volvo 940 start soms niet?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-10-2011 11:39 #1089446
door V700 register
volvo 940 start soms niet? is gemaakt door V700 register
hallo,
mijn vader rijd in een volvo 940, maar deze heeft soms last van niet starten wij hebben al een nieuwe startmotor er op gezet en een nieuwe relais en nieuwe accu.
dit bleek eerst te helpen want hij starte weer als vanouds maar nu doet hij sinds een week of 5. raar met starten sleutel om helemaal niks. en andere keer sleutel om en starten maar wat kant dit zijn? het contact slot gaat wel vrij moeizaam zou dit het probleem kunnen veroorzaken?
met vriendelijke groet
Anne
mijn vader rijd in een volvo 940, maar deze heeft soms last van niet starten wij hebben al een nieuwe startmotor er op gezet en een nieuwe relais en nieuwe accu.
dit bleek eerst te helpen want hij starte weer als vanouds maar nu doet hij sinds een week of 5. raar met starten sleutel om helemaal niks. en andere keer sleutel om en starten maar wat kant dit zijn? het contact slot gaat wel vrij moeizaam zou dit het probleem kunnen veroorzaken?
met vriendelijke groet
Anne
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-10-2011 11:51 #1333213
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hm
Hm, contactslot zou wel de oorzaak kunnen zijn. Als het een automaat is, kan het ook zijn dat de schakelaar bij de keuzehandle niet goed is. Onder de kap zit een schakelaar die ervoor zorgt dat je alleen in P en N (?) kunt starten.
- Ries van Lomwel
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-10-2011 11:58 #1333214
door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic contactslot
Het probleem zit inderdaad vaak in het contactslot. Mogelijk helpt smeren van het contactslot voldoende, als dat niet zo is, moet meestal het electrische deel van het contactslot vervangen worden. Dat is een losse module die achter de slotcilinder zit. Het weghalen van de slotcilinder is een lastig klusje,(zit met breekbouten vast die alleen met speciaal gereedschap of met uitboren verwijderd kunnen worden)
Vaak helpt het (tijdelijk) om de sleutel een klein tikje terug te draaien na het starten. Wel in de gaten houden dat er inderdaad stroom is en niet dat de startmotor meeloopt met de motor want dat kost je een startmotor. (helaas spreek ik uit ervaring)
Vaak helpt het (tijdelijk) om de sleutel een klein tikje terug te draaien na het starten. Wel in de gaten houden dat er inderdaad stroom is en niet dat de startmotor meeloopt met de motor want dat kost je een startmotor. (helaas spreek ik uit ervaring)
- Robert Geurts
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-10-2011 23:01 #1333299
door Robert Geurts
Beantwoord door Robert Geurts in topic Startonderbreker?
Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad. Mijn 945 uit 1997 startte soms wel en soms helemaal niet, echt gewoon dood. Uiteindelijk bleek het probleem te zitten in het euroalarm en de startonderbreker. Ik heb nu geen startonderbreker meer
.
Mocht je je alarm verdenken, en het is euroalarm, dan kan ik je wel verder helpen.
Groet,
Robert

Mocht je je alarm verdenken, en het is euroalarm, dan kan ik je wel verder helpen.
Groet,
Robert
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-10-2011 10:48 #1333346
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Had/heeft mijn 945 ook.
Mijn 945 had en heeft precies hetzelfde. Heel veel vervangen, ook het electrische deel van het contactslot. Dat lukte overigens zonder het mechanische deel te demonteren, maar het was wel priegelwerk.
Niets hielp, de kwaal bleef.
Als "oplossing" heb ik een draad van de + van de accu, via een zwevende zekering, naar een drukschakelaar in het interieur en vervolgens naar de startmotor getrokken. Daarmee start de auto altijd meteen als dat via het contactslot niet lukt en dat is minstens vijf keer per week. Het niet starten heeft te maken met temperatuur: als de motor warm is of de buitentemperatuur hoog, heb ik bijna altijd het hulpknopje nodig.
Succes er mee!
Niets hielp, de kwaal bleef.
Als "oplossing" heb ik een draad van de + van de accu, via een zwevende zekering, naar een drukschakelaar in het interieur en vervolgens naar de startmotor getrokken. Daarmee start de auto altijd meteen als dat via het contactslot niet lukt en dat is minstens vijf keer per week. Het niet starten heeft te maken met temperatuur: als de motor warm is of de buitentemperatuur hoog, heb ik bijna altijd het hulpknopje nodig.
Succes er mee!
- Robert Geurts
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-10-2011 13:24 #1333363
door Robert Geurts
Beantwoord door Robert Geurts in topic Startonderbreker
Anne,
In mijn geval hielp een directe draad naar de startmotor niet, omdat mijn startonderbreker ook de stroomtoevoer naar de brandstofpomp onderbreekt. Uiteindelijk heb ik beide onderbrekingen gevonden en weer in oude (doorverbonden) staat herstelt. Nooit meer problemen.
Ik ben hier achter gekomen door heel erg veel zoeken op internet. En ook:
- als de auto een keer niet start, gewoon op contact laten staan en proberen te starten door direct het startrelais aan de accu te verbinden.
- gebeurt er niets: verdenk de startmotor
- start de auto dan wel, grote kans dat je startonderbreker problemen geeft
- draait de startmotor wel braaf rond, maar wordt er niet gestart: nagaan of de brandstofpomp ook door het alarm wordt onderbroken, daar zou dan wel eens de oorzaak kunnen zitten.
Het type alarm kun je terugvinden in de boekjes bij de auto, als je die nog hebt. Anders even een foto maken van de sleutel, dan zijn er hier vast wel knappe koppen die weten welk alarm daar bij hoort.
Ook handig is om even het bouwjaar van de 940 te vermelden.
Succes met de zoektocht!
Robert
@Jan-Willem, als je belangstelling hebt om je startonderbreker te omzeilen, dan stuur maar een pb-tje. Zal ik uitleggen hoe ik dat heb gedaan.
In mijn geval hielp een directe draad naar de startmotor niet, omdat mijn startonderbreker ook de stroomtoevoer naar de brandstofpomp onderbreekt. Uiteindelijk heb ik beide onderbrekingen gevonden en weer in oude (doorverbonden) staat herstelt. Nooit meer problemen.
Ik ben hier achter gekomen door heel erg veel zoeken op internet. En ook:
- als de auto een keer niet start, gewoon op contact laten staan en proberen te starten door direct het startrelais aan de accu te verbinden.
- gebeurt er niets: verdenk de startmotor
- start de auto dan wel, grote kans dat je startonderbreker problemen geeft
- draait de startmotor wel braaf rond, maar wordt er niet gestart: nagaan of de brandstofpomp ook door het alarm wordt onderbroken, daar zou dan wel eens de oorzaak kunnen zitten.
Het type alarm kun je terugvinden in de boekjes bij de auto, als je die nog hebt. Anders even een foto maken van de sleutel, dan zijn er hier vast wel knappe koppen die weten welk alarm daar bij hoort.
Ook handig is om even het bouwjaar van de 940 te vermelden.
Succes met de zoektocht!
Robert
@Jan-Willem, als je belangstelling hebt om je startonderbreker te omzeilen, dan stuur maar een pb-tje. Zal ik uitleggen hoe ik dat heb gedaan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-04-2012 19:20 #1357109
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Volvo 940 startaf en toe niet
Hallo,
Mijn 940 uit '98 heeft een vergelijkbaar probleem. Af en toe heeft hj moeite met starten. Of beter start hij helemaal niet. Door het dichtgooeien van een deur wil dat soms beter gaan.
Na het niet willen starten (er gebeurt dan echt helemaal niks) ksn hij soms ineens starten om het vervolgens weer weken zonder problemen te doen. Wel opvallend is dat na het niet starten de spanning van het systeem is geweest (ik met de radio weer instellen , de klok loopt achter...)
Ga eerst ens het contactslot smeren voor ik kosten ga maken. Goede tips zijn nog steeds bruikbaar.
Groeten Mark
Mijn 940 uit '98 heeft een vergelijkbaar probleem. Af en toe heeft hj moeite met starten. Of beter start hij helemaal niet. Door het dichtgooeien van een deur wil dat soms beter gaan.
Na het niet willen starten (er gebeurt dan echt helemaal niks) ksn hij soms ineens starten om het vervolgens weer weken zonder problemen te doen. Wel opvallend is dat na het niet starten de spanning van het systeem is geweest (ik met de radio weer instellen , de klok loopt achter...)
Ga eerst ens het contactslot smeren voor ik kosten ga maken. Goede tips zijn nog steeds bruikbaar.
Groeten Mark
Moderators: Jerry Stam