B230K en B230E.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-02-2011 10:58 #1085280 door V700 register
B230K en B230E. is gemaakt door V700 register
Recent heb ik een 740 estate gekocht uit 1986 en is gelukkig belastingvrij. Deze auto heeft een B230K motor + schakelbak. Omdat er op deze auto weinig luxe zit, heb ik een donorauto gekocht met alle toeters en bellen, zodat ik wat kan overbouwen. Daar zit een B230E motor + automaat in die maar 85.000km gelopen heeft. Als de B230K ooit aan vervanging toe is dan wil ik het B230E blok gaan gebruiken. Maar het inbouwen van carb. naar injectie geeft toch veel werk, zoals kabelboom, brandstofpomp, etc. Is de B230E makkelijk om te bouwen naar een carb.versie (dus naar de B230K)? Kun je de kop dan laten zitten en gewoon het spruitstuk overzetten? Heb ook gelezen dat er verschil in compressieverhoudeingen is tussen de verschillende typen blokken. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-02-2011 20:03 #1304905 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ombouwen naar naar K-jet is
ombouwen naar naar K-jet is niet veel werk m.i.
benzinepomp(en) monteren, leidingen, voor de rest gewoon de hele B230E inbouwen. Kabelboom bij K-jet is heel simpel en zal niet veel extra nodig hebben dan de carb versie. Gewoon goed uitzoeken.
Ik heb vaker in auto's gereden met B230E, erg fijne motor. Ik ben bang dat er niet veel van de extra pit over is als je de carb er op gaat zetten.
Ohja, als je de carb op de B230E zet, je moet dan ook nog de gaten voor de injectoren afdichten, die zitten bij de B230E in de kop.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-03-2011 21:42 #1307892 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nog sensoren
, elektronica, ect, die ook mee moeten met de inbouw van de B230F?
Enig idee of ik de gehele kabelboom moet overzetten, of dat het tot een paar draden beperkt blijft? Als ik ook de automaatbak mee wil nemen, moet ik dan de achteras ook ombouwen?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-03-2011 08:06 #1307925 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bij
Bij een ombouw van B230K naar B230F zou ik de gehele kabelboom voor de motor mee overzetten, incl. de 2 computers. Een computer voor ontsteking en eentje voor injectie. Of cardanas overzetten nodig is hangt af van de afstand tussen bak en differentieel (hoe lang moet de cardan zijn, kan verschillen omdat niet alle bakken even lang zijn) en de overbrengverhouding van het differentieel.
Of differentieel overzette nodig is hangt van de eindoverbrenging. De verhoudingen daarvan wisselen per sedan/estate, benzine/diesel en automaat/handbak en evt. zelfs nog per motortype. Er hoort een plaatje op te zitten met de overbrengverhouding.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-03-2011 08:09 #1307927 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic B230K
Hoi,

De B230K is een fijne combi.
De grotere Pierburg carb. heeft voldoende pit.
Is perfect voor op LPG.
Blijf je echter op benzine rijden zal de E, door zijn injectie zuiniger moeten zijn.
Aangezien die blokken makkelijk 500+DKm kunnen rijden, kun je nog wel effen ...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-03-2011 21:46 #1308046 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic B230K naar B230F
Zoals Henk al in zijn mail verwoordt, gaat het om een B230F i.p.v. een B230E. Het zijn beiden inhectiemotoren en zal waarschijnloijk voor ombouw niets uitmaken.
Heb ook al een document hier gevonden hoe je de overbrengverhouding van het differentieel kunt bepalen. Zal ook gaan zoeken naar de plaatjes.
Hoeveel tijd moet je ongeveer rekenen voor het uitbouwen van een motor/versnellingsbak en hoeveel voor 't inbouwen(combi), alleen, buiten, zonder brug? :-(

Groet,
Nico

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-03-2011 21:57 #1308047 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Helaas

hnicov schreef : Zoals Henk al in zijn mail verwoordt, gaat het om een B230F i.p.v. een B230E. Het zijn beiden inhectiemotoren en zal waarschijnloijk voor ombouw niets uitmaken.

Helaas, dat maakt in dit geval wel uit. De B230E heeft als injectiesysteem K-Jetronic, de B230F heeft meestal LH-Jetronic. Je moet in ieder geval ook de injectiecomputer ombouwen, waarschijnlijk ook de motorkabelboom en de ontstekingscomputer. Misschien ook nog de brandstofpomp ?

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-03-2011 14:03 #1308112 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Veel werk.
De K is volgens mij mechanische injectie, en de F electronische injectie.
de K heeft dacht ik ook een mechanische pomp, en de F een electrische pomp.
Je moet dus een hoop aan electronica gaan overzetten, en het is niet zomaar 1 op 1 gebeurd.
de K heeft dacht ik alwel een EZK erin hangen, dus die kabelboom is misschien bruikbaar.
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-03-2011 14:14 #1308115 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niet passen

gerryberrie schreef : de K heeft dacht ik alwel een EZK erin hangen, dus die kabelboom is misschien bruikbaar.

De onsteking krijgt (bij LH Jetronic in ieder geval) ook signalen van de ECU, de injectiecomputer. Ik denk dat dat ook niet zomaar gaat passen.

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-03-2011 14:22 #1308119 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic EZK
Inderdaad Henk, daarom had ik er ook even "misschien" bijgezet.
Was daar niet zo zeker over.
Maar dat word dus ook de EZK kabelboom overzetten voor de TS.
Groeten,Gerben

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC