Foutcode 2-3-1

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-11-2010 20:12 #1083980 door V700 register
Foutcode 2-3-1 is gemaakt door V700 register
Beste Volvo mensen,

Sinds een maand in het bezit van een 940 gl, met diverse problemen en sinds een week ben ik me gaan inlezen op dit prachtige forum!
Mijn grootste probleem was een slechte stationair loop, ik heb hierover op het forum van alles geleerd, Zo kwam ik tot de ontdekking dat er een scheur zat in de slang ven de CIS-klep naar het gasklephuis. Dit heeft veel geholpen hoewel het op benzine nog steeds niet goed ging (500rpm).
ook heb ik na een kilometer of 100 (wisselt sterk) een permanent brandend Lambda lampje.
Inmiddels heb ik het magische OBD kastje ondekt. Met brandend lambda lampje krijg ik 1-1-4 en 2-3-2 (pos 2) en na een reset krijg ik heel snel (binnen één kilometer) 2-3-2 zonder lambda lampje. In een poging deze fout op te lossen heb ik de diagnose in mode 2 uitgevoerd (pos 6) hieruit bleek dat de TPS het niet deed. Ik heb deze opniew afgestelt volgens de aanwijzingen op dit forum (erg goed!!) dus nu klikt 't weer weneer dat moet. Ook bij de diagnose bleek de TPS in orde.
Dus verder testen met diagnose mode 2 en positie 2.Dit is mij niet helemaal duidelijk, ik volg de aanwijzingen en als eerste draai ik de gasrol helemaal met de klok mee, hij reageert maar geeft code 3-3-2 ipv. 3-3-3. bij de rest van de tests alles ok.
Na een klein stukje rijden (blokje om), krijg ik nu code 2-3-1 (nieuw) en 2-3-2. Nu dacht ik gelezen te hebben dat 2-3-1 iets te maken heeft met vollast ("de ECU dent dat er vol gas gereden wordt"). Het kan bijna niet anders dan dat 2-3-1 is onstaan door het verdraaien van de TPS dit icm die verkeerde code bij de diagnose??
Wie heeft er een idee?
Oja het is een 940 uit 1992, Motor code B230BF op LPG
Groet,
Arjan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-11-2010 20:30 #1295209 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik zou
Ik zou <a href="/node/374" target="_blank">hier</a> even kijken want volgens mij heb je niet de juiste betekenissen bij de foutcodes. De storingscodes die je noemt (2-3-1 en 2-3-2) geven een verkeerd mengsel aan. Beide hebben niet zoveel met de schakelaar te maken.Waar dat aan ligt is lastig op afstand te zeggen. Die gescheurde slang heb je vervangen neem ik aan ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-11-2010 20:40 #1295212 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Je hebt gelijk, maar ik kon
Je hebt gelijk, maar ik kon geen andere oorzaken vinden dan evt. die klep.
De slang was ingescheurt en is nu weer luchtdicht.
De motor loopt nu perfect, allen die foutcodes knagen!
Sorry: ik heb deze discussie 2 keer ingedient!! Ik probeerte wat te wijzigen nl Motor code b230BF

Dank

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-11-2010 20:43 #1295213 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gereset ?
Als je bij die andere even op "verwijderen" klikt issie weg. Ik kan m niet voor je verwijderen omdat je m nog open hebt staan. Die foutcodes blijven dus terugkomen, ook na resetten ? De rest van het inlaattraject ook gecontroleerd op valse lucht, en die ingescheurde slang is vervangen ?Aan die buis die over de benzineinjectoren loopt zit aan de voorkant een rond tonnetje met een luchtslangetje daar aan. Als je die loshaalt mag er geen benzine uit komen. Zou je ook nog even kunnen checken.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-11-2010 20:56 #1295222 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank voor de tip ga ik zeker
Dank voor de tip ga ik zeker proberen.
Volgens mij is de luchtinlaat vanaf de LMM dicht. Injectoren heb ik gehoord in diagnose mode 3, ook de CIS klep trouwens maar niet de andere genoemde zaken. Ik weet ook niet of ze aan boord zijn.
Rij uiteraard het meest op gas dan spelen de injectoren niet mee neem ik aan, zou dat iets kunnen zijn?
Misschien speelt de TPS geen rol, maar code 2-3-1 kreeg ik pas na het afstellen zou het niet daarmee te maken kunnen hebben?
groet

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-11-2010 21:58 #1295247 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Signature.
Smokie, ik heb de vrijheid genomen, je type, motortype en dat ie op gas loopt, in je signature te zetten, scheelt je typen volgende keer..;-)
Mocht je er iets aan willen wijzigen, <a href="/user/9022/edit" target="_blank">kan dat hier</a>, onderaan de pagina.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-11-2010 08:35 #1295271 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank je wel!
Dank je wel!

• bouke maas (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-11-2010 08:50 #1295273 door bouke maas (GAST)
Beantwoord door bouke maas (GAST) in topic Tempsensor-lambdasonde-brandstofrelais
Het valt mij op dat slecht (stationair) lopen/haperen vaak aan een of een combinatie van bovenstaande zaken licht.
Gr, Bouke

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-11-2010 09:12 #1295274 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Eigenlijk heb ik niets te
Eigenlijk heb ik niets te klagen de motor start en loopt prima. Maar toch na reset gelijk weer die foutcodes.
Ben ook even bij de Volvo dealer geweest, zijn advies was diagnose kastje dicht niet aan denken en lekker rijden! Hij voegde daar nog aan toe dat de 940 een prima auto is waar je vele kilometers mee kan rijden...
Tja wat moet je daar van denken?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-11-2010 12:40 #1295286 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Verkeerd
Verkeerd mengsel kan op de lange termijn toch wel effecten hebben (bijv. sneller slijtende kleppen door te arm mengsel). Zou dus toch wel willen proberen dit op te lossen. Maar je hoeft m er nog niet om te laten staan. Een reden voor de garage om dat te zeggen kan zijn dat ze zelf denken dat ze de oorzaak niet zomaar gevonden hebben. Om hun uren toch betaald te krijgen zou de rekening die jij krijgt best wat hoger kunnen worden. Als de verwachtingen daarin niet overeenkomen ontstaan vaak vervelende discussies. Meestal zijn garages niet zo happig op dit soort dingen.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC