stationair toerental
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-01-2011 21:28 #1085123
door V700 register
stationair toerental is gemaakt door V700 register
Beste mensen
sinds een paar weken loopt mijn 940 (B230FB - 1991) niet lekker stationair als de motor warm is. Vaak gaat dan ook het lambdasonde lampje branden. Ik heb als foutcode 2-2-4 uitgelezen. Het gaat hierbij om een foutief motortemperatuursignaal. Zou dit de oorzaak van het slechte stationaire toerental kunnen zijn. Mij is ook opgevallen dat de temperatuurmeter meestal niet hoger komt dan ongeveer een kwart. De variatie in het toerental is vooral erg onhandig als je stationair in een file oid rijdt, het toerental kan soms flink omhoog schieten. Nogmaals, dit gebeurt alleen als de motor behoorlijk warm is.
Bvd voor alle tips
Gr.Alex
sinds een paar weken loopt mijn 940 (B230FB - 1991) niet lekker stationair als de motor warm is. Vaak gaat dan ook het lambdasonde lampje branden. Ik heb als foutcode 2-2-4 uitgelezen. Het gaat hierbij om een foutief motortemperatuursignaal. Zou dit de oorzaak van het slechte stationaire toerental kunnen zijn. Mij is ook opgevallen dat de temperatuurmeter meestal niet hoger komt dan ongeveer een kwart. De variatie in het toerental is vooral erg onhandig als je stationair in een file oid rijdt, het toerental kan soms flink omhoog schieten. Nogmaals, dit gebeurt alleen als de motor behoorlijk warm is.
Bvd voor alle tips
Gr.Alex
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-01-2011 21:45 #1303655
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic zelfde symptomen, ander probleem
Precies dezelfde symptomen heeft die van mij gehad door buitensporige lekkage vóór de lambda-sonde.
Mogelijk dat dit ook kan spelen bij de 940, icm een slechte thermostaat?
Problemen bij een kapotte temp. sensor heb ik nog geen ervaring mee. Als de motor echter slecht op temperatuur komt zal de thermostaat een eind heen zijn...
Mogelijk dat dit ook kan spelen bij de 940, icm een slechte thermostaat?
Problemen bij een kapotte temp. sensor heb ik nog geen ervaring mee. Als de motor echter slecht op temperatuur komt zal de thermostaat een eind heen zijn...
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-01-2011 21:48 #1303657
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Tempsensor vervangen
Als de ECU een tempsensor fout meld, dan is de tempsensor zeer waarschijnlijk heen.
Dan gaat de ECU uit van een 'standaard' waarde.
Dit kan ervoor zorgen, dat er te veel benzine wordt ingespoten bij warme motor, lambda lampje gaat dan, omdat het mengsel niet correct meer is.
Motor gaat er van nature ook slecht van lopen.
Je hebt 2 temperatuursensoren onder je inlaatspruitstuk.
eentje voor je temperatuurmeter in het dashboard.En eentje voor de ECU.
Verder zou ik, zoals Alwood al aangeeft, eens je thermostaat gaan vernieuwen...hij moet gewoon in het midden staan, ook met dit weer.
Die van mij is zomaar op temperatuur en staat netjes in het midden (ook bij -15)
Groeten,Gerben
Dan gaat de ECU uit van een 'standaard' waarde.
Dit kan ervoor zorgen, dat er te veel benzine wordt ingespoten bij warme motor, lambda lampje gaat dan, omdat het mengsel niet correct meer is.
Motor gaat er van nature ook slecht van lopen.
Je hebt 2 temperatuursensoren onder je inlaatspruitstuk.
eentje voor je temperatuurmeter in het dashboard.En eentje voor de ECU.
Verder zou ik, zoals Alwood al aangeeft, eens je thermostaat gaan vernieuwen...hij moet gewoon in het midden staan, ook met dit weer.
Die van mij is zomaar op temperatuur en staat netjes in het midden (ook bij -15)
Groeten,Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-02-2011 21:17 #1303776
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic bedankt
heren alvast bedankt voor julli hulp/tips ik zal a.s. weekend eens een blik onder de motorkap werpen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-04-2011 21:34 #1311805
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic thermostaat
Er zit nu een paar weken een nieuwe thermostaat in, daarna is het lambdasonde (storing) lampje niet meer aangeweest. Het probleem lijkt hiermee opgelost.
nogmaals bedankt voor de tips.
nogmaals bedankt voor de tips.
Moderators: Jerry Stam