even aan".
Niet veel beter geworden.
Timen heeft de kleppen voor me gesteld, leek in de eerste instantie beter.
Maar bij de koude start enorme blauwe, daarna witte pluimen nu...
Nog steeds op een aantal cilinders lopen na de koude start, om met veel gas bijgeven uiteindelijk op 4 cilinders uit te komen.
Als ik geen gasgeef bij het starten dan porkt ie wat en valt ie weer uit.
Koelslangen worden nu wel aardig hard, maar geen merkwaardig olie- en waterverbruik...
Ik begin steeds meer te twijfelen aan de staat van de kleppen/zittingen.
Ik gok op verzakte kleppen ivm gas (320.000km nu, eerste kop(pakking) nog.
Bij warme motor geen énkel probleem, op de harde koelslang na...
Iemand die mijn verhaal plausibel verklaard?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-04-2012 17:15 #1356473 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik
Ik gok toch op de koppakking, als de eerste er nu ruim 3 ton in zit. Die dingen gaan regelmatig rond 3 ton waarbij LPG het wel iets lijkt te versnellen. Als hij op 3 cilinders loopt krijg je geen ontsteking omdat de boel vochtig is. Bij verzakte kleppen zou je ook hele dunne plaatjes moeten hebben, toch ? Je kunt een compressiemeting doen, om te kijken of één of twee cilinders een veel lagere compressiehebben dan de rest.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-04-2012 17:29 #1356475 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wit
Witte pluimen duiden op vocht/water dat verdampt. Ga eens na waar dat allemaal vandaan kan komen? Heeft Timen verder niets gezegd of gevonden?

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-04-2012 17:32 #1356476 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic koppakking
Koppakking, 100% zeker.
Bij mijn oude wagen,met een B234F was dat ook toen zo, koud starten&gt; lopen en kuchen op 2 of 3 cilinders, gasgeven en even volhouden: 4 cilinders....witte rookwalmen.
Geen olieverbruik, geen koelvloeistofverbruik...eigenlijk dat soort klachten niet, wel ietwat harde slangen....tijd lang door gereden...opeens was het toen "whoooooem", grote stoomwolk en een 'vriesplug' uit de radiator gedrukt door de opgekomen immense druk in het koelsysteem.
Toen koppakking maar vervangen....
Mijn advies voor je is dus: haal die kop eraf, helemaal als de eerste pakking er al dik 3 ton tussen zit!!!
Groeten,Gerben

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC