'84 prv stationair toerental laag bij koud hoog bij warm
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-12-2011 21:30 #1090724
door V700 register
'84 prv stationair toerental laag bij koud hoog bij warm is gemaakt door V700 register
Nog altijd bezig met de 760... nog 2 dingetjes te doen; roestige uitlaatklem vervangen zodat deze weer netjes gasdicht is, en het stationair toerental afregelen.Heb de auto een tijdje terug naar de Combi Garage Westerbroek gebracht, en daar heeft een monteur voor mij de luchtweger afgesteld en de inlaatkant op valse lucht gecontroleerd mbv een rookpot... zodra de motor warm werd viel deze meteen uit namelijk.
Motor loopt echter nog niet naar wens, en ik wil echt graag begrijpen waarom.Dit is het probleem; bij koude start slaat de motor meteen aan, stationair toerental net onder de 1000 op de teller; toerental begint dan op en neer te gaan tussen 750 en 900 toeren, net niet laag genoeg om hem af te laten slaan.Zet ik hem in de R, D, 2 of 1 merk je niks in het toerental.Wanneer de motor warmer is, begint deze al harder stationair te lopen; 1600 toeren op de teller, maar zeer regelmatig... ondanks een nieuw brandstofrelais moet ik vaak een klein beetje gas bij geven om hem weer te starten; dit lijkt me te duiden op een te rijk mengsel?Bij warme motor valt de motor ook uit als ik niet even n klein beetje gas houdt wanneer ik hem in de R, D, 2 of 1 zet; zodra dat gebeurd is zijn er verder geen problemen bij het stoplicht, motor draait dan netjes 900 toeren.
Is dit nog steeds een te rijke afstelling van de luchtweger, of moet ik toch echt kijken naar electronica (cis klep al eens vervangen door een werkend 2e hands exemplaar, ook schoongemaakt), of zijn het de stelschroeven bij het gasklephuis?
Motor loopt echter nog niet naar wens, en ik wil echt graag begrijpen waarom.Dit is het probleem; bij koude start slaat de motor meteen aan, stationair toerental net onder de 1000 op de teller; toerental begint dan op en neer te gaan tussen 750 en 900 toeren, net niet laag genoeg om hem af te laten slaan.Zet ik hem in de R, D, 2 of 1 merk je niks in het toerental.Wanneer de motor warmer is, begint deze al harder stationair te lopen; 1600 toeren op de teller, maar zeer regelmatig... ondanks een nieuw brandstofrelais moet ik vaak een klein beetje gas bij geven om hem weer te starten; dit lijkt me te duiden op een te rijk mengsel?Bij warme motor valt de motor ook uit als ik niet even n klein beetje gas houdt wanneer ik hem in de R, D, 2 of 1 zet; zodra dat gebeurd is zijn er verder geen problemen bij het stoplicht, motor draait dan netjes 900 toeren.
Is dit nog steeds een te rijke afstelling van de luchtweger, of moet ik toch echt kijken naar electronica (cis klep al eens vervangen door een werkend 2e hands exemplaar, ook schoongemaakt), of zijn het de stelschroeven bij het gasklephuis?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-12-2011 21:42 #1342232
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hm
Als je bij warme motor gas bij moet geven bij starten lijkt me dat niet te duiden op een te rijk mengsel. Eerder op valse lucht, waardoor het mengsel te arm is zonder extra gas bijgeven. Volgens mij wordt een spontaan te hoog toerental gemakkelijker veroorzaakt door teveel lucht (valse lucht) dan door te veel brandstof. Bij dat laatste zou je roken en onverbranden benzine lucht moeten constateren. Hoe zijn de kabels ? Niet ergens verbrokkelde isolatie ? Komt vaak voor, en is ook niet bevorderlijk voor juiste werking van de elektronica. Probeer slechte plekken eens wat te bewegen en kijk of dat effect heeft op de motorloop.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-12-2011 17:38 #1342323
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat valse lucht gebeuren is
Dat valse lucht gebeuren is gecontroleerd met een rookpot, als er ergens een o-ring of pakking zou lekken, had de monteur dat gezien... en inderdaad, de auto pluimt een beetje, en ruikt naar benzine (maar niet meer zo extreem als toen de motor uitviel).Verder ziet de kabelboom er prima uit, al zou ik 's avonds eens met wat waterspray kunnen controleren of er ook een vonk overspringt of zo; enige wat ik zie is dat bij een massadraad die op het inlaatspruitstuk zit de isolatie ongeveer een tot anderhalve cm van het oogje weg is... wat me geen probleem lijkt omdat er geen andere kabels in de buurt van het open stukje lopen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam