960 16VT

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-03-2011 23:47 #1086079 door V700 register
960 16VT is gemaakt door V700 register
Hoi,
Ik ben de laatste tijd wat aan het knutselen geweest aan mijn 960 van 1991 met B204FT. Ik had door het afbreken van de  poelie van de oliepomp 16 kromme kleppen en krukaspoelie stuk.
Ik heb dit alles kunnen oplossen door gebruik te maken van mijn donor auto en wat nieuwe onderdelen. Ondanks dat de opbouw meerdere weken in beslag heeft genomen, vooral door tijdgebrek en het niet wanhopig nodig hebben van de wagen, is alles toch goed gegaan.
Vorige week was dan alles klaar, kleine testrit gemaakt en alles was ok. Dan had ik afgelopen maandag toch de auto nodig om onze zoon te gaan afhalen na zijn eerste schooldag dus dacht ik zondagavond even een iets wat langere rit te maken om de batterij ook wat extra te laden en zeker te zijn dat alles goed was. Ik maak een rit van ongeveer 15 km en besluit dat alles ok lijkt en rij terug richting huis, de snelheid liep daarbij even op tot ongeveer 190 km/u (makkelijk haalbaar voor zo'n wagen), plots valt de auto uit. Ik start opnieuw, compressie lijkt goed (ben ik al blij om) maar de auto slaat niet meer aan. Ik laat me komen slepen en kom later tot de conclusie dat ik geen benzine of ontsteking meer heb. Na controle blijkt zekering 31 gesprongen dus steek ik een springzekering maar bij het aanzetten van het contact springt deze terug uit,wordt even vanalles geprobeerd, nieuwe vliegwielsensor, nieuwe bobine, nieuwe onstekingsunit (powerstage), nieuwe benzinepomp, niets lijkt te helpen.
De zekering blijft na het wisselen van de pomp wel op bij contact en starten kan en slaat aan, maar na 5 sec draaien springt de zekering weer uit. Heb ik even rechtstreeks stroom op de pomp gezet met een zekering ertussen, motor slaat weer aan maar de zekering 31 springt weer na 5 sec zekering op rechtstreekse kabel blijft goed, bekabeling van de benzinepomp lijkt dus ok.
Hier ben ik intussen gestrand en weet me even niet meer waar ik moet gaan zoeken.
Graag ideeen en bedenkingen?
Groeten Joris

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-03-2011 23:54 #1310378 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zekering 31.
Volgens het schema, zit er op zekering 31 het brandstofinjectierelais.Als ie eruit springt, lijk me deze defect of vastgesmolten(wat natuurlijk ook defect is,.....)

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-03-2011 23:55 #1310379 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Startmotor, bobine
Of het injector-onstortingsrelais onder de motorkap (geen idee waar die zit bij een 960, maar bij een 740 aan het KVS reservoir, en bij een 940 aan de veerpoot)
Check ook of je bobine geen interne kortsluiting maakt, dan knalt de zekering er natuurlijk ook uit, en heb je dus ook zowiezo geen vonk.
Je startmotor gaat wel gewoon rond?
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-03-2011 00:02 #1310380 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik had al gedacht om het
Ik had al gedacht om het benzinerelais te vervangen maar die was niet dezelfde bij een 740 als bij mijn 960, als dit relais vastzit op doorgebrand doet ie normaal niets meer. Rare is dat de motor iedere keer weer aanspringt als ik de zekering weer aan duw en ook weer na 5 sec weer uitvalt.
Bobine is vervangen, weliswaar door een 2de hands van een lopende wagen, dus kans deze stuk is, is klein. Dat injector-onstoringrelais ken ik niet. De startmotor draait normaal.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-04-2011 20:46 #1311594 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic opgelost
Ik heb de wagen even naar de dealer gebracht, daar zit nog maar 1 man die iets van bakstenen kent. Hij had er even een stagiair aangezet, maar die kon niks vinden.
Dan is hij zelf beginnen meten en kwam tot de conclusie dat de lambda sonde de kortsluiting veroorzaakt, deze raakt tegen de M90, waar voorheen een veel kleinere M46 zat, en de kabels doorgeschuurd.
Dan ga ik volgende week de lasmoer van de lambda sonde omzetten zodat hij de bak niet meer raakt, heb ik de lambda sonde gelijk ingeruild voor een nieuwere type, welk beter zou werken.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC