960: geen vonk op 1 cilinder, loopt nu op 5 poten (en ja, forum aandachtig gelezen/doorgespit). -Opgelost-

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-06-2011 18:17 #1087341 door V700 register
Heren,
 
Ik heb geen vonk op 1 cilinder (Nr 5 vanaf bestuurder gezien= Nr 2 vanaf radiateur gezien, ik weet niet hoe de garage dit ziet)
Wat ik al getest heb:
- Uitwisselen bougies
- Uitwisselen bobines
- Uitwisselen onstekingsmodules: de 2 stuks aan weerszijde van het inlaatspruitstuk ( de 2 omgedraait, maar geen verandering)
- Controleren aardingpunten (ik heb het inlaatspruit er uit gehad, en het beruchte aardpunt op de motorsteun los gehad, gemeten (= ok) , met contactspray ingespoten, gemeten =ok)
- bougie wordt wel nat (wat verder ook niet vreemd is? omdat er geen vonk is,toch? Weet verder niet of er een relatie is tussen injector en wel/geen vonk)
- injector doorgemeten (17.8 ohm, de rest is dit ook)
- ik krijg verder ook geen foutmeldingen, dus kan geen foutcodes vermelden.
- Ik beschik over VADIS, maar verder heeft dit geen duidelijkheid gebracht.
- Verder heb ik de bekende anderstalige Volvo liefhebbers websites bekeken, maar deze vermelden eerdere genoemde checks ook.
 
Ik ben nu een beetje door alle opties heen, wellicht dat iemand nog een suggestie heeft?
 
gr Mischa
 
 
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-06-2011 19:24 #1318785 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic spanning?
De bobine moet ook spanning krijgen om te ontsteken. Is dat wel aanwezig op de aansluiting van de bobine?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-06-2011 19:28 #1318786 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bougiekabel
Bougiekabel is ook OK, ook het metalen stukje dat op de bougie moet ?  Draai de bougie eruit en leg hem dan op de kop (zodat hij contact kan maken met de massa). Probeer dan te starten en kijk of hij vonkt. Let op dat je zelf geen schok krijgt, het is wel hoogspanning. Natte bougie duidt erop dat de inspuiting wel plaats vindt, ontsteking en injectie hangt volgens mij niet per cilinder samen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-06-2011 21:20 #1318803 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nee, geen vonk, wanneer ik
Nee, geen vonk, wanneer ik de bobine & bougie neer leg op het blok gebeurt er niets.
Wanneer ik eenzelfde bobine & bougie aan bv cilinder 6 koppel dan vonkt deze prima.
Ik heb nml een aantal onderdelen op voorraad, 12 x bougie, 6 x bobinnes, 3 x luchtmassameters, 2 x stationairregelaars. ( ik heb een handig Ebay contact)
 
Hoe nu verder?
 
 
 
 
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-06-2011 21:21 #1318804 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Geen spanning NAAR de bobine
Geen spanning NAAR de bobine ook.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-06-2011 22:42 #1318810 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Wat bedoel je

Volvo960_1993 schreef : Geen spanning NAAR de bobine ook.

Wat bedoel je hiermee?
Het is spoel 2 die niet functioneert.
Volgens mij ligt de primaire spoel van alle bobines met één kant via het start-relais permanent aan de 12V en wordt met de andere kant door de Motronic via de ontstekingsmodule pulserend aan aarde gelegd.
Er zijn dus niet veel mogelijkheden meer over:
A. de groen/rode draad heeft geen 12 V.
B. De uitgang van bobine 2 op de Motronic is defect.
C. De draad van bobine 2 tussen de Motronic en de ontstekingsmodule is onderbroken.
D. De draad van bobine 2 tussen de ontstekingsmodule en de bobine is onderbroken.
Mogelijkheid A en D zijn vrij eenvoudig met een multimeter door te meten. Mogelijkheid C ook nog wel, maar is veel meer werk. Mogelijkheid B is het makkelijkst te testen door een vervangende Motronic te plaatsen. Je hebt nog geen geintegreerde startblokkering in de Motronic dus dat moet vrij eenvoudig gaan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-06-2011 10:41 #1318974 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic In ieder geval alvast
In ieder geval alvast bedankt voor het meedenken. Ik heb 12 v op de groen/rode draad.
Gisteren de accupolen er weer op en gestart, en liep weer op 6 poten! Helaas na een stuk gereden te hebben, de motor uitgezet, en na het starten weer op 5 poten aan het lopen.
De accupolen er weer af, een nacht laten staan, en vanmorgen weer starten, helaas "gewoon" weer op 5 poten.Ik had ergens gelezen dat de Motronic te resetten is door deze een tijdje van de stroom te halen, en proberen kan altijd.
Nu maar eens een motronic zien te regelen en deze uitwisselen.
 
Ik laat nog wel horen of dit een oplossing bracht.
 
gr Mischa
 
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-06-2011 11:31 #1318980 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nummer?

Volvo960_1993 schreef : Nu maar eens een motronic zien te regelen en deze uitwisselen.

Welk Bosch nummer staat er op?Ik heb nog een en ander liggen, met nummer kan ik effe voor je kijken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-06-2011 12:52 #1318985 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Ovebodig
Even voor de zekerheid: heb je na het wisselen van de ontstekingsmodules nagegaan of het dezelfde bobine was die bleef weigeren en dat niet ipv 2 nr 5 is gaan weigeren?
Die onststekingsmodules zijn wel zo'n beetje het zwakste punt in de ketting.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-06-2011 10:08 #1319061 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wisselen onstekingsmodules.

Piet22 schreef : Even voor de zekerheid: heb je na het wisselen van de ontstekingsmodules nagegaan of het dezelfde bobine was die bleef weigeren en dat niet ipv 2 nr 5 is gaan weigeren?
Die onststekingsmodules zijn wel zo'n beetje het zwakste punt in de ketting.

Ja, dit ben ik nagegaan. Ik had zelfs voor de zekerheid de modules gemerkt om te voorkomen dat ik deze in een vlaag van verstandsverbijstering op dezelfde plek terug zou zetten ( na een dag sleutelen, kan het wel eens fout gaan). Na het wisselen nog steeds geen vonk op 2.
 
 
 
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD