v90 204pk versus 179 pk

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-04-2011 02:57 #1086268 door V700 register
v90 204pk versus 179 pk is gemaakt door V700 register
Hallo,
Ik kijk uit naar een mooie V90 en zie dan de 2 verschillende types namelijk 204pk en 179pk  maar wel allebei een 3 liter motor.
Ik vraag me af waarom Volvo 2 typen 3 liter motoren op de markt heeft gebracht en of je in dagelijks gebruik het verschil echt merkt.
Ik heb zelf ooit een 960 204pk gehad en die trok erg prettig op met een mooi v6 geluid. Liefst zou ik dus weer een 204 pk hebben maar de 179pk worden vaker aangeboden zo lijkt.
 
Ik ben benieuwd naar jullie inzichten en ervaring.
 
mvg.
 
Dick Meijer
(Volvo s70 2.5 t aut).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-04-2011 09:05 #1311626 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lijn
Welkom.
Om te beginnen is het geen V6 maar een 6-in-lijn blok. Het zijn verder precies dezelfde blokken, echter de 180pk-er heeft tammere nokkenassen, anders ingestelde ECU's (computermanagement) en daardoor een iets vlakker koppelverloop (iets meer koppel in het midden, wat minder in de hoge toeren). De 180 pk-er (enkel in V90 geleverd) is de opvolger van de 2.5 170pk-er die in de 960 vanaf 1995 geleverd is (in tegensteling tot jouw S70 is die ook 6 in lijn). In de dagelijkse praktijk merk je van de verschillen in specs tussen deze drie vrijwel niets. Wat mij met name opviel was dat de automaat van de 204pk-er (in basis gelijk maar in detail wat anders ingeregeld) wat meer plakt aan het gas. Overigens als je persé een V90 wil, zul je inderdaad ook de 180pk-ers tegenkomen en als je een late 960 ook goed vindt -in feite vanaf 1995 dezelfde auto als de V90- zijn de 3.0 versies altijd 204 pk en heb je wat meer keus (evt dus ook de 2.5 170pk).
Succes met je keuze.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-04-2011 17:30 #1311670 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic automaat / handgeschakeld
Als ik me niet vergis, is bij de V90 de 204 pk altijd automaat en de 180 pk altijd handgeschakeld.
Groeten uit Zuid-Limburg waar het nu 24 graden is!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • John Blummel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-04-2011 18:47 #1311678 door John Blummel
Beantwoord door John Blummel in topic vergissing
je vergist je dus wel, Jan-Willem, het kan beiden.
 
mvg John B
 
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jan Snijder
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-04-2011 19:05 #1311682 door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic automaat/handgeschakeld
De 180 pk versie is als s90 en v90 zowel met handbak als met automaat geleverd. Dat de 204 pk alleen met automaat geleverd werd, ligt aan het feit dat de handbak niet opgewassen is tegen de 204 pk.
Mijn eerste s90 was een 180pk met handbak. Mijn huidige s90 heeft een automaat en de 204 pk.
Wat zijn de verschillen:
de 180 pk versie geeft zijn max.koppel van 260Nm af bij 4300 tpm. Het koppel is over het hele toerengebied wat gelijkmatiger verdeeld. De 204 pk geeft zijn max. koppel van 267Nm af bij 4350 tpm. en geeft dit over een wat smaller gebied af. Verder is de 204 pk wat hoogtoeriger in de top. Het max. vermogen geeft ie af bij 6000 tpm terwijl de 180pk dit bij 5200 tpm doet.
Qua karakteristiek is het verschil maar minimaal. Beide motoren hebben onderin meer dan genoeg trekkracht. Boven de 140 lijkt de 204 pk iets meer fut te hebben wat betreft acceleratie, Qua verbruik maakt het niet uit is mijn ervaring. Met beide auto's reed ik op LPG rond de 1 : 7,3. Wel is mijn persoonlijke mening dat ik de combinatie handbak en s/v90 geen ideale vind. Koppeling is zwaar te bedienen en bij zo'n auto/motor hoort in mijn beleving een automaat. Het is immers een luxe automobiel. Dat is ook de reden geweest dat ik de overstap van handbak naar automaat heb gemaakt ( en vanwege de slijmbeurzen in mijn linkerknie die niet meer tegen de zware koppeling bestand bleken).
Je moet natuurlijk ermee rijden maar ik denk niet dat je de 180pk met automaat hoeft te laten staan t.o.v. de 204 pk versie.
En voor de rest vind ik het de meest fijne Volvo die de 7 en 9 serie telt. Daarom rijd ik ook al sinds 2002 een s90 en ik hoop dat nog vele jaren te kunnen doen.
O ja, het verschil in nieuwprijs van de S90/180pk met automaat was eind 1997 t.o.v. de 204 pk versie Hfl. 13.400,=( 80.500 tegenover 93.900 guldentjes)
 
Groeten, Jan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • John Blummel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-04-2011 08:27 #1311685 door John Blummel
Beantwoord door John Blummel in topic aanvullend:
De drie-liter B6304S2 was de vervanging van de 2.5 liter. Inderdaad 180 PK, koppel 260Nm bij 4350 toeren.
"Deze motor echter was eerder de standaard op de Noord-Amerikaanse markt. De S2 werd standaard geleverd met een handgeschakelde versnellingsbak, als optie met automaat."
(bron: Paul van Vugt, dé Volvokenner bij uitstek)
 
 
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD