waterpomp
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-06-2011 17:00 #1087853
door V700 register
waterpomp is gemaakt door V700 register
hallo
wij willen de waterpomp vervangen van een 940 LPT.
we hebben een nieuwe waterpomp in huis alleen hoe maak je de oude het beste los?
we weten niet precies hoe we de riemen los moeten maken. En hoe strak moeten de deze na de tijd weer spannen?
de snaar van de dynamo moet ook gespannen worden.
alvast bedankt,
Gerwin en Jasper
wij willen de waterpomp vervangen van een 940 LPT.
we hebben een nieuwe waterpomp in huis alleen hoe maak je de oude het beste los?
we weten niet precies hoe we de riemen los moeten maken. En hoe strak moeten de deze na de tijd weer spannen?
de snaar van de dynamo moet ook gespannen worden.
alvast bedankt,
Gerwin en Jasper
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
30-06-2011 18:08 #1321863
door Alexander Satter
Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm
Beantwoord door Alexander Satter in topic snel
is redelijk snel te doen,
anders eventjes aan komen, kan ik het wel even voor doen.
anders eventjes aan komen, kan ik het wel even voor doen.
Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-06-2011 19:47 #1321874
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Je hoeft de snaren niet te
Je hoeft de snaren niet te ontspannen, gewoon waterpomppoulie eraf halen.
Succes!
Groet Paul
Succes!
Groet Paul
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-06-2011 21:16 #1321891
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klopt, alleen...
De poulie van de waterpomp kan er redelijk makkelijk af terwijl de snaar er nog omheen zit. Maar bij de nieuwe pomp kreeg ik hem niet meer terug, moest alsnog de snaar iets ontspannen. Misschien omdat van de nieuwe pomp de lagers wat strakker staan? Hoe dan ook proberen kan altijd. Misschien nog een handige een tip: bij een turbo zit er een mooi aftappunt voor de koelvloeistof in het slangetje dat de turbo van koeling voorziet. Kan je makkelijk bij. Dan de slangen los die op de pomp zitten. En als je de nieuwe waterpomp al in huis hebt kun je zien waar de bouten zitten die je moet losmaken. Er is geloof ik 1 moertje, dus een tapeindje in het blok en de rest zijn boutjes. Dan de pasvlakken mooi schoon maken ook het metalen buisje dat de waterpomp ingaat. Daar moet ook een nieuwe rubberring omheen. Montage kan eigenlijk maar op 1 manier. En dan bij het weer vullen van het systeem dat langzaam, langzaam doen via het expansievaatje. Zodat er geen luchtbellen in de kop achterblijven. Zie hierover verder de levendige discussie over het boren van extra (ontluchtings) gaatjes in de thermostaat...
<a href="/node/39332">
www.volvo700vereniging.nl/node/39332
Succes ermee, komt vast goed!

Succes ermee, komt vast goed!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-07-2011 12:27 #1322048
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik ontspan de riem toch
Ik ontspan de riem toch altijd even. Is gewoon makkelijk. In de juiste richting terug monteren (pijltje erop zetten) en een beetje talc erop doen. Werkt ideaal.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-07-2011 17:46 #1322067
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Juiste rubber
Bestel daar het juiste rubber voor. Ik heb het rubbertje gebruikt dat bij de waterpomp zat (de originele komt met pakkingen/rubber) maar het bleef daar lekken. Garage heeft bij APK/beurtje het juiste rubber gemonteerd omdat ze de lekkage hadden opgemerkt. Zij gaven ook al aan dat het meegeleverde rubber niet goed past. Ik heb ook zelf de waterpomp vervangen, we hebben m voorzichtig met een vijzel onder de auto omhoog gedrukt. Het lukte niet de pomp zover omhoog te druken dat de bouten in de draadgaten in het blok pasten. BIj het omhoogdrukken moet je namelijk het rubber boven op de pomp (en onder de kop) platdrukken.Qua vullen: Het kan dus ook zonder het extra gaatje te boren. Het niveau zal hoger staan na het vullen (met dezelfde hoeveelheid als er uit kwam). Laat de motor even draaien en/of rij rustig een klein eindje. Als de thermostaat opengaat verdeelt het koelwater zich wel.MaartenG schreef : het metalen buisje dat de waterpomp ingaat. Daar moet ook een nieuwe rubberring omheen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam