koppakking

  • Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-09-2017 19:07 #1440928 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic en..dan
een nieuwe lekke koppakking.
Niet vergeten pakkingresten te verwijderen van het onderblok namelijk

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-09-2017 10:12 #1440958 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Onderblok ook laten vlakken:
Onderblok ook laten vlakken: problem solved...

Ik zou zeker niet per definitie vlakken: de specificaties voor vlakheid waaraan een kop moet voldoen zijn voldoende bekend (staan in de overal verkrijgbare volvo werkplaatshandboeken). Meten en weten OF er gevlakt moet worden scheelt zomaar een paar ton die je verder met die kop kunt rijden, omdat er ook minimummmaten zijn. je kan echt niet onbeperkt blijven vlakken. En vlakken heeft ook nadelen zoals D-riemen die sneller op hun uiterste spanning staan, hogere compressie, etc.

Wat rekbouten betreft: hergebruik kan veilig, mits er gemeten wordt zoals volvo in de (opnieuw) werkplaatshandboeken voorschrijft. In de praktijk kunnen redblock kopbouten zeker twee keer hergebruikt worden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-09-2017 19:36 #1440982 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic onderblok vlakken
lijkt mij nou een beetje overdreven. 1 dikke blok gietijzer.
Schoonmaken moet toch volstaan lijkt me. Zeker bij een 230.
Maar.. als er veel gevlakt wordt komen riemen toch juist losser te staan. Krukastandwiel en nokkenastandwiel staan dichter bij elkaar dan. Niet verder uit elkaar.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-09-2017 09:35 #1440996 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ja. Hoe kwam zo'n riem ook
Ja. Hoe kwam zo'n riem ook alweer op spanning? Volgens mij met een spanrol, die een bepaald maximum aan uitslag kan geven.
In gebruik rekt de riem ook nog: daarvoor zit die spanrol daar, die vangt dat op. Dus als het spul om te beginnen al vrij los staat, is die spanrol en DUS de D-riem eerder aan z'n eind.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-09-2017 21:22 #1441005 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Je bedoelt
dus eigenlijk dat de spanner de D-riem niet genoeg kan spannen ?
Dat lijkt me wat anders dan een D-riem die op zijn uiterste spanning staat.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-10-2017 13:27 #1441066 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ja, 'uiterste spanning' was
Ja, 'uiterste spanning' was natuurlijk de verkeerde term: de D-riem hoort altijd dezelfde spanning te hebben, maar door het vlakken is het stelbereik van de spanrol eerder benut. En aangezien de afname van de hoogte gelijk veel uitslag extra betekent gaat dat nog best hard.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-10-2017 20:02 #1441081 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Dus....
ook geen onderblok vlakken lijkt mij. Dan maar een uurtje zwoegen op goed schoonmaken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD