koud stationair

  • P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-05-2011 21:06 #1086849 door P.J. Bus
koud stationair is gemaakt door P.J. Bus
Beste allemaal,
Ik zal me eerst voorstellen, omdat ik nergens kan vinden waar ik dat beter kan. Sinds een maand ben ik in bezit van een 744 GLE, bwjr 1986, 185k gelopen, met een B200E motor, kleurcode 130-1. Nog even en dan is het een oldtimer . De auto is gebouwd in Gent maar is afgeleverd in Italie. Daar komt hij dan ook vandaan. De laatste paar jaar heeft hij niet gereden volgens de onderhoudshistorie. Gaande weg wil ik hem steeds beter maken (het liefst nieuw, maar dan mag van het thuisfront niet, ha ha). Ooit heb ik een 744 GL gehad op gas uit 1984, maar na 425k heb ik weg moeten doen, vanwege hoge komende kosten (doorroesten bij wielscherm, koppeling, kleppen uitgesteld, etc.). Naast de 744 heb ik ook nog een 855 TDI.
Ondertussen heb ik alle zichtbare roestplekken schoongemaakt en van een nieuwe laag verf voorzien. Onderkant geheelt opnieuw zwart getectyleerd waar nodig en de kokerbalken van tectyl ML. Gelukkig was de bodem nergens doorgeroest, zodat dit niet al te moeilijk was (ervaring mee met de eerdere 744). Nu alleen dit bijouden. Helaas is de auto vaak gepoetst want de blanke lak is soms ver te zoeken....maar dat accepteer ik voorlopig maar. Alleen weet ik nog niet hoe ik het schuifdak van binnen ga tectyleren (zie wel twee gaatjes). Dat stinkt ten eerste te lang en te erg en daarnaast, hoe vang ik het overtollige tectyl op?
Nu is het aan de beurt van de rest van de auto. Naast de kapotte deurrubbers rondom, slecht lopende gordels (terugloop), kachelvin, tik in de elektische ramen, achterlicht RA, etc, etc, is hetgeen wat mij nu het meest 'ergert' is de koude stationaire loop. Een bij een wil ik alles oppakken. Kortom, een lid om te leren van jullie ervaringen!
De auto start direct. Loopt even verhoogd stationair, om daarna koud te gaan preutelen; ongeveer na een minuut rijden preutelt de motor er erg op los (schommelt tussen de 600-900 tpm). Eenmaal erg warm, loopt hij 900 tpm, wel een enkele keer met een waarneembare wankel/preutel. Verder trekt hij prima op en loopt rijdend goed. In de stad is het verbruik 1:8 en op de snelweg 1:12,5. Aangezien het een B200E uit 1986 heb ik geen CIS-klep kunnen waarnemen. Er zit nieuwe benzine in. Heeft dit gepreutel koud stationair te maken met een slechte fijnafstelling, bougiekabels of BZK-118 of....? Wie o wie?
Groet,
ik-rol
 
 
 
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-05-2011 21:54 #1315403 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic stationair loop
Je verteld niet of je op LPG of benzine rijdt, in ieder geval zou ik de kleppen stellen.
Hoe zit het met de bougies ? wanner heeft de wagen onderhoud gehad ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-05-2011 18:43 #1315655 door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic Hij rijdt op benzine. De
Hij rijdt op benzine. De auto heeft een maand geleden een grote beurt gehad (bij levering). Zo te zien zijn de bougies daarbij ook vervangen evenals de kleppen gesteld. Voor de zekerheid zal ik het navragen.
Groet,
ik-rol

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-05-2011 21:41 #1315849 door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic Ik heb zojuist voor de
Ik heb zojuist voor de zekerheid de bougies vervangen. Maar niet met het gewenste resultaat. Iemand anders een idee wat het kan zijn?
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD