Is rijden zonder lambdasonde schadelijk bij een lambda geregelde motor?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dit weekend was ik nog even bij clublid BS te zoetermeer. Terloops heeft hij ook nog even aandacht geschonken aan Green Peace i.v.m. het beroerd danwel niet rijden op benzine. Alles is reeds vervangen/geruild gestest: eindtrap, computer, drukregelaar, complete injectorrail inclusief injectoren, temperatuursensor. ( na het vervangen van de ze laatste heeft ie 100 km prima gereden )
De storingscodes uitlezen werkte eigenlijk amper, het resetten werkte niet. Desalniettemin wel 1 storingscode: 2-1-2 ( geen signaal van Lambda) Nadat de stekker van de sonde eruit was getrokken en de accupool er een minuutje af was geweest reed GP eigenlijk best wel redelijk, enkel bij accelereren vanaf circa 110 km/uur begon ie te bokken...
Aangezien ik bij voorkeur op LPG rijd, ik betaal er genoeg wb voor, is het kunnen rijden op benzine niet meteen erg belangrijk maar ik vind het prettige gedachte dat het wel kan.
Maar goed, mijn vragen:
- Stuurt de computer door middel van de lambdasonde nu wel of niet het mengsel bij?
- Wat zijn de gevolgen van het rijden zonder lambdasonde?
ben benieuwd, Groeten Rudiger
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Ja, als er meer of minder zuurstof in de uitlaatgassen zit word de injectie aangepast.rudiger schreef : - Stuurt de computer door middel van de lambdasonde nu wel of niet het mengsel bij?
<div class="content">Geen "closed loop" systeem, ofwel: LMM meet van te voren, en lambda meet achteraf, hier past de ECU de injectie aan aan, om zo zo efficient mogelijk te rijden en zo min mogelijk vervuilende uitstoot te genereren.Rudiger schreef : - Wat zijn de gevolgen van het rijden zonder lambdasonde?
Schade zal je er niet gauw van krijgen, zonder Lambda, gaat ie in de "noodloop" en gaat ie (erg) rijk lopen om zo mogelijk schade aan motor-onderdelen te voorkomen. (je zuipt dus flink meer en het millieu word een stuk meer belast)
@Henk, op LPG heeft rudiger een lambda-signaal "faker" (dacht ik).
@Rudiger, het zou best kunnen dat je lambda-sonde kapot is, of de boel in de war word geschopt door die lambda-faker.
Groeten,Gerben</div>
- V700 register
- Nieuw lid
-
O ja , ter aanvulling, de vialle LPG installatie is blijkbaar al eerder losgekoppeld van het computersysteem, volgens mij zit er een Lambda simulator op en werkt dus zelfstandig...henk 940LPT schreef : Ja, de ECU stuurt het mengsel bij obv de meting van de sonde. Hij kan te arm of te rijk lopen, zonder dat dat bijgestuurd wordt. Welke LPG installatie heb je ? Mogelijk heeft het ontbreken van de sonde ook gevolgen voor de loop op LPG. De gevolgen kan ik zo niet overzien. De kans dat je kat smelt omdat niet-verbrande benzine nog eens in de kat verbrand lijkt me vrij klein. Ik zou er wel weer een sonde inzetten, gewoon een Bosch. Scheelt flink tov de Volvo dealer.