Tik in motor

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-09-2011 22:36 #1088830 door V700 register
Tik in motor is gemaakt door V700 register
Dag,
Ik heb in mijn B230 een tik in de motor.
Heb de nokkenas bekeken en vervangen. Die bleek namelijk op sommige plekken brokkelig te zijn door corrosie. dacht dus dat het daardoor kwam.
Klepspeling is daarna weer nauwkeurig afgesteld. Nieuwe distributie.
Vooral bij koude start blijft er een zware klop onder uit het blok komen. Dit word minder bij warme motor maar bij optrekken hoor je het wel goed.
De motor trekt fantastisch en doet het goed. Hij loopt alleen wat lawaaiig.
Motor heeft in het verleden zeer waarschijnlijk lang stilgestaan gezien de corrosiesporen op de oude nokkenas.
Hoe kom ik zeker te weten dat dit het big end is zonder dat ik de motor uit elkaar haal. Iemand ervaring mee?
Zal ik maar gelijk stoppen met rijden en de boel uit elkaar halen om verdere schade te voorkomen?
Heb nog wel een goede krukas liggen...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-09-2011 22:39 #1329011 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Is normaal!
Dat is helemaal Normaal!
Dat heet "kantelende" zuigers!
De redblocks hebben daar Allemaal last van, word soms ook wel beschrven als een "Diesel geluid of tok"
De zuiger is iets kleiner dan de cilinder, waardoor die (vooral bij koude motor) gaat "kantelen" in de zuiger, wat de "tok" of doffe dreun veroorzaakt.
Bij warme motor zet de (ik dacht Alu) zuiger uit, waardoor die beter in de cilinder past en het geluid minder word of verdwijnt.
Blokjes worden er heeeel erg oud mee en het is niet erg of schadelijk.
8 op de 10 redblockjes hebben het.
Groeten,Gerben

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wytze Broerze
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
06-09-2011 01:09 #1329034 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Een geluid kan je niet op het forum analyseren.
Dat gaat echt fout.
Laat er iemand naar kijken die een beetje ervaring heeft met deze motoren. Dat geeft meer zekerheid.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-09-2011 11:57 #1329063 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic tikken
De wagen met het blok is ooit uit Zweden geimporteerd en heeft nog maar 220.000 km op de teller.
Bij 4 of 5 ton op de teller hoor je mij niet klagen maar bij deze kmstand vind ik het toch een beetje vreemd.
Of misschien toch juist niet. Veel korte ritjes rijden is natuurlijk erg schadelijk en 220.000 km in 26 jaar is erg weinig. Is iets meer dan 8000 km per jaar.
Ik heb zelf aardig wat ervaring met de red blocks maar dit getik heb ik niet vaak gehoord.
Wat ik hoe dan ook wil voorkomen is dat de boel in de soep loopt door een kapot big end lager.
Alleen wil ik nu ook weer niet de boel uit elkaar halen en dat dan blijkt dat het inderdaad kantelende zuigers zijn. Want daar doe je niet zoveel aan zonder hoge kosten.
Jullie kennen misschien wel het getik van de VAG 6 cilinder diesel D24 van de vacuumpomp. Daar lijkt het op bij koud start.
Lastig.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-09-2011 17:35 #1329090 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Iets in een cilinder
Dr zit niet perongeluk iets los rond te rammelen in een cilinder ruimte?
Afgebroken punt van een vorige bougie o.i.d, iets erin laten vallen of een deel van een klep?
Groeten,Gerben

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-09-2011 17:56 #1329092 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als het niet bovenin zit,
Zit het lager..

Drijfstanglagers vervangen is waanzin, dus gewoon doorrijden en in de gaten houden , met een schuin oog naar een andere kijken.

Zou ik denken, Rolf

Misschien het oliefilter + olie vervangen (door dikkere) om tijd te winnen ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-09-2011 19:01 #1329102 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heb auto met draaiende motor
Heb auto met draaiende motor op de brug gehad, en van onderen beluisterd, lijkt inderdaad wel heel erg op kantelende zuigers.
Daarna 20 km met een bloedgang over de snelweg. Was het getik zo goed als helemaal weg bij stationair lopen. Kwam wel weer langzaam terug bij afkoelen.
Drijfstanglagers vervangen heeft nu denk ik niet zo veel zin meer. Opboren en nieuwe zuigers steken zou misschien meer helpen.
Een andere goede 2,3 motor is niet makkelijk te vinden dus wellicht wordt het toch een keer revisie.
Inderdaad een iets dikkere olie zou wellicht tijdelijk kunnen helpen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
07-09-2011 12:46 #1329186 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic motor flush
een keer voor het olie verversen motor flush gebruiken.
dit lost evt roet afzetting van (slechte) verbrande olie op.
kan ook een hoop schelen, en natuurlijk soepeler lopen als resultaat.

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-09-2011 13:37 #1329197 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic tja ik heb nog een heel fijn
tja ik heb nog een heel fijn lopende motor in een 740 zitten..

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-09-2011 10:01 #1329573 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic welke olie zit erin? al die
welke olie zit erin? al die moderne synthetische meuk is er niet goed in. gooi er al jaren biturbo van kroon in 15/40. En ja een auto met minder km is stiller.
Heb een sedan van 85 met 130.000 op de teller en een station van 86 met 330.000 op de teler. Ja dat hoor je toch enigzins wel een beetje verschil.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD