Nokkenas B230f in B23
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-08-2011 22:20 #1088724
door V700 register
Nokkenas B230f in B23 is gemaakt door V700 register
Hoi,
Ik heb een nokkenas in mijn B23 zitten waar ik niet tevreden over ben. De nokken as heeft namelijk een nok (uitlaatklep 4e cilinder) waar de geharde laag aan de aflopende kant van de nok vanaf is gebrokkeld.
Waarschijnlijk heeft de motor in het verleden lang stil gestaan met een inwendig vochtige motor. Er is op diverse plekken op de nokkenas van dit soort plekjes te vinden. Juist daar waar de klepstelplaatjes lange tijd in contact met het nokkenasoppervlak heeft gezeten is de harde laag er af door corrosie. Alleen de vierde cilinder heeft wel 2 vierkante centimeter brokkelig oppervlak.
Omdat de grootste beschadiging aan de aflopende kant zit is het niet heel schadelijk vermoed ik. Het klepstelplaatje is dan ook volkomen onbeschadigd. Maar het kan ook zijn dat die kortgeleden is vervangen.
Toen ik hem net had zat er een vervelende tik in bij koude start. Dat is nu wel weg na enig gebruik. Omdat ik de klepspeling wilde controleren kwam ik achter dit euvel. Klepspeling bleek correct te zijn.
Nu heb ik nog een oude B230F liggen. Kan ik daarvan de nokkenas over zetten? of heeft die een verkeerde/andere kleptiming.
De ontsteking zit bij de B230f motor aan de achterkant van de nokkenas. Zou dat problemen opleveren als ik hem in de B23 monteer?
Voordat ik hier aan begin...
Alvast bedankt!
Ik heb een nokkenas in mijn B23 zitten waar ik niet tevreden over ben. De nokken as heeft namelijk een nok (uitlaatklep 4e cilinder) waar de geharde laag aan de aflopende kant van de nok vanaf is gebrokkeld.
Waarschijnlijk heeft de motor in het verleden lang stil gestaan met een inwendig vochtige motor. Er is op diverse plekken op de nokkenas van dit soort plekjes te vinden. Juist daar waar de klepstelplaatjes lange tijd in contact met het nokkenasoppervlak heeft gezeten is de harde laag er af door corrosie. Alleen de vierde cilinder heeft wel 2 vierkante centimeter brokkelig oppervlak.
Omdat de grootste beschadiging aan de aflopende kant zit is het niet heel schadelijk vermoed ik. Het klepstelplaatje is dan ook volkomen onbeschadigd. Maar het kan ook zijn dat die kortgeleden is vervangen.
Toen ik hem net had zat er een vervelende tik in bij koude start. Dat is nu wel weg na enig gebruik. Omdat ik de klepspeling wilde controleren kwam ik achter dit euvel. Klepspeling bleek correct te zijn.
Nu heb ik nog een oude B230F liggen. Kan ik daarvan de nokkenas over zetten? of heeft die een verkeerde/andere kleptiming.
De ontsteking zit bij de B230f motor aan de achterkant van de nokkenas. Zou dat problemen opleveren als ik hem in de B23 monteer?
Voordat ik hier aan begin...
Alvast bedankt!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-08-2011 22:28 #1328228
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja, als de nokkenas van een
Ja, als de nokkenas van een B230F past in een B23. Andersom kan het zijn dat de nokkenas niet de sleuf heeft voor de stroomverdeler.
Achter op de nokkenas staat een letter waar mee te identificeren is welk type het is. Een B230F/B200F heeft altijd een M nokkenas, die is tamelijk tam. Ik weet niet wat je B23 nu heeft maar het kan zijn dat je de ontsteking anders moet afstellen voor goede resultaten.
Achter op de nokkenas staat een letter waar mee te identificeren is welk type het is. Een B230F/B200F heeft altijd een M nokkenas, die is tamelijk tam. Ik weet niet wat je B23 nu heeft maar het kan zijn dat je de ontsteking anders moet afstellen voor goede resultaten.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-08-2011 08:31 #1328253
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nokkenas
Er zit nu een kapotte A-nokkenas in.
Die gaat nu vervangen worden door een M-nokkenas. Dan maar wat minder power.
Moet ik de ontsteking nog vroeger of later zetten?
Die gaat nu vervangen worden door een M-nokkenas. Dan maar wat minder power.
Moet ik de ontsteking nog vroeger of later zetten?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-08-2011 09:00 #1328255
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat is niet zon heel groot
Dat is niet zon heel groot verschil. De A is vergeleken met de M wat minder goed op lage toeren dus zal in dat gebied wel iets meer vervroeging gehad hebben. IK zou markeren/meten hoe de timing nu staat en misschien eens voorzichtig experimenteren met iets andere setting maar lijkt me niet direct nodig.
Misschien is het extra koppel op lage toeren wel handig, zelf vond ik de A as wel een stukje fijner dan de M omdat die een duidelijke koppelpiek had rond de 2500-3500 waar je op de snelweg vaak in zit. Maar alles is beter dan een nokkenas met schade, gewoon omzetten!
Misschien is het extra koppel op lage toeren wel handig, zelf vond ik de A as wel een stukje fijner dan de M omdat die een duidelijke koppelpiek had rond de 2500-3500 waar je op de snelweg vaak in zit. Maar alles is beter dan een nokkenas met schade, gewoon omzetten!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-08-2011 09:16 #1328259
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zijn daar nog grafiekjes van
Zijn daar nog grafiekjes van het koppel van de verschillende nokkenassen te vinden?
De ontsteking zet ik dan gewoon maar weer op de oude vervroeging.
Bedankt. <a></a><a></a><a></a><a></a>
De ontsteking zet ik dan gewoon maar weer op de oude vervroeging.
Bedankt. <a></a><a></a><a></a><a></a>
Moderators: Jerry Stam