Lage oliedruk B234F

  • Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-01-2012 21:53 #1091182 door Gerben Mol
Lage oliedruk B234F is gemaakt door Gerben Mol
Hallo Volvisti,

Ik maak me wat zorgem om mijn 16V.

Het volgende:

Bij koude motor en stationair draaien is de oliedruk zo'n 4 bar, helemaal goed dus.

Bij rijden (warme en koude motor) is de oliedruk zo'n 3, 3,5 - 4 bar.
Maaaaar, bij stationair lopen en Warme motor zakt de oliedruk onder de 1 bar! Even gasgeven en het stijgt meteen weer naar 3 bar, maar bij stationair lopen zakt ie weer tot onder de 1 bar.

Laat ik de koppeling opkomen zomder gas bij te geven, dan zakt de oliedruk zelfs tot 0,50 bar.

motor loopt en trekt voorderest gewoon helemaal perfect, olieverbruik is nihil.

Maar die lage druk bij warme motor die stationair draait baart me zorgen....

Groeten,
Gerben

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-01-2012 21:57 #1346041 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic wat voor oliefilter zit
wat voor oliefilter zit erop? orgineel volvo?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-01-2012 21:58 #1346042 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Filter

Jan-Geert schreef : wat voor oliefilter zit erop? orgineel volvo?

Een filter van Koops in Ees, volgens mij Niet origineel.

Groeten,
Gerben

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jan Snijder
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-01-2012 23:32 #1346062 door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic Goede filters
Gerben,
op zich zou ik me er niet al te ongerust over maken. Mijn MB 200 dieseltje kocht ik 6 jaar geleden met 40000 km op de klok. Kon dus niet versleten zijn. Toch was de oliedruk ( een oude MB heeft standaard een oliedrukmeter) stationair bij warme motor maar krap een kilo en met 60 in de hoogste versnelling niet de volle 3 kg. Ik gebruikte altijd niet originele filters. Dit jaar kwam ik bij een garagebedrijf dat gespecialiseerd was in oude MB's, waar ik mijn zorg uitsprak. Montage van een origineel Mann filter ( door MB geleverd) zorgde ervoor dat nu stationair de oliedruk bij warme motor ruim 2 kg blijft en ook bij 60 in de hoogste versnelling de volle 3 kg. oliedruk.
Conclusie: er zit dus veel (kwaliteits)verschil in filters. Voor mij na deze ervaring nooit meer iets anders dan de door de fabriek aanbevolen originele filters. De zgn. goede alternatieven zijn toch een stuk minder.
Mijn zorg over het oude dieseltje met nu 52000 km op de klok zijn hiermee weer helemaal verdwenen.
Dus gewoon een origineel Volvo filter monteren en weer kijken wat de oliedruk doet. Grote kans dat het dan een stuk beter is.
 
Groeten, Jan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-02-2012 01:56 #1346675 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic By/pass
Die opschroef filter patronen hebben vaak een by/pass klep die opend wanneer het filter zo vervuild is dat deze geen olie meer doorlaat.
Een grote drukval over het filter wil dus zeggen, er wordt te fijn gefilterd en of de by pass werkt niet.
OF, wat ik pas meegemaakt heb, je pomp is gewoon te ver versleten om de drukval over het filter te overbruggen
NB ik gebruik uitsluitend originele filters omdat het prijsverschil NL Nihil is tov after market filters.
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD