Olieverbruik 960 uit 1994
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-10-2011 20:42 #1089719
door V700 register
Olieverbruik 960 uit 1994 is gemaakt door V700 register
Goedenavond,
Ik heb deze week een prachtige 960, 3,0! 24V Ambassador line aangeschaft uit 1994. LPG G3 pas ingebouwd etc. Kilometerstand 251.000. Veel onderhoud gehad.
Mooi ding maar ik schrok vandaag een beetje bij het oliepeilen. Dit heb ik sinds vrijdag elke dag gedaan maar ik vond na ca 500 kilometer een liter olie bijvullen wel erg veel.
Alles is verder droog. Koelwater op peil en zie verder geen lek of olie onder de auto.
Wat is een normaal verbruik bij deze auto?
Mijn andere Volvo 940 2,3 lpt verbruikt wel een beetje olie 0,5 liter op 5000 km (ook LPG G3) maar dat valt mee.
Blijft een lastige vraag natuurlijk maar wellicht zijn er ervaringen?
Alvast dank én,
Met vriendelijke groet,
Oscar
Ik heb deze week een prachtige 960, 3,0! 24V Ambassador line aangeschaft uit 1994. LPG G3 pas ingebouwd etc. Kilometerstand 251.000. Veel onderhoud gehad.
Mooi ding maar ik schrok vandaag een beetje bij het oliepeilen. Dit heb ik sinds vrijdag elke dag gedaan maar ik vond na ca 500 kilometer een liter olie bijvullen wel erg veel.
Alles is verder droog. Koelwater op peil en zie verder geen lek of olie onder de auto.
Wat is een normaal verbruik bij deze auto?
Mijn andere Volvo 940 2,3 lpt verbruikt wel een beetje olie 0,5 liter op 5000 km (ook LPG G3) maar dat valt mee.
Blijft een lastige vraag natuurlijk maar wellicht zijn er ervaringen?
Alvast dank én,
Met vriendelijke groet,
Oscar
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-10-2011 20:45 #1335089
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 1 ltr
Mijn 960estate van 96 met bijna 4 ton op de teller gebruikt ca 1 liter op de 10.000KM
Vul eigenlijk nooit bij want ververs om de 10.000KM de olie met filter.
Vul eigenlijk nooit bij want ververs om de 10.000KM de olie met filter.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-10-2011 20:49 #1335090
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic olieverbruik 965 '96
Mijn 2,5 liter 6 cylinder heeft 312000 gelopen en gebruikt 1/2 liter op 7500 km
Als je zo'n olieverbruik hebt is er iets met de motor aan de hand, kapotte zuigerveer oid.
Ziw jw ook blauwe rook als je start en weg rijdt ?
Als je zo'n olieverbruik hebt is er iets met de motor aan de hand, kapotte zuigerveer oid.
Ziw jw ook blauwe rook als je start en weg rijdt ?
- Jan Snijder
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-10-2011 23:13 #1335117
door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic Re: olieverbruik
Hallo Oscar,
mijn S90 3.0i automaat uit 1998 gebruikt per 15000 km 1 liter smeerolie. In de praktijk vul ik na 7500 km een halve liter bij en dat is genoeg tot de volgende verversing.
De auto heeft nu 225000 km op de teller en is voorzien van een OMVL dampgas G3 installatie.
Staat je auto netjes vlak als je de olie peilt en met koude motor? Met een verbruik van 1 liter op 500 km moet ie roken als een Luikse staalfabriek ( blauwe rook) als ie het niet verliest door lekkage of in het koelwatercircuit.
Ik zou gewoon voorlopig iedere ochtend voor je vertrekt de olie peilen en het eens even in de gaten houden. Ik ga ervan uit dat het rijden normaal is, geen vermogensverlies of dergelijke? Motor loopt goed en accelereert goed?
Tja, wat onderhoud betreft zijn onze 960's geen lieverdjes. Het zijn heerlijke reisauto's maar vragen daar best behoorlijk wat onderhoud voor terug. Troost je met de gedachte dat de post afschrijving weer veel goed maakt: die hebben we met een 960 nauwelijks meer.
Sterkte met de situatie en hopelijk valt het mee.
Groeten, Jan.
mijn S90 3.0i automaat uit 1998 gebruikt per 15000 km 1 liter smeerolie. In de praktijk vul ik na 7500 km een halve liter bij en dat is genoeg tot de volgende verversing.
De auto heeft nu 225000 km op de teller en is voorzien van een OMVL dampgas G3 installatie.
Staat je auto netjes vlak als je de olie peilt en met koude motor? Met een verbruik van 1 liter op 500 km moet ie roken als een Luikse staalfabriek ( blauwe rook) als ie het niet verliest door lekkage of in het koelwatercircuit.
Ik zou gewoon voorlopig iedere ochtend voor je vertrekt de olie peilen en het eens even in de gaten houden. Ik ga ervan uit dat het rijden normaal is, geen vermogensverlies of dergelijke? Motor loopt goed en accelereert goed?
Tja, wat onderhoud betreft zijn onze 960's geen lieverdjes. Het zijn heerlijke reisauto's maar vragen daar best behoorlijk wat onderhoud voor terug. Troost je met de gedachte dat de post afschrijving weer veel goed maakt: die hebben we met een 960 nauwelijks meer.
Sterkte met de situatie en hopelijk valt het mee.
Groeten, Jan.
- G.J.M. Molenaar (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-10-2011 23:35 #1335121
door G.J.M. Molenaar (GAST)
Beantwoord door G.J.M. Molenaar (GAST) in topic beetje zorgwekkend is het wel...
Ik schrik eerlijk gezegd wel een beetje van je verhaal. Zeker gezien de km. stand. Ik weet eigenlijk niet zo goed of een LPG automobiel meer olie neigt te verbruiken dan een benzine gebruiker. Mijn s90, met 180.900 km, peil ik alleen vóórdat ze voor een 15 dzd. beurt gaat. (uit nieuwschierigheid) Staat (gelukkig) altijd nog op max., en nog mooie blanke olie aan de peilstok. Niet om je ongerust te willen maken, maar toch.... Zelf ben ik a-technisch, dus ik kan je helaas geen diagnose /advies geven. Ik hoop alleen wel op een goede afloop voor je. Succes i.i.g.! ( want het zijn me toch fijne bakstenen...!)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-10-2011 00:12 #1335123
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic olieverbruik 960
Bij ons in het gezin hebben we momenteel 4 volvo's 960 dus ik kan dacht ik wel spreken van wat ervaring op het gebied van olieverbruik. Mijn960 estate3ltr estate 260000 km Met prins lpg gebruikt ongeveer 1.5 ltr op 15000 km. Vind ik niet abnormaal. Mijn dochter,s 960 estate ook een 3 ltr gebruikt ongeveer hetzelfde, en heeft ongeveer een zelfde km stand, De 960 van mijn schoonzoon 2,5 met vialle lpi, met 350000km gebruikt tussen de verversingsperiode ongeveer 1 ltr dus hoeft eigenlijk nooit bijgevuld te worden. De 960 estate van mijn vrouw hebben we pas een week dus dat moeten we nog even afwachten, maar bij een zo hoog olieverebruik als jouw auto zou ik eerst de toestand van de carterontluchting eens goed nakijken, indien die verstopt zit gaat de auto behoorlijk olie verbruiken. Als je auto stationair draait en je trekt er de oliepeilstok uit komt daar dan behoorlijk wat damp uit, dan zit waarschijnlijk de carterontluchting verstopt, en dan gaat de auto olie verbruiken, dus dat eerst eens nakijken. Toevallig heb ik pas geleden eens een monteur gesproken van een Volvo dealer en die vertelde mij dat een auto altijd olie verbruikt en dat dat zelfs kan oplopen tot 1 ltr op 1000 km en dat dat zelfs niet eens abnormaal genoemd kan worden. Natuurlijk is het beter om een wat minder verbruik te hebben, al is het maar voor de portemonnee ( we blijven per slot Nederlanders al gaat dat voor mij maar ten halve op "Nederbelg". Als je auto verder goed loopt en start zou ik mezelf nog niet al te veel zorgen maken.
grtn
Henk
grtn
Henk
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-10-2011 22:45 #1335204
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic carterventilatie
ik spreek uit ervaring.
Check je PCV (carterventilatie) OOk de slagen en oil catch tank (op het blok onder de inlaat).
Slangen hard?
damp uit je peilstok?
olie lekkage op de olie dop?
Olie in je lucht inlaat?
in totaal 90, - euro aan nieuwe onderdelen. 3 uurtje sleutelen. (inlaat moet er af).
Als je geluk heb is de olie terugvoer in het blok niet verstopt zoals bij mij. Ik heb nu een oil catch tank gemonteerd en de ventilatie omgeleid. Die van mij liep vol en verstopte op dat moment de ventilatei. Hierna kon er door de versopping alleen nog maar olie naar de inlaat. Bij veel toeren (6500) spoot er zelfs olie in mijn inlaat spruitstuk. Gevolg,,,,,, stinken en een blauwe A2 en dagen roken.....
Nu dus niet meer. olie verbruik van 1 liter op 400 km naar nul.
Ergens in Janurari wil ik het blok er uithalen en de verstopping alsnog oplossen.
Succes.
Check je PCV (carterventilatie) OOk de slagen en oil catch tank (op het blok onder de inlaat).
Slangen hard?
damp uit je peilstok?
olie lekkage op de olie dop?
Olie in je lucht inlaat?
in totaal 90, - euro aan nieuwe onderdelen. 3 uurtje sleutelen. (inlaat moet er af).
Als je geluk heb is de olie terugvoer in het blok niet verstopt zoals bij mij. Ik heb nu een oil catch tank gemonteerd en de ventilatie omgeleid. Die van mij liep vol en verstopte op dat moment de ventilatei. Hierna kon er door de versopping alleen nog maar olie naar de inlaat. Bij veel toeren (6500) spoot er zelfs olie in mijn inlaat spruitstuk. Gevolg,,,,,, stinken en een blauwe A2 en dagen roken.....
Nu dus niet meer. olie verbruik van 1 liter op 400 km naar nul.
Ergens in Janurari wil ik het blok er uithalen en de verstopping alsnog oplossen.
Succes.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-11-2011 21:45 #1335279
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic carterventilatie
Al geruime tijd check ik om de 1000 km. de oliestand van mijn V90 ('97). Bij mijn vorige Volvo-typen met 4 cylindermotoren was dat niet nodig. Bij de V90 wel: verbruik 0,65 ltr. per 1000 km. en een blauwe pluim uit de uitlaat na koude start. Shame. Maar geen olielek te vinden, gortdroog onder de m.-kap.
De motor laten flushen. Dat hielp: verbruik liep terug tot 0,360 ltr. per 1000 km.
Sinds 3/4 jaar zit ze weer op een verbruik van 0,5 ltr./1000km. En bij de koude start weliswaar nog geen blauwe pluim, maar wel veel stank qua uitlaatgas. Okay, het is een 6- cylinder, dus kans op meer olieverbruik dan bij een 4-cylinder. Overigens, mijn 240 uit '93 verbruikt 0,0 ltr. en er wordt heus mee rondgereden, maar dat terzijde.
Persoonlijk vind ik een olieverbruik van een halve ltr. op 1000 km. teveel. Het is gewoon lastig, kortom bij de volgende s.-beurt (voorjaar) moet het opgelost worden. Desnoods openmaken, kleppen checken (sluiten de inlaatkleppen goed af), kleprubbers vernieuwen (?), carterontluchting nakijken.
Toch happy met de V90? Jazeker, sinds 2004, heerlijke wagen, hoeft geen krans, ik blijf erbij.
Groet,
Frans, lidnr. 555.
De motor laten flushen. Dat hielp: verbruik liep terug tot 0,360 ltr. per 1000 km.
Sinds 3/4 jaar zit ze weer op een verbruik van 0,5 ltr./1000km. En bij de koude start weliswaar nog geen blauwe pluim, maar wel veel stank qua uitlaatgas. Okay, het is een 6- cylinder, dus kans op meer olieverbruik dan bij een 4-cylinder. Overigens, mijn 240 uit '93 verbruikt 0,0 ltr. en er wordt heus mee rondgereden, maar dat terzijde.
Persoonlijk vind ik een olieverbruik van een halve ltr. op 1000 km. teveel. Het is gewoon lastig, kortom bij de volgende s.-beurt (voorjaar) moet het opgelost worden. Desnoods openmaken, kleppen checken (sluiten de inlaatkleppen goed af), kleprubbers vernieuwen (?), carterontluchting nakijken.
Toch happy met de V90? Jazeker, sinds 2004, heerlijke wagen, hoeft geen krans, ik blijf erbij.
Groet,
Frans, lidnr. 555.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-11-2011 00:02 #1335399
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Olieverbruik 960
Goedenavond,
Ik heb dit ook eerder meegemaakt bij een 850 dus ik dacht ook wel aan carterontluchting.
Ik zal er binnenkort eens naar laten kijken. Eerst nog even wat kilometers maken en het oliepeil ff goed bijhouden. Ben zelf niet zo handig dus dat moeten we maar laten doen.
Hij rijdt verder super maar ik heb inderdaad wel blauwe rook uit de uitlaat bij de eerste meters. Verder niet eigenlijk.
Hartelijk dank voor je reactie in ieder geval en als het opgelost is laat ik dat wel even weten.
Groet en dank
Oscar
Ik heb dit ook eerder meegemaakt bij een 850 dus ik dacht ook wel aan carterontluchting.
Ik zal er binnenkort eens naar laten kijken. Eerst nog even wat kilometers maken en het oliepeil ff goed bijhouden. Ben zelf niet zo handig dus dat moeten we maar laten doen.
Hij rijdt verder super maar ik heb inderdaad wel blauwe rook uit de uitlaat bij de eerste meters. Verder niet eigenlijk.
Hartelijk dank voor je reactie in ieder geval en als het opgelost is laat ik dat wel even weten.
Groet en dank
Oscar
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-11-2011 22:24 #1335521
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Olieverbruik 960
Dank voor je bericht. Nogal wat ervaring zie ik? Ik heb al van allerlei Volvo's gereden en ik moet zeggen dat deze erg fijn rijdt. Afgezien van het onconfortabele gevoel van te hoog olieverbruik, geen klachten. Veel verschil met 940 vind ik wel.
Ik laat volgende week de carterontluchting checken. Ook eerder gehad bij een 850.
Ik laat wel weten hoe eht gaat.
Met vriendelijke groet,
Oscar
Ik laat volgende week de carterontluchting checken. Ook eerder gehad bij een 850.
Ik laat wel weten hoe eht gaat.
Met vriendelijke groet,
Oscar
Moderators: Jerry Stam