turbo
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-01-2011 14:19 #1084899
door V700 register
turbo is gemaakt door V700 register
Omdat ik nieuw ben op dit forum, eerst maar even een korte introductie. Mijn naam is Romke, woon in Arnhem en rij al lang Volvo (V40, S60, V50, V70 Classic, V70 D5). De laatste V70 heb ik begin deze week verkocht (werd me te duur), of eigenlijk ingeruild want ik rij nu in de 940 van de nieuwe eigenaar ervan. De 940 lpt MY1998 is een limited edition met handige extra's. Hij ziet er nog netjes uit en is altijd keurig door de eerste eigenaar onderhouden (o.a. nieuwe automaat en koprevisie). Hij heeft tot nu toe 349.000 kilometer voornamelijk op lpg gereden.
Nu ik een paar dagen in de 940 heb gereden heb ik twee vragen aan jullie. Bij de koude start komt er uit de uitlaat een blauwe walm. Niet zo dat de halve straat blauw staat, maar wel duidelijk zichtbaar. Ik vermoed dat dit het einde van de turbo inluidt omdat na de koprevisie anddere zaken vermoedelijk uit te sluiten zijn. Met het rijden merk ik er nog niet veel van, de turbo doet nog prima mee, en olieverbruik kan ik nog niet echt vaststellen, maar ik ben wel benieuwd of dat nog langere tijd goed blijft gaan of dat als dit zich aandient het snel slechter zal worden. Kan ik op een eenvoudige manier vaststellen of het inderdaad een versleten turbo is en als dat het geval is waar zou ik die dan kunnen laten reviseren en hoe hoog zijn de kosten daarvan?
Mijn tweede vraag heeft betrekking op het verhogen van de turbodruk. Zoals gezegd is het nu een lpt, maar ik zou graag richting 0,7 tot 0,8 bar willen om wat meer power achter de hand te hebben. Het is niet de bedoeling er een stoplichtsprinter van te maken, maar het is zo wel erg wennen na de V70 D5 met rica chip (226 pk en 460 nm). Ik heb op dit informatieve forum al het een en ander gelezen over een MBC of iets dergelijks waarmee dat met weinig fysieke en financiële inspanning verzorgd kan worden. Echter het allerbelangrijkste vind ik dat de boel heel blijft. Als er een risico is dat de motor of de automaat dat extra vermogen niet leuk vindt, zie ik er vanaf. Wat is jullie advies gelet op de kilometerstand van bijna 350k en het rijden op LPG?
Groet, Romke
Nu ik een paar dagen in de 940 heb gereden heb ik twee vragen aan jullie. Bij de koude start komt er uit de uitlaat een blauwe walm. Niet zo dat de halve straat blauw staat, maar wel duidelijk zichtbaar. Ik vermoed dat dit het einde van de turbo inluidt omdat na de koprevisie anddere zaken vermoedelijk uit te sluiten zijn. Met het rijden merk ik er nog niet veel van, de turbo doet nog prima mee, en olieverbruik kan ik nog niet echt vaststellen, maar ik ben wel benieuwd of dat nog langere tijd goed blijft gaan of dat als dit zich aandient het snel slechter zal worden. Kan ik op een eenvoudige manier vaststellen of het inderdaad een versleten turbo is en als dat het geval is waar zou ik die dan kunnen laten reviseren en hoe hoog zijn de kosten daarvan?
Mijn tweede vraag heeft betrekking op het verhogen van de turbodruk. Zoals gezegd is het nu een lpt, maar ik zou graag richting 0,7 tot 0,8 bar willen om wat meer power achter de hand te hebben. Het is niet de bedoeling er een stoplichtsprinter van te maken, maar het is zo wel erg wennen na de V70 D5 met rica chip (226 pk en 460 nm). Ik heb op dit informatieve forum al het een en ander gelezen over een MBC of iets dergelijks waarmee dat met weinig fysieke en financiële inspanning verzorgd kan worden. Echter het allerbelangrijkste vind ik dat de boel heel blijft. Als er een risico is dat de motor of de automaat dat extra vermogen niet leuk vindt, zie ik er vanaf. Wat is jullie advies gelet op de kilometerstand van bijna 350k en het rijden op LPG?
Groet, Romke
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Chris Boessenkool
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-01-2011 14:35 #1302335
door Chris Boessenkool
Beantwoord door Chris Boessenkool in topic Welkom!
op dit forum. Ben er zelf ook nog niet zo lang en heb dit forum al als zeer waardevol ondervonden.
Wat betreft je vragen, blauwe walm kan meer oorzaken hebben. Onverbrande benzine kan ook snel zorgen voor een blauw walmpje. Trek anders eens de zwarte flexibele zwarte slang los die bovenop de turbo zit. Als je daar een dikke oliebende ziet dan weet je hoe laat het is. Een beetje olie zie je daar trouwens altijd wel liggen...
als je gaat tunen is een goede basis belangrijk, dus goed onderhoud aan ontsteking, kleppen stellen etc. En dan tunen. Ook met kilometerstanden boven de 350.000km zijn deze blokken erg goed bestand tegen tunen. Er zijn hier genoeg mensen die met die en hogere kilometerstanden rondrijden met een getunede auto.
Wat betreft advies over tunen, dat laat ik aan de experts over. Weet aardig wat, maar niet alles...
Succes!
Wat betreft je vragen, blauwe walm kan meer oorzaken hebben. Onverbrande benzine kan ook snel zorgen voor een blauw walmpje. Trek anders eens de zwarte flexibele zwarte slang los die bovenop de turbo zit. Als je daar een dikke oliebende ziet dan weet je hoe laat het is. Een beetje olie zie je daar trouwens altijd wel liggen...
als je gaat tunen is een goede basis belangrijk, dus goed onderhoud aan ontsteking, kleppen stellen etc. En dan tunen. Ook met kilometerstanden boven de 350.000km zijn deze blokken erg goed bestand tegen tunen. Er zijn hier genoeg mensen die met die en hogere kilometerstanden rondrijden met een getunede auto.
Wat betreft advies over tunen, dat laat ik aan de experts over. Weet aardig wat, maar niet alles...
Succes!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-01-2011 22:02 #1302362
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic tunen
Hallo
Tunen en hoge km stand is geen probleem!
Zoals gezegd,goeie ontsteking dwz bougies verdeelkap rotor en kabels moetten perfect zijn net als olie en luchtfilter en klepspeling.
Als dit goed is kan je gewoon gassen:)
Op lpi valt er flink wat te halen.
Begin met mbc en liefst goeie chip tuning van ecu en ontsteking.
Gebleken is dat alle auto's op lpi veel te rijk lopen........
Dit kost vermogen en zorgt voor erg veel hitte......
Vandaar dat er vaak kleppen gesteld moet worden bij de standaard lpt's op lpi.
Met de goeie chips ben ik en anderen hier al een tijdje vanaf.(chips van Martijn alias BLABLA)
Groet Chris
Tunen en hoge km stand is geen probleem!
Zoals gezegd,goeie ontsteking dwz bougies verdeelkap rotor en kabels moetten perfect zijn net als olie en luchtfilter en klepspeling.
Als dit goed is kan je gewoon gassen:)
Op lpi valt er flink wat te halen.
Begin met mbc en liefst goeie chip tuning van ecu en ontsteking.
Gebleken is dat alle auto's op lpi veel te rijk lopen........
Dit kost vermogen en zorgt voor erg veel hitte......
Vandaar dat er vaak kleppen gesteld moet worden bij de standaard lpt's op lpi.
Met de goeie chips ben ik en anderen hier al een tijdje vanaf.(chips van Martijn alias BLABLA)
Groet Chris
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam