boodschappenlijstje kop

• Vincent van der Spek
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-06-2011 21:11 #1087360 door Vincent van der Spek
boodschappenlijstje kop is gemaakt door Vincent van der Spek
Medeliefhebbers
Na zo'n beetje alle keerringen ed zijn vervangen, lekt mijn motor nog steeds olie. En wel tussen blok en kop. Een nieuwe koppaking dus. Verder loopt de motor wel ok, geen koelvloeistof verlies of gepruttel, maar dat gelek bij de kop zal niet minder worden. Bovendien ben ik de zooi op straat wel zat. Nu had ik (of liever de ervaren kracht die mij bijstaat) het volgende plan:
We vervangen de koppakking zonder te vlakken. Het is immers niet heet geweest oid. Dan kunnen we inlaat en vooral het uitlaat spruitstuk laten zitten. Kan je kop dat mooi aan oppakken. Daarbij staat dan het volgende op het boodschappenlijstje:
koppakking, uitlaatpakking, waterpomp topseal, kopboutenset, klepdekselpakking + vloeibaar.
De distributierien is zo'n 5000 km geleden vervangen, dus die kan er wel weer op. We zaten nog te denken aan nieuwe klepsealtjes (?). Het kost de kop allemaal niet, maar op overbodig werk zitten we niet te wachten, alhoewel sommigen zullen vinden dat als ie er toch afligt, dan maar grondig. Tja, wat is wijsheid?
Maar eerst: Klopt het boodschappenlijstje met ons plan? Alvast bedankt. Wellicht dat ik morgen even de spullen bij Nordicar ga halen.
groeten
Vincent

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-06-2011 21:16 #1318902 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Let
Wellicht overbodige tips maar voor de zekerheid: Let op dat je de kop er koud afhaalt, zeg 24 na het laatste draaien van de motor. Draai de oude kopbouten in omgekeerde volgorde van monteren los. Markeer de looprichting van de D-riem, zodat hij straks ook weer dezelfde kant op draait. Meet voor de zekerheid wel even of hij echt nog vlak genoeg is om zonder vlakken er weer op te gaan. Als de olie toch vrij snel zwart wordt na verversen is het misschien aan te raden om de seals wel te vervangen. Hoeveel heeft het blok nu gelopen ? Meestal gaat de koppakking rond de 3 ton eraan, ben even benieuwd. Verder geen aanvullingen op het lijstje, succes !

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-06-2011 21:29 #1318905 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lijstje aanvulling
Bij de waterpomp indien hij er ook af gaat heb je drie pakkingen/ringen nodig
Die aan bovenkant inderdaad maar ook de rubbering aan achterkant waar de rode buis in zit en dan ook de gewone pakking tussen pomp en blok.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC