stationair niet lopen 740 b230e motor

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-02-2012 21:03 #1091457 door V700 register
stationair niet lopen 740 b230e motor is gemaakt door V700 register
Hallo ik ben sinds kort bezitter van een 740 uit 1986 met een b230e motor.
Nu reed de auto prima maar ineens niet meer stationair lopen.
Verdeelkap rotor en bougies zijn goed ook de kabels doorgemeten die zijn ook goed.
Nu twijfel ik over de regelklep van het stationair gedeelte.
Heeft iemand een idee zonder gelijk alles nieuw te moeten kopen?

Het betreft hier een mechanische injectie het zo genoemde k-jetronic.

alvast bedankt.

Groet Joost

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-02-2012 22:15 #1348440 door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic graag iets meer info
Ik heb een B200E maar vlgs mij qua constructie hetzelfde (EZK-118 e.d.). Is het stationair niet goed bij de start (a), of tussen koud en warm (b) of bij warme motor (c). Bij mij was het tussen start en koud-warm niet goed, Dat is opgelost door a. valse lucht aan te pakken en b. de hulpluchtregelaar te vervangen. Daarna stationair geen problemen meer gehad. Bij ket-jet org.com is info te vinden over fault tracing.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2012 14:17 #1348483 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Begin eerst eens met de 2x4
Begin eerst eens met de 2x4 rubbertjes bij de injectoren te vervangen. Dat is probleem veroorzaker nr 1 bij dit type blok. Als die daarna niet rustiger loopt zou ik pas verder gaan kijken. Niet zomaar op de unit dingen gaan verstellen.

Kwartiertje werk die rubbers. Ik heb er al bij 3 kjet voertuigen ze van het stationair probleem afgeholpen. Het rondspringen tussen de 450 en 950 rpm. Het blok wordt met rotte rubbers pas iets rustiger als de motor echt heet is en de injectoren nagenoeg luchtdicht zijn doordat het alu eromheen is gaan uitzetten

Het gaat vooral om de dunne rubbers die om de injector houder heen zitten die weg rotten.

• Fred Schukkink (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-05-2012 12:22 #1357750 door Fred Schukkink (GAST)
Beantwoord door Fred Schukkink (GAST) in topic bobinekabel
Bekend verhaal, inderdaad die rubbertjes vervangen is eigenlijk optie 1.
Maar ik zou toch eers even naar de bobinekabel kijken.
Aangezien het een hoogspanningssysteem is heeft die kabel ( ook nieuwe ) snel de neiging om door te slaan als de afstand tot metalen onderdelen minder als een centimeter of 2 tot 3 is.
Dus ff kijken of er een raakpunt is voor de bobinekabel.
Succes

• Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-06-2016 07:18 #1428554 door Jan Huijsmans
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Hier nu ook...
Helaas heeft gisteren Blokkie dit probleem ook gekregen. Niet stationair meer lopen, koud of warm, geen zin. Alle rubbers van de injectoren zijn al vervangen.

Iets zegt me dat ik bij de genoemde hulpluchtregelaar moet zijn, aangezien de motor prima loopt als ik zelf gas geef, maar direct af slaat als ik het gas los laat. Waar vind ik die hulpluchtregelaar?

Jan Huijsmans

... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)

• P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-06-2016 20:50 #1428565 door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic Hmmm
Hulpluchtregelaar is er alleen voor de koude start; die zit rechtsboven op de kop gemonteerd ergens in het midden als je voor het blok staat. Zit vast met twee inbusboutjes 8mm uit mijn hoofd. Hij is voorzien van stroom en boven en onder komen twee slangen van 14mm uit.

Dan heb je nog de dampdrukregelaar die zit links onderin rechts. Die is voor een koude en warme loop.

Dan, als de sproeiers niet meer goed zijn start hij warm slecht en loopt hij onregelmatig.

Valse lucht bij de inlaatpakking geeft ook geen fijne loopt, etc.

Ik had trouwens een keer hetzelfde en was de balg losgeschoten onderin; die aan de luchtweger vastzit.

Als je googled op 'k-jetronic en bmw 3 serie' vind je wellicht een fault tracing voor een k-jet.

• Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-06-2016 09:47 #1428628 door Jan Huijsmans
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Reeds gevonden
Dankzij een vkv lid was het snel gevonden. Issue bleek simpeler dan verwacht, een vacuum slang recht onder het inlaatspruitstuk was losgeschoten. Geen vacuum, geen stationair op een K-jet. (Die hebben zowel ik als de wegenwachter niet gezien)

Jan Huijsmans

... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)

• P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-06-2016 21:04 #1428644 door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic dat is wrsl
de slang van de hulpluchtregelaar naar het inlaatspruistuk. Tsja, dan is het niet vreemd dat hij het niet - goed -doet. Dan blijft hij continue false lucht aanzuigen net als een balg als die los zit.

K-jet heeft een stationair schroef en een CO-schroef. Zeker weten :-)

Vacuum zien..?

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC