Na montage brandstofpomp nu ineens horten en stoten onder de 2500 toeren...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-06-2011 23:00 #1087420 door V700 register
Beste Volveurs,
Onlangs begon mijn Volvo ergens achter de achterbank hevig te zoemen. We zetten hem aan de kant en het gezoem hield op. Toen we weer wilde starten lukte dat niet. De startmotor deed het wel netjes. De wegenwacht zei dat vermoedelijk de brandstofpomp stuk was.
Ik heb vandaag mijn kapotte intank brandstofpomp vervangen voor een nieuwe van Nordicar. Een kloon.
Veel geklooi bij het weer terugmonteren, maar uiteinelijk toch gelukt door -zoals Haynes voorstelt- een deel van de hele unit vast te zetten met een houtje en een touwtje.
Natuurlijk even doorstarten, en na twee drie keer in zijn stationair gekregen.
Echter als ik gas gaf, ging de motor horten en stoten en kwam hij niet op toeren. Na hem een tijdje op stationair te hebben laten staan kwam hij wel een beetje op toeren en ben ik een stukje gaan rijden. Veel horten en stoten bij het optrekken, maar als hij boven de 2500 toeren kwam, ging het gewoon wel redelijk.
Weer teruggereden naar huis en het forum en er op nagekeken. Zoeken op 'horten en stoten' gaf suggesties die verwezen naar de brandstofdrukregelaar. Dat vond ik wel vreemd want er gaan toch niet twee dingen tegelijk stuk? Alhoewel je Murphy natuurlijk moet uitsluiten. Of misschien was de drukregelaar al stuk en heeft dit geleid tot het stuk gaan van de brandstofpomp?
Enfin, volgens de suggestie het vacuumslangetje losgehaald, die bleek droog te zijn, dus vermoedelijk ligt het hier niet aan.
Ik ben toen een tweede ritje gaan maken, nog steeds horten en stoten, alleen iets minder...
Mijn vraag is of iemand mij kan vertellen wat er aan de hand is, ik heb zelf de volgende vragen:
- Kan het zijn dat de pomp (een kloon) niet voldoende capaciteit heeft. Ik weet dat er in pre-1995 modellen twee pompen zitten. In mijn 940 vanaf 1995 zit er maar één, een intank versie. De kloon was overigens een iets dunnere versie, die ik heb moeten opvullen om hem passend te maken. Hij zou volgens Nordicar echter goed moeten zijn.
- Kan er misschien lucht in de leiding zitten, en zo ja, hoe ontlucht je deze?
- Zou het misschien toch aan de brandstofdrukregelaar kunnen liggen?
Andere suggesties zijn natuurlijk ook welkom.
Alvast bedakt voor de hulp.
VOLVO 940 Polar Estate 2.3 IC Benzine juni 1995

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-06-2011 23:44 #1319154 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Brandstoffilter

De pomp van Nordicar zal wel eeenScantech universeelpomp zijn. Deze pomp is gewoon goed. Alleen opletten dat de slangklemmen goed vastzitten en dat de pomp goed in de bijgeleverde rubbers is opgesloten.
Het brandstoffilter heb je wellicht ook al vervangen.
Wannneer je wilt weten of er voldoende druk is zou je de benzinedruk op de brandstofrail moeten meten. Er zit een "ventiel" op de rail. De druk moet 3 bar zijn!.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-06-2011 02:10 #1319159 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic brandstofpomp vervangen
Ik heb onlangs dezelfde vervanging uitgevoerd, alleen na een brandstofpomp, die al 3 jaar zoemde en na het doorbranden van de zekering, nog veel meer lawaai maakte toen ook heb vervangen door een scantech pomp van Timen.
Mijn auto rijdt wel op LPG, waardoor je eerder de kans hebt op het defect raken van zo'n pomp als je het benzinepeil in je tank niet goed in de gaten houdt (nppoit verder dan een kwart tank leeg).
Ook bij mij hetzelfde geklooi met het terugplaatsen. Pas nadat ik hem de tweede keer opnieuw had geplaatst (de 1e keer was de nieuwe pomp zelfs weer losgeraakt door het verbuigen van de metalen bevestigingsstrip) is het helemaal gelukt. Zonder houtje en touwtje. (was achteraf misschien wel handiger geweest).
Daarna liep de boel weer als een zonnetje, zonder hinderlijk gezoem.
Capaciteit van de pomp lijkt mij niet het probleem. Timens eerste suggestie wat betreft de slangklemmen (zowel aan de buitenkant van de benzinetankdeksel als evt. toch ook van -en naar de nieuwe pomp) lijken mij logischer.
Maar voordat je dat doet kun je natuurlijk beter eerst Timens 2e suggestie uitproberen, want de boel weer loshalen is ook geen pretje............
Sterkte en succes!
Johan

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-06-2011 03:28 #1319161 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Brandstofpomp perikelen.
Ook jij bedankt voor je snelle reactie Johan.
Ik ga de slangenklemmen nakijken.
Bedankt!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-06-2011 03:29 #1319160 door V700 register
Bedankt voor je snelle reactie Timen!
Het is inderdaad een scantech. Er waren alleen helaas geen rubbers bijgeleverd. Ik heb zelf geimproviseerd met ijzerdraad om de diameter groter te maken zodat hij in de bestaande houder paste.
De slangklemmen zijn allemaal verschillen. Enkele met schroefjes, en andere weer met klemmetjes die je met een tangetje uit elkaar kan knijpen en als een veer weer vastklemmen. Deze laatste klemmen lijken mij niet te stellen, of heb ik het mis? Ik heb ze uitelkaar getrokken en gewoon geplaatst, of moet ik ze op e.o.a. manier op spanning brengen?
Het brandstoffilter heb ik inderdaad vervangen.
Kan je mij misschien vertellen hoe ik de druk op de rail moet meten?
Nogmaals bedankt voor het antwoord.
Michael

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-06-2011 13:03 #1319195 door V700 register
Ik heb hem zojuist nog even gestart. Hij draaide even heel erg goed. Toen ik het enkele minuten later weer probeerde, toch weer horten en stoten.
Boven de 2500 toeren doet hij het trouwens prima. Tijdens het rijden onder de 2500 toeren hoor ik de pomp lucht meezuigen, alsof hij niet diep genoeg is ondergedompeld; alsof hij aan de oppervlakte van het benzinenivo in de tank zit, dus door golfjes af en toe lucht hapt.
De tank staat op halfvol, dus dat kan het niet zijn. Tenzij ik de benzinenivo-meter niet goed heb gemonteerd natuurlijk.
Ik ga zo even tanken en kijken of er iets verandert.
Michael

• Wytze Broerze
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
07-06-2011 13:18 #1319317 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Dat zou ik niet doen
Want dan kan je de unit er niet uit halen zonder eerst weer een deel van je brandstof af te tappen!!!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-06-2011 18:09 #1319933 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hmmm.Oke...?
Zit iets in!
Bedankt voor je redding.
Ik was ziek dus ik was gelukkig nog niet verder gekomen. Ik ga inderdaad nog maar eens de unit er uit halen en bekijken of er niets fout zit...
Groetjes aan alle meekijkers...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-06-2011 21:46 #1320093 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vervolg...
Ik heb vandaag het diagnosekastje uitgemeten, en kreeg op pin 2 en pin 6 een uitlezing van 1-1-1 (als ik het goed heb gedaan). Dus dat vertelde me niet veel.
Ook heb ik zowel achter bij de intank brandstofpomp en de toevoer naar de rail de benzineleding losgemaakt en mijn dochtertje contact laten maken. Op beide punten keeg ik een krachtige straal. Ook hoor ik de pomp aanslaan in de tank. Dus de pomp doet het.
De benzinedrukregelaar lijkt ook goed (lekt niet door het membraam).
Het probleem blijft hetzelfde: na het monteren van een nieuwe brandstofpomp, slaat de motor zonder problemen aan, maar bij gasgeven houdt hij in. Lijkt net alsof hij verzuipt of zo, en dreigt af te slaan als ik niet gas terugneem.
Omdat het zo'n gedoe was, heb ik eerst het bovenstaande gedaan alvorens de pomp weer te demonteren. Ik ga dat morgen toch maar weer doen.
Ik zal kijken, (op advies uiteraard) of er niet ergens een lek zit en/of de aansluitingen goed zijn.
Enfin ik meld me wel weer.
Michael

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-06-2011 22:45 #1320100 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Meten
Ik zou nu de druk op de rail eens meten vooral wanneer de auto in gaat houden.
Als je geen meter hebt dan een andere drukregelaar proberen!!!
Je hebt toch geen vacuumlek bij het inlaatspruitstuk?

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC