Kan een CIS-klep ook versleten/kapot zijn? (ivm laag stationair)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-11-2010 16:11 #1083996 door V700 register
Vandaag weer tijd voor een vraag...
Ik heb (als het goed is) eindelijk een goede afstelling van mijn gasklep/gasklephuis/gaskleppositieschakelaar/gasrol. Zat helemaal verkeerd, is wat tijd in gaan zitten, werkt nu 'OK'. Helaas nog niet perfect. Stationair zit het toerental eerder op ~750tpm dan op de 850-900 die je (volgens mij) het liefst hebt bij een automaat. Vervolgens zakt het toerental vaak erg ver terug als de automaat in "D" staat.
De luchtmassameter is helemaal ok, geen last van foutcodes en ook bij het testen van de componenten (mbv diagnose-kastje) tikt de CIS-klep gewoon. Toch lijkt juist deze CIS-klep vertraagd/slecht te reageren, waardoor het toerental vaak zo ver terugzakt.

Heeft iemand hier ervaringen mee? Misschien nog een extra tip bij het afstellen? Simpelweg de gasklepschroef verder indraaien lijkt me een erg lompe oplossing en werkt natuurlijk maar beperkt. Kunnen nieuwe CIS-kleppen uitkomst bieden?
Ik heb nog geen reset van de computer geprobeerd. Misschien dat die daar wel iets aan heeft met alle nieuwe instellingen van de laatste tijd?

Alvast bedankt,
Folkert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-11-2010 16:44 #1295318 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Alles kan stuk...
... dus een CIS-klep ook.
Kun je niet uitwisselen met een gegarandeerd werkende van een Volvo kennis? Dan weet je het zeker.
ECU resetten (minpool accu een minuut of tien los) lijkt me inderdaad een goed idee. Is gratis en bijna geen werk, dus baat het niet... Denk wel aan de security code van je radio (als je die hebt).

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-11-2010 16:59 #1295325 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Schoonmaken !
Is de CIS klep ook schoon ? Er verzamelt zich in de loop van de tijd kleverige, neergeslagen oliedamp die de goede werking beinvloedt. Demonteren en schoonmaken dus, met wasbenzine of remmenreiniger. Ook het stukje van de schuif dat je normaal gesproken niet zit, de schuif dus tegen de veerdruk in verdraaien en ook daar schoonmaken. Daarna weer smeren met een beetje WD40 en terugzetten.De stelschroef (op het gasklephuis in ieder geval) verdraaien is inderdaad de lompe oplossing en niet de bedoeling.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-11-2010 17:04 #1295327 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zelfde
Hallo,
Ik had hetzelfde probleem, bij mij was het de slang van de CIS-klep naar het gasklephuis. Deze was gescheurd, opnieuw luchtdicht aangesloten en werkt nu prima! Als ik naar D schakel zakt ie iets in maar regelt het gelijk bij. Zo ook voor de AC.
Bij mijn 940 uit 1992 volstaat het zekering 1 eruit te nemen voor een ECU reset! Geen probleem met de radio dus(opgeslagen zenders).
Groet

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-11-2010 17:39 #1295333 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic onderdelen zijn schoon
Bedankt alweer, alle onderdelen zijn inderdaad recentelijk goed schoon gemaakt...
De grootste verdachte in mijn geval is nu toch de slang van de CIS-klep naar het inlaatspruitstuk. Deze is behoorlijk slecht, heb ik al eens dichtgetaped, en er is een nieuwe besteld, maar het sturen van Zweden naar de dealer duurt heel erg lang (moeilijk klassieker-magazijn ofzo).

Een nieuwe slang en pakking van het gasklephuis zouden dus ook veel goed moeten doen... Ga morgen eerst maar eens de ECU resetten.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-11-2010 17:41 #1295334 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Let
Let even op of je het armpje tussen gasrol en gasklep huis nog opnieuw moet afstellen. Ik denk dat je dat moet controleren en afstellen omdat de gasrol op het spruitstuk zit en je het gasklephuis na montage van de pakking nooit precies op dezelfde plek terugschroeft.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-07-2013 21:35 #1391197 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic cis klep   er af gehaald
cis klep

er af gehaald bij mijn 1997
maar het is gewoon een dicht onderdeel?
kan er volgens mij niet aan scoon maken?
of moet ik er gewoon remreinigerer inspuiten????
<a href=" www.vomd.nl/index.php?main_page=product_...788294976cc5b46be8a9 "> www.vomd.nl/index.php?main_page=product_...788294976cc5b46be8a9

dit is toch de cis??

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-07-2013 21:38 #1391199 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat
Dat is de CIS klep. Als je in dit pijpje haaks op de lengte as van de klep kijkt (waar één van de slangen op zat) dan kijk je op een metalen vakje. Als je iets (bijv. je pink als die dun genoeg is, of een stokje of schroevendraaier) in het andere pijpje steekt, moet je dat metalen vakje kunnen verdraaien en moet er opening onder het haakse pijpje ontstaan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-07-2013 21:39 #1391200 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Die leû gint gek !!!
Goedkoop alternatief voor de dure Bosch stappenmotor. Geschikt voor de volgende motoren: B200F, B230F, B18FP, B20F, B234F, B204E, B204GT, B204FT, B230GT, B234G, B200FT, B230FT, B200G, B230G, B230GK, B230FD, B5202S en B5252S.

Goedkoop .....Bijna € 200,--
Hellup........

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-07-2013 23:08 #1391205 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic   is deze schoon te maken???

is deze schoon te maken???

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC