klepdekselpakking
- Vincent van der Spek
- Nieuw lid
-
Ik wil mijn klepdekselpakking vervangen voor een originele volvo pakking omdat ik deze verdenk van lekkage. Dat lijkt mij niet zo'n erg moeilijke klus. Dus even Haynes erbij...pagina 2A.5: "Note that during 1987, an asbestosfree gasket was introduced. When fitting this type of gasket, apply silicone sealant to the camshaft front and rear bearing caps." Ik begrijp hieruit dat er siliconenkit op de voorste en achterste krukaslagerbeugel moet. Het zal wel kloppen, maar daar met kit in de weer? En wat voor kit precies? Ramenkit, aquariumkit, keukenkit, als het maar siliconen bevat? Dus eerst maar wat zekerheid voordat deze hobbyist de boel open trekt. Andere tips zijn ook welkom. Het gaat om een B230F. Alvast bedankt.
groeten
Vincent
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Rob
- Vincent van der Spek
- Nieuw lid
-
groeten
Vincent
- V700 register
- Nieuw lid
-
Voordat je de lagerkappen helemaal met vloeibare siliconen gaat bewerken: je hoeft alleen maar een klein beetje te gebruiken in de hoekjes waar de lagerkappen op de cilinderkop is gemonteerd. De kleppendekselpakking moet daar aan weerzijden van de lagerkap een knik maken van 90 graden. om te voorkomen dat het gaat lekken op bijde hoeken een klein toefje kit.
Succes
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb geen ervaring met vloeibare pakking. Door de bouten kruislings met een kleine ratel met dop 10 flink aan te draaien - ik weet zo uit mijn hoofd niet met welke Nm-waarde - is olielekkage met een goede kwaliteit pakking te voorkomen. Mocht je aan de voorkant toch lekkage krijgen denk er dan aan dat de warme olie langs de kop naar beneden loopt en de bovenste grote rubber pakking van de waterpomp als het ware oplost. Je krijgt dan gegarandeerd waterlekkage. Te zien door een witte aanslag op de waterpomp en blauw/groene druppels koelvloeistof rond de pakking. Dan moet je de waterpomp demonteren en een nieuwe rubber pakking monteren. Revisiesetjes zijn los te koop. Flinke klus en lastig om de waterpomp bij montage zo ver tegen de weerstand van de rubber pakking in omhoog te drukken, dat de bouten die de waterpomp moeten vastzetten "pakken" in de draadtappen in het motorblok. Dus voorkomen is beter dan genezen en na montgae regelmatig op lekkage controleren.
Groeten,
Frans.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik dacht ook dat ik daar echt niet aan ging beginnen, maar helaas lekte de pakking inderdaad en heb ik het over kunnen doen.
En wat aandraaien betreft:Ik weet niet wat jouw definitie is van flink aandraaien, buddyrich, maar 20 Nm is echt de limit voor de klepdekselmoertjes.Voor dit doel is een kleine momentsleutel wel handig, zo duur zijn ze niet, als is het maar om het gevoel te hebben, wat 20Nm eigenlijk is.Dit is overigens terug te vinden in de 700/900 DataPocket.buddyrich schreef : Ik heb geen ervaring met vloeibare pakking. Door de bouten kruislings met een kleine ratel met dop 10 flink aan te draaien - ik weet zo uit mijn hoofd niet met welke Nm-waarde - is olielekkage met een goede kwaliteit pakking te voorkomen.
- Ries van Lomwel
- Nieuw lid
-