klepdekselpakking

• Vincent van der Spek
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-01-2011 15:30 #1084936 door Vincent van der Spek
klepdekselpakking is gemaakt door Vincent van der Spek
Medeliefhebbers
Ik wil mijn klepdekselpakking vervangen voor een originele volvo pakking omdat ik deze verdenk van lekkage. Dat lijkt mij niet zo'n erg moeilijke klus. Dus even Haynes erbij...pagina 2A.5: "Note that during 1987, an asbestosfree gasket was introduced. When fitting this type of gasket, apply silicone sealant to the camshaft front and rear bearing caps." Ik begrijp hieruit dat er siliconenkit op de voorste en achterste krukaslagerbeugel moet. Het zal wel kloppen, maar daar met kit in de weer? En wat voor kit precies? Ramenkit, aquariumkit, keukenkit, als het maar siliconen bevat? Dus eerst maar wat zekerheid voordat deze hobbyist de boel open trekt. Andere tips zijn ook welkom. Het gaat om een B230F. Alvast bedankt.
groeten
Vincent

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-01-2011 15:36 #1302508 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic pakking
Het lijkt me dat ze daarmee toch gewoon vloeibare pakking bedoelen?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-01-2011 15:48 #1302511 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja vloeibare siliconen pakking
Lijkt mij ook, vloeibare pakking op basis van siliconen. Bijvoorbeeld Loctite blue (blauw) of siliconen pakking van een ander merk.Te kust en te keur verkrijgbaar bij de AMH. Wat minder opgaat voor een orginele pakking denk ik. Als je die toch nog niet hebt zou ik Timen even bellen. Verder is het niet zo'n klus nee. Wel de randen van de deksel en de kop secuur de restjes van de oude pakking eraf krabben. Met een stukje aluminium strip of koper, geen stalen gereedschap.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-01-2011 16:06 #1302513 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic kweenie
maar ik gebruik nooit vloeibare pakking bij de klepdekselpakking. Het gutst er in iedergeval niet uit.
Rob

• Vincent van der Spek
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-01-2011 16:07 #1302514 door Vincent van der Spek
Beantwoord door Vincent van der Spek in topic Vloeibaar
Daar kan ik verder mee. Moet ik wel even die vloeibare pakking halen. Ik lees trouwens in <a href="/node/28417">dit</a> draadje dat het wel vaker voorkomt dat die pakking na vervangen lekt. Smeren met vloeibaar voorkomt problemen. Die mijne is ook vrij nieuw, maar niet origineel. Niet door mij erop gegezet trouwens. De originele van de dealer heb ik in huis.
groeten
Vincent

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-01-2011 17:25 #1302522 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic He Vincent, Voordat je de
He Vincent,
Voordat je de lagerkappen helemaal met vloeibare siliconen gaat bewerken: je hoeft alleen maar een klein beetje te gebruiken in de hoekjes waar de lagerkappen op de cilinderkop is gemonteerd. De kleppendekselpakking moet daar aan weerzijden van de lagerkap een knik maken van 90 graden. om te voorkomen dat het gaat lekken op bijde hoeken een klein toefje kit.

Succes

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-01-2011 21:44 #1303390 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik zou het gewoon zonder die
Ik zou het gewoon zonder die vloeibare pakking doen. De normale pakking moet volstaan hoor! Hebben ze bij mijn B230F ook niet bij de garage gedaan. En als het toch lekt, kun je het altijd alsnog doen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2011 01:06 #1303405 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klepdekselpakking
Hallo Vincent,
Ik heb geen ervaring met vloeibare pakking. Door de bouten kruislings met een kleine ratel met dop 10 flink aan te draaien - ik weet zo uit mijn hoofd niet met welke Nm-waarde - is olielekkage met een goede kwaliteit pakking te voorkomen. Mocht je aan de voorkant toch lekkage krijgen denk er dan aan dat de warme olie langs de kop naar beneden loopt en de bovenste grote rubber pakking van de waterpomp als het ware oplost. Je krijgt dan gegarandeerd waterlekkage. Te zien door een witte aanslag op de waterpomp en blauw/groene druppels koelvloeistof rond de pakking. Dan moet je de waterpomp demonteren en een nieuwe rubber pakking monteren. Revisiesetjes zijn los te koop. Flinke klus en lastig om de waterpomp bij montage zo ver tegen de weerstand van de rubber pakking in omhoog te drukken, dat de bouten die de waterpomp moeten vastzetten "pakken" in de draadtappen in het motorblok. Dus voorkomen is beter dan genezen en na montgae regelmatig op lekkage controleren.
Groeten,
Frans.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2011 08:57 #1303410 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ook geen fan van.
Ik ben ook geen fan van vloeibare pakking, maar helaas is het zo, dat de door Volvo of welk ander merk geleverde pakking voor de B230 motoren, bij het aandraaien van de dekselmoeren zo scherp in de hoek gedrukt wordt, dat ik er al drie achter elkaar, allemaal nieuw van de dealer, heb zien knakken.Waar die knak zit, is ie niet meer dicht, dus daar moet een bolletje pakking.Alleen in de hoekjes, niet teveel, realiseer je dat het heel erg geplet wordt als je hem aandraait, dus in theorie, een druppel is al teveel.4 x dus, precies waar het vlakke deel van de kop, overgaat in de bult waar het lager onder zit.
Ik dacht ook dat ik daar echt niet aan ging beginnen, maar helaas lekte de pakking inderdaad en heb ik het over kunnen doen.

buddyrich schreef : Ik heb geen ervaring met vloeibare pakking. Door de bouten kruislings met een kleine ratel met dop 10 flink aan te draaien - ik weet zo uit mijn hoofd niet met welke Nm-waarde - is olielekkage met een goede kwaliteit pakking te voorkomen.

En wat aandraaien betreft:Ik weet niet wat jouw definitie is van flink aandraaien, buddyrich, maar 20 Nm is echt de limit voor de klepdekselmoertjes.Voor dit doel is een kleine momentsleutel wel handig, zo duur zijn ze niet, als is het maar om het gevoel te hebben, wat 20Nm eigenlijk is.Dit is overigens terug te vinden in de 700/900 DataPocket.

• Ries van Lomwel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2011 09:33 #1303415 door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic soepel maken
Ik heb het advies van mijn vader opgevolgd om de pakking in te smeren met smeerolie maakt hem soepel ook op de hoeken. De klus enige dagen geleden uitgevoerd en voor de zekerheid ook een klein klontje silicone op de hoeken. En inderdaad kan hard aandraaien de (droge) pakking beschadigen. Ik had geen momentsteutel, althans niet een die 20Nm heeft en heb met de ratel/ringsleutel aangedraaid vast=vast.  

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC