B230K : auto choke veel te hoog toeren bij koude start (LPG)

• Mart Brouwer
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
19-10-2011 21:00 #1089535 door Mart Brouwer
Na een koude start is het toerental enkele minuten veel te hoog.
Auto start prima, loopt bij warme motor netjes stationair. Motor wordt vrij vlot warm en koelwatertemperatuur blijft dan constant.

Ik wil graag de werking van de choke wat mider hebben, maar zie niet hoe ik dit af kan regelen.

Auto rijdt op LPG en op de 2 bijlagen is het type carb. te zien.
Pierburg <a href=" www.ruddis-berlin.de/se2B5VolvoE.htm "> www.ruddis-berlin.de/se2B5VolvoE.htm

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-10-2011 21:20 #1333951 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic b230k/choke
Bij mijn b230k '86 ook met 2b5 pierburg carberateur staat ook op de sticker(raam is 25 jaar oud) op de voorruit '' bij koude start gaspedaal helemaal intrappen, daarna na starten nog even gaspedaal licht intrappen" hierbij loopt ook gelijk de motor minder toeren.
Haal anders je luchtfilter eens eraf en kijk als de motor nog koud is of de choke klep geheel open staat ( de 1e klep waar een hefboompje aanzit) en kijk er dan ook eens naar als je het gaspedaal heb ingetrapt hoe hij dan staat.
Kijk ook nog eens een keer als de motor loopt en je dan het pedaal licht beweegt of de chokeklep weer open staat.

Of bij jouw is de voorruit ooit vervangen en staat de instrcutie niet meer op de voorruit
Of de choke is van binnen niet helemaal goed meer , het bimetaal/opgerolde veer kan loszitten of kapot zijn , weet niet of het bimetaal nog los te koop is.
De choke wordt bedient door het warme koelwater vanuit het potje wat zit aan de kant van het schutbord/stuurkant en waar twee slangen in/uit gaan.
Het is het potje op jouw 2e foto , waar zo te zien de oliepeilstok tussen de 2 slangen die naar je je choke gaan .
jkt zo wat lastig omschreven , maar als je naar de carberateur gaat kijken zie je het zelf wel .

• Mart Brouwer
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
19-10-2011 21:53 #1333956 door Mart Brouwer
Beantwoord door Mart Brouwer in topic Dus bij koude start 1x
Dus bij koude start 1x volgas geven voordat je start en daarna nog licht intrappen?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-10-2011 22:14 #1333960 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja
Bij mijn B230k heb ik er alleen geen LPG in , dus  of de choke klep dan hetzelfde werkt met LPG als met benzine weet ik nog niet.

Koude start:
Gaspedaal geheel induwen en weer loslaten hierdoor wordt de choke klep dichtgezet
Daarna starten en bij lopen pedaal weer even licht induwen .
Bij warme start:
Gaspedaal licht induwen , ook weer voor de choke klep en daarna pas starten .
Zo staat het op de sticker van Volvo op de voorruit, zal eens kijken of ik daar een foto van kan maken , zal wel lastig zijn is doorzichtig plastic met witte letters erop.

• Mart Brouwer
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
21-10-2011 12:06 #1334080 door Mart Brouwer
Beantwoord door Mart Brouwer in topic 1x indrukken voor starten helpt niet
Probleem blijft.
De eerste minuten veel te hoog toeren: ca. 50km/h in de 2e versnelling.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC