turbo en cruise control in mijn 740

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-07-2011 22:25 #1088101 door V700 register
turbo en cruise control in mijn 740 is gemaakt door V700 register
Hallo Allemaal,
ik wil graag in mijn 740 met b200 motor een turbo inbouwen, nou zag ik laatst op de sloop een verse 940 liggen met de turbo er nog is, deze heeft een b230 motor. nu zag ik dat de accu en het luchtfilter van plek zijn gewisseld maar dat is wel om te bouwen denk ik. maar kan die turbo op de b200 motor? zo nee, wat zou een turbo kosten voor deze motor. tevens lijkt het we leuk om cruise control in te bouwen, desnoods niet met originele volvo onderdelen. is dat te doen op een auto die daar niet op voorbereid is?
verder zag ik dat de 940 geen visco fan meer heeft maar een losse ventilator op de radiator, zou dit beter gaan werken wat betreft benzineverbruik? en waar komt dan de thermostaat?
Groeten, Erik

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-07-2011 12:46 #1323630 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Niet doen.
Ik zou het niet doen...überhaupt als het je al lukken gaat.

Turbo blokken hebben Andere (sterkere tegen meer hitte bestende) kleppen (natrium gevuld dacht ik zo) en hebben zuiger bodem olie sproeiers. Ook de ECU (brandstofcomputer) en EZK (onstekingscomputer) zijn erop aangepast, ook de injectoren zijn verschillend. En meer is er wel op aangepast.

Het gaat je sowieso niet op de "juiste wijze" lukken, en om dan maar gewoon de turbo erop te gaan schroeven is vragen om grootte problemen. Dan blaas je redelijk rap je blok op.

Je computers en injectoren zullen het niet bij kunnen benen en dus gaat je blokje arm lopen en brandt de bende kapot.

Enige optie is: complete blok overzetten en de electronica ook.

Groeten,
Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-07-2011 12:53 #1323631 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kan
't Kan wel hoor. Maar als je dan aan de slag gaat, moet er ook nog een Intercooler tussen. Flip of JW hier op 't forum heeft 't met zijn 240 gedaan. (t zijn broers, ik onthoud nooit wie wat doet).
Trouwens, niet alle turbo's hebben oliesproeiers.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-07-2011 16:39 #1323663 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic grote ingreep
heel veel werk inderdaad!!
Ben daarbij wel benieuwd hoe de mensen met een B230F+T het hebben gedaan, zit er dan Megasquirt op ofzo? Of kan je ook een B230F+T bouwen en de onsteking en LH van een B230FT of FK overzetten?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-07-2011 17:04 #1323666 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ja

Alwood schreef : heel veel werk inderdaad!!
Ben daarbij wel benieuwd hoe de mensen met een B230F+T het hebben gedaan, zit er dan Megasquirt op ofzo? Of kan je ook een B230F+T bouwen en de onsteking en LH van een B230FT of FK overzetten?

In geval van LH 2.4 is het makkelijk.
De LH en EZk box kun je redelijk plug and play overzetten, mist je de injectoren en bijbehorende weerstanden ook in bouwt. Om de luchtmassameter te verplaatsen naar de inlaatkant van de turbo moet je wel nog de kabel er van verlengen. Ook gebruikt de turbo geen vollastsignaal van de gasklepsschakelaar, dus die draad kun je doorknippen (als ie voor problemen zorgt merk je snel zat, bij mij is ie nog aangesloten zonder problemen).
Bij LH 2.2 en andere systemen (Motronic, K-jet) is het lastiger. Dan kan het handig zijn om alles van een LH 2.4 auto te nemen en dat over te zetten (sensoren, kabelboom, computers etc).

Voor de OP, het kan, zoals al aangegeven, ik heb een B230F+T in mijn 240. De hogere compressie is een gegeven waar je goed mee om moet gaan. Zorg je voor genoeg brandstof, niet te veel hitte in het blok (koeling goed, uitlaat niet te krap, spruitstuk gepoort etc) dan (en zelfs zonder die maatregelen denk ik) heb je er niet snel problemen mee.
Denk wel aan dat je een olie aan en afvoer moet maken, de dikkere radiateur van een turbo, sterkere koppeling etc etc nodig hebt. Beste is om dan je blok er toch uit te halen, dan kun je ook weer voor een B230FK/FT van de sloop gaan, kan ook.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-07-2011 08:35 #1323888 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic daar zat ik ook aan te
daar zat ik ook aan te denken, een sloper 940 op de kop tikken en daar de motor en bak uithalen, ook dat is een hele operatie natuurlijk. dan heb ik wel meteen ook een electrische fan i.p.v de visco fan

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC