B630x motoren: Hoe kun je de 180 / 204 pk versie herkennen ?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Voor alle duidelijkheid:
B6254F (170pk/5700rpm), B6304F2 (184pk/5200rpm) nokkenas: inlaat PM I, uitlaat PH E
B6304F, B6304G (204pk/6000rpm) nokkenas: inlaat PC I, uitlaat PC E
Succes,
Robert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Succes in ieder geval.
- V700 register
- Nieuw lid
-
De nieuwe motor gaat in ieder geval snel in mijn 960 en de 940 gaat dan eindelijk de deur uit. Wel met enig hartzeer (543.000km)</div>
- V700 register
- Nieuw lid
-
Mij lijkt dat de diameter van de poelie niets te maken heeft met de lift van de nokkenas. Grotere poelie betekent grotere omtrek en dus ook meer tanden. Dan moet de krukaspoelie ook meer tanden hebben, anders draait de nokkenas niet meer met het gehalveerde toerental van de krukas.hjkort schreef : Zegt de diameter van de nokkenaspoulie iets over de gebruikte nokkenas? Ik kan mij voorstellen dat met hogere lifthoogte het wellicht gewenst is om een grotere diameter poulie te gebruiken. (deze heeft dus ook een langere distributieriem)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb nu twee 204pk motoren en die hebben beide nokkenassen met grotere diameter poulie (ook grotere diamter krukaspoulie natuurlijk) en ik heb een kop van een 180pk versie met andere nokkenassen en kleinere diameter nokkenaspoulie.
Misschien toch grotere diameter nokkenassenpoulie en krukaspoulie bij nokken met grotere lift? Motor 1 was bj 1995, motor 2 was bj 1997. cilinderkop was bj 1991
Of is grotere diameter alleen kenmerk voor motoren van na 1994?
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het geheel kan ook zonder brug. Hiertoe zet je de wagen op vier bokken en neem je motor samen met transmissie in zijn geheel uit.. Het is wel een giga klus want je hebt heel weinig ruimte om te manouvreren. Ik was een heel weekend bezig en moest hard doorwerken. Een redblock is stukken (lees: stukken) eenvoudiger om uit en in te bouwen. Oh ja: wees op je hoede met het uitdraaien van de torx-boutjes van de koppelomvormer aan de meeneemflens. Het zijn er vijf(!) en draai de kop van die boutjes niet rot want dan ben je heel ver van huis.. Bij mij is het niet gebeurd, maar het zal je maar overkomen.. Met een boormachine kun je er niet bij dus moet je een drempel gebruiken of zo, of een staaf oplassen. Een heel gepeuter want je hebt niet veel ruimte om bij de boutjes te komen. Er past net een torxdop in aan de andere zijde van de startmotor.
Succes,
Robert
- V700 register
- Nieuw lid
-
Brug, motortakel, bokken, etc, etc...
Wat is het handigst? Motor met bak en al uitbouwen of is het mogelijk om de bak te laten zitten en de motor alleen uit te takelen? Iemand ervarig?
Ik zou deze week al 's avonds bezig, maar tijdens transport naar de werkplaats is een bandje van de autoambulance geploft en heeft voor vertraging gezorgd.
We beginnen er maandagmiddag aan en hopen maandagavond de andere motor iig in de motorruimte te hebben.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Andere motor nog voorzien van nieuwe distributie etc en gister in een klein uurtje terug gehangen en aan bak gemonteerd. Nu komende week alles weer aansluiten en rijden maar!