Olie verbruik

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2010 16:42 #1083939 door V700 register
Olie verbruik is gemaakt door V700 register
Hoi allemaal,
 
Mijn V90 ( 204 pk automaat) gaat nu toch steeds meer olie verbruiken. Ik rij nu ongeveer tussen de 1200  en 1000 km met een liter olie. Eigenlijk ga ik er vanuit dat het grootste deel afkomstig is uit slijtage. De motor heeft 350000 km. gelopen.
Op zich is het vebruik nog niet zorgwekkend, denk ik, maar zou het helpen als ik iets dikkere olie ga gebruiken.
Zo ja, welke dikte kan ik dan het beste gebruiken? Of is het juist niet goed om dikkere olie te gebruiken?
Momenteel gebruik ik 15w40.
Of is het misschien toch handig om aan revisie te denken, maar wat gaat zoiets kosten?
Graag hoor ik jullie meningen.
 
Groetjes Marcel

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2010 16:51 #1294941 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 15W40
15w40 klinkt als een minerale olie, volgens mij is dunnere (volsyntheet) olie beter ivm de hydraulische klepstoters. Ik zou niet dikker gaan in ieder geval. Het verbruik is best hoog en is volgens mij niet gebruikelijk bij genoemde kmstand. Wat je zou kunnen doen is een compressiemeting om te kijken of er compressieverlies is, wat op slijtage duidt. Andere mogelijke oorzaak kan een lekkende koppakking zijn, waardoor de olie naar buiten lekt. Zou in dat geval wel zichtbaar moeten zijn. Ik heb dit bij mijn 940 gehad, daar was de onderkant van het vliegwielhuis/de bak behoorlijk "nat" van de olie. Bleek tussen kop en blok weg te komen.Ben geen kenner van de 960, zou dus even afwachten wat anderen zeggen :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2010 19:30 #1294970 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hmm die van mij rijd op 5W40
Hmm die van mij rijd op 5W40 en geen nagenoeg geen olieverbruik (zit wel op de helft van jouw km stand). De zuigerveren zouden weleens "op" zouden.  Of idd de kop die lek is, maar dat kun je relatief eenvoudig checken aan bv je koelvloeistof. Kijk of je bij koude motor belletjes ziet in het koelvloeistof reservoir. Je kan ook een meting laten doen door de dealer...
 
grt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • John Haazen
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
20-11-2010 19:59 #1294974 door John Haazen
Beantwoord door John Haazen in topic Koppakking
 

VolvoS90 schreef : Of idd de kop die lek is, maar dat kun je relatief eenvoudig checken aan bv je koelvloeistof. Kijk of je bij koude motor belletjes ziet in het koelvloeistof reservoir.
 

als er een oliedoorvoer bij de koppakking is doorgeslagen, dan hoeft dat volgens mij niet te betekenen dat er luchtbelletjes in de koelvloeistof ontstaan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2010 20:04 #1294975 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klepseals
Olieverbruik wil echt niet altijd het einde van de motor betekenen (zoals sommige wel denken).

Weet je zeker dat er geen Keerringen lekken?

Zie je veel blauwe rook ?

Het kan goed zijn dat je klepseals/ kleprubbers zijn uitgehard en daar dan olie doorlaten richting inlaat.
Een compressie test om uit te sluiten dat je zuiger eren versleten zijn is altijd wel een goed idee.

Dus niet gelijk van het ergste uitgaan;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-11-2010 10:32 #1295022 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic mee eens
Wat dat betreft heeft Jelmar gelijk.
Kijk oook zeer goed naar je carter ontluchting.
Als die verstopt is krijg je carterdruk met als gevolg :lekkage
Wat je kan doen als je dit gecontroleerd hebt is ff een koffie bekertje atf in de motor gooien.
Dit na een 1000km eraf en dan verse olie.
Missschien dat er wat troep in de motor zit met name bij de zuigerveren.
Heb al meerdere malen gehoord dat deze truc werkt.
Ook belangrijk:vul niet teveel olie bij dus gewoon tussen min en max vullen.
Wbt compressie:je kan wel een compressie test doen met goed resultaat maar dan nog kan er een  olieschraapveer vast zittten die zorgt voor verbruik.
Zou trouwens geen 15w40 gebruiken ivm hydraulische klepstoters.
Gewoon 10w40 erin of 5 w40.(de whiteblocks)
 
groet Chris
 
Groet Chris

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-11-2010 11:09 #1295028 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oke, bedankt allemaal. Ik ga
@ Scaniar
Je bedoelt toch de atf olie voor een automatische versnellingsbak?
Wat voor effect zou dat moeten hebben, dan?
Ik heb nog nooit gehoord dat je er een koffiebekertje van in je motor kan gooien.
Maar wil het wel gaan proberen.
Dus: bekertje atf erin. 1000km rijden en dan komplete olie verversing incl. filter?
Als ik het goed begrepen heb.
Oke, bedankt allemaal. Ik ga opzoek met jullie suggesties.
Ben toch weer wat wijzer geworden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-11-2010 11:28 #1295032 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic reinigd
Hallo
Het heeft een sterk reinigende werking.(idd automaat olie)
Wat je daarna kan doen is 10w40 vd hema erin en na 5000 km weer eruit en dan 10w40 van kroon olie erin.
Inderdaad compleet verversen daarna en altijd een nieuw filter.
Carterdruk controleren door bij warme motor de jiggle test uit te voeren.(olie dop los en kijken of ie weg geblazen wordt,zie zoekfunctie)
Als je dit netjes doet ben ik wel erg benieuwd.,,
 
Groet Chris

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-11-2010 12:30 #1295048 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt, ik ga het in elk
Bedankt, ik ga het in elk geval proberen.
Als ik wat meer weet laat ik het wel horen.
Groet Marcel

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD