olieverbruik door airco?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-07-2011 13:53 #1088203 door V700 register
olieverbruik door airco? is gemaakt door V700 register
Olieverbruik is een dankbaar aan de orde gesteld onderwerp, maar het draadje wat ik zocht, was er niet bij en dus schets ik oderstaand de situatie:
mijn V90 (1997, nu op 204000 km, gekocht bij 105000km.) verbruikt olie. Niks ongewoons, lijkt het (overigens: mijn trouwe 240 verbruikt geen druppel olie). Voor het flushen van de V90-motor (2009): 0,63ltr/1000km, na het flushen: 0,360 ltr./1000km. Nu, na 2 jaar (en geen blauwe pluim meer) , zit ze  's winters op 0,360ltr/1000km en 's zomers op 0,500ltr/1000km. Niet alarmerend, als je maar wel elke 1000km. het oliepeil checkt. Vorige week na 400 km. moest ik er al (na extra check) een halve liter bij doen. Die 400 km. wordt gekenmerkt door max. snelheid van 80 km./uur, buitentemp. van 21 gr. C, gebruik airco. Geen zware lading, vlakke weg.
Kortom, normale omstandigheden. Gisteren teruggekomen uit Duitsland, max. snelheid 130 km./uur, buitentemp. 12 gr. C (ja, rot weer), geen airco-gebruik, gereden afstand 750 km.: gem. olieverbruik: hooguit 0,130ltr/1000km. De V90 is voorzien van een extra oliekoeler. een ingeschakelde airco geeft veel warmte onder de motorkap af. Dat dit substantieel tot een vergroot olieverbruik leidt, vind ik merkwaardig.
Is het bovenstaande herkenbaar?  Zou het koelsysteem niet goed werken? NB.: het pijltje van de temp.-meting staat keurig naar boven. Wat zou er aan de hand kunnen zijn dat bij gebruik van de airco het olieverbruik opvallend toeneemt?
Groet,
Frans (lid 555).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-07-2011 14:25 #1324534 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Belast
Dan wordt de boel meer belast mischien de voorste nokken-as keering vervangen en mischien de voorste krukas keerring, dat is het enigste waardoor het kan komen als je geen airco gebruikt en dan minder verbruik.
Tom.

• Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
25-07-2011 14:49 #1324536 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic om zeker te zijn.
helaas vind ik het niet een vergelijking het zijn verschillende situaties.
ik denk dat als je in de zelfde situatie de conclusie wel kan stellen dat het aan de airco ligt.
aangezien je (waarschijnlijk) niet elke dag die 750km rijd
zou je  hunnen proberen een tijdje met en een tijdje zonder airco te rijden.
echter ik heb er nog nooit van gehoord dat een airco voor verhoogd olie verbruik zorgt.
immers het is een (bijna) zelfstandig systeem dat wordt aangedreven vanaf de poulie.

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

• Jan Snijder
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-07-2011 18:38 #1324557 door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic Vreemd.
Onder alle omstandigheden, of die nu met warm weer, koud weer, met airco, zonder airco, aanhanger erachter, maakt niet uit, het olieverbruik van mijn S90 komt nooit boven de 0,5 liter per 15000 km. Heb er nu 220000 km op de klok, het is een automaat met oliekoeler. Ik heb de auto met 130000 km gekocht, er in 2005 gas in laten zetten. Wel ben ik een redelijk rustige rijder. Altijd rustig op temperatuur laten komen, en ook in Duitsland eigenlijk nooit boven de 150 a 160 km/u als ie warm is. Heb er ook diverse keren een aanhanger achter gehad.
Dus het is een vreemde zaak. Heb je soms lekkage aan keerringen en is je carterventilatie wel goed open? De gaasjes die daarin zitten moeten ook regelmatig vervangen worden.

Groeten, Jan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-07-2011 22:18 #1324577 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic inderdaad
inderdaad vreemd verhaal.
mijn 960 zit nu op bijna 4 ton.
Moet ik op de 10.000 km 1 liter bijvullen.
( ververs hem altijd om de 10.000 dus hoef eigenlijk nooit bij te vullen)
En ik wil hem nog wel eens op zijn staart trappen als hij warm is.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-07-2011 14:23 #1324612 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic olieverbruik door airco?
De site van de 'Automobielclub Vliegbasis Leeuwarden' geeft aan dat de lucht die langs de radiator strijkt, beïnvloedt raakt door de warmteafgifte van de airco-installatie. Maar verder geeft de info niet aan dat dat leidt tot verhoogd olieverbruik bij motoren. De radiator van de airco zit volgens mij bij een V90 onder de voorbumper, ter rechterzijde, achter een opening van de spoiler. Ofwel, de invloed die daar vanaf zou moeten komen is m.i. nihil in het geval V90. De motor verliest geen olie. alles is droog, ofwel het is 'potdicht'. De auto heb ik nu 7 jaar en de indruk (relatie airco-olieverbruik) stamt niet van vandaag of van gisteren. De auto is verder pico bello in orde. Alleen dit raadsel (na het raadsel van de achtervering, nwe.dwarsveer gemonteerd, na raadsel rugpijn, opgelost door fa. Lukkien in Apeldoorn, opvulling zitting betuurdersstoel, want originele Volvo-binnenzitting is niet meer verkrijgbaar) moet nog opgelost worden. Motor flushen helpt maar tijdelijk (geen slechte actie, maar oorzaak wordt daarmee kennelijk niet weggenomen). Ligt het, naast het hier bovengenoemde (keerringen nokkenas en/ofkrukas) aan de afdichting van de klepdeksels. Oorzaak van mindere zuigerveren kan ook nog hier genoemd worden. In al deze laatste gevallen moet de motor opengegooid worden, dit terwijl de motor loopt als een 'zonnetje'.
De meest bizarre oorzaak zou kunnen zijn dat de zgh. extra oliekoeler geen oliekoeler is maar die van de airco, verbonden met het koelsysteem van de motor. Hoe kun je het bedenken Frans?  In ieder geval tot zover bedankt voor de reacties.
Frans Welsch, lid 555, V90 '97, 240 Polar '93).

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC