B630x motoren: Hoe kun je de 180 / 204 pk versie herkennen ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-09-2011 11:07 #1331361 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kun je checken ja!
Je hebt het nieuwe blok gewoon kaal op de vloer liggen dus kun je het gemakkeijk checken: neem het kapje van de inlaatnokkenas aan de achterzijde van het blok/cilinderkop los. Het type staat vermeld op het uiteinde van de nokkenas.
Voor alle duidelijkheid:
B6254F (170pk/5700rpm), B6304F2 (184pk/5200rpm) nokkenas: inlaat PM I, uitlaat PH E
B6304F, B6304G (204pk/6000rpm) nokkenas: inlaat PC I, uitlaat PC E
Succes,
Robert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-09-2011 11:21 #1331350 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Fijn. Staat dus achterop. PC
Fijn. Staat dus achterop. PC is degene die ik moet hebben. Ga morgen direct even kijken. nokkenastimer is er af, dus moet geen probleem zijn om te zien.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-09-2011 11:37 #1331353 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Die nokkenassensor
Die nokkenassensor zit op de uitlaatnokkenas. Je hoeft alleen het kapje aan de achterkant van de inlaatnokkenas los te nemen om het af te kunnen lezen.
Succes in ieder geval.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-09-2011 15:32 #1089145 door V700 register
<div class="content">Dag, wie weet een zinnig antwoord op het volgende? Ik heb een losse B6304S uit 1997 om te wisselen met mijn huidige motor (o.a. vastzittende zuigerveren door kapotlopen krukaspoulie). De huidige motor is de 204pk versie en heb grote kans dat de ander de 180pk versie is. Voor mij zou dat alleen betekenen dat ik de nokkenassen vervang en de identieke motor heb. Ik kan met een klokje de lifthoogte meten via de olievuldop, maar is er een manier om van de buitenkant te checken welke nokkenas er in zit? - VIN checken via dealer kan natuurlijk, maar zijn er andere manieren? Zegt de diameter van de nokkenaspoulie iets over de gebruikte nokkenas? Ik kan mij voorstellen dat met hogere lifthoogte het wellicht gewenst is om een grotere diameter poulie te gebruiken. (deze heeft dus ook een langere distributieriem) Markeringen heb ik niet kunnen vinden op de nokkenasssen, maar misschien kijk ik er overheen?
  De nieuwe motor gaat in ieder geval snel in mijn 960 en de 940 gaat dan eindelijk de deur uit. Wel met enig hartzeer (543.000km)</div>

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-09-2011 15:41 #1331362 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lijkt me niet

hjkort schreef : Zegt de diameter van de nokkenaspoulie iets over de gebruikte nokkenas? Ik kan mij voorstellen dat met hogere lifthoogte het wellicht gewenst is om een grotere diameter poulie te gebruiken. (deze heeft dus ook een langere distributieriem)

Mij lijkt dat de diameter van de poelie niets te maken heeft met de lift van de nokkenas. Grotere poelie betekent grotere omtrek en dus ook meer tanden. Dan moet de krukaspoelie ook meer tanden hebben, anders draait de nokkenas niet meer met het gehalveerde toerental van de krukas.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-09-2011 20:48 #1331905 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic toeval?
De motor heeft idd nokkenassen met PCx codering en kan dus direct ingebouwd gaan worden. Waarschijnlijk ergens aankomende week.
Ik heb nu twee 204pk motoren en die hebben beide nokkenassen met grotere diameter poulie (ook grotere diamter krukaspoulie natuurlijk) en ik heb een kop van een 180pk versie met andere nokkenassen en kleinere diameter nokkenaspoulie.
Misschien toch grotere diameter nokkenassenpoulie en krukaspoulie bij nokken met grotere lift? Motor 1 was bj 1995, motor 2 was bj 1997. cilinderkop was bj 1991
Of is grotere diameter alleen kenmerk voor motoren van na 1994?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-09-2011 21:56 #1331913 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lift
Er zijn verschillende uitvoeringen van de distributie bij 6 in lijn geweest. De eerste had een smalle riem die vaak kort na de interval brak (als hij was blijven zitten) en een korte interval had. Ik dacht 45dkm. Daarna zijn er 2 modificaties geweest waarbij de riemen aangepast zijn en de interval omhoog is gegaan. Wellicht is daarbij de diameter van de poelies veranderd. Voorgaande zou wel passen in de modeljaren die je noemt ('91 smalle riem, '95 en '97 al 1e/2e modicatie). Dat een hogere lift een grotere poelie nodig heeft lijkt me geen rechtsstreeks verband. Waarschijnlijk is het dus een verandering van uitvoering geweest, waarbij zowel de lift als poelie veranderd zijn.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-10-2011 09:59 #1332052 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Succes!
Succes met de uit,- en inbouw van de motor! Ik weet niet of je een brug met bak/transmissiesteun tot je beschikking hebt. Dat laatste is misschien gemakkelijker.
Het geheel kan ook zonder brug. Hiertoe zet je de wagen op vier bokken en neem je motor samen met transmissie in zijn geheel uit.. Het is wel een giga klus want je hebt heel weinig ruimte om te manouvreren. Ik was een heel weekend bezig en moest hard doorwerken. Een redblock is stukken (lees: stukken) eenvoudiger om uit en in te bouwen. Oh ja: wees op je hoede met het uitdraaien van de torx-boutjes van de koppelomvormer aan de meeneemflens. Het zijn er vijf(!) en draai de kop van die boutjes niet rot want dan ben je heel ver van huis.. Bij mij is het niet gebeurd, maar het zal je maar overkomen.. Met een boormachine kun je er niet bij dus moet je een drempel gebruiken of zo, of een staaf oplassen. Een heel gepeuter want je hebt niet veel ruimte om bij de boutjes te komen. Er past net een torxdop in aan de andere zijde van de startmotor.
Succes,
Robert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-10-2011 14:36 #1332623 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic weinig ruimte
Ben me er van bewust dat er weinig ruimte is, maar heb een zeer goed geoutilleerde ruimte ter beschikking.
Brug, motortakel, bokken, etc, etc...
Wat is het handigst? Motor met bak en al uitbouwen of is het mogelijk om de bak te laten zitten en de motor alleen uit te takelen? Iemand ervarig?
Ik zou deze week al 's avonds bezig, maar tijdens transport naar de werkplaats is een bandje van de autoambulance geploft en heeft voor vertraging gezorgd.
We beginnen er maandagmiddag aan en hopen maandagavond de andere motor iig in de motorruimte te hebben.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-10-2011 11:41 #1333431 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic motor ligt er in
Maandag avond rond half zes begonnen, eten tussendoor en rond half negen was oude motor eruit. Bak laten zitten.
Andere motor nog voorzien van nieuwe distributie etc en gister in een klein uurtje terug gehangen en aan bak gemonteerd. Nu komende week alles weer aansluiten en rijden maar!

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC