Aandachtspunten Motorblok B230F?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2010 00:10 #1083911 door V700 register
Aandachtspunten Motorblok B230F? is gemaakt door V700 register
Recent ben ik bezit gekomen van een 740 GLE 2.3 USA Wagon Automaat. Een keiharde en in goede staat geïmporteerde Zweed welke 25 jaar in Californie heeft gewoond. Helaas is de mijlenstand wat onduidelijk maar alles wijst erop dat hij regelmatig zijn onderhoud heeft gehad. Buiten interieur en extrieur (cosmetische aandacht) wil ik ook het motorgedeelte aanpakken. Op de Volvobeurs in Utrecht heb ik een nieuwe Accu, Olie, Brandstof en luchtilters en Bougies gekocht. Alle slangen van het koelgedeelte zien er flexibel uit, koelvloeistof is helder en ook het motorblok is droog. Ook is alles gezien het droge klimaat waar hij in geleefd heeft het motorblok amper smerig of gecorrodeerd. Overigens verbruikt hij geen olie en ziet de uitlaat er aan binnenkant 'schoon' uit. Maar goed deels zelf sleutelen en deels laten uitbesteden wordt het uitgangspunt. Hebben jullie tips wat niet verkeerd is om een auto waarvan je niet de historie kent m.b.t. motorblok na te lopen c.q. te laten controleren bij uitbesteden?
Op de nominatie staan:
- Distributieriem en spanrol vervangen (voor het laatst in 2007 gebeurd)
- Nieuwe v snaren (zien er uitgedroogd uit)
- Nieuwe keerringen dan ook maar achter de poelies (preventief?)
- Kleppen stellen
Verder:
- Ik merk dat hij wel wat benzine lust (het is natuurlijk ook een automaat). Zou het verstandig zijn om ook de injectoren en onsteking na te laten kijken? Bijvoorbeeld injectoren evt revisie/reiniging en onsteking afstellen/nieuwe verdeelkap etc...
Graag verneem ik jullie reactie!
Groeten, Patrick

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2010 09:10 #1294772 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoeveel
lust hij dan?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2010 09:14 #1294773 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Deze
De USA B230F kan met verschillende injectiesystemen geleverd zijn. Als het LH Jectronic 2.4 is, kun je foutcodes uitlezen met een kastje dat op de steun tussen veerpoot bestuurderskant-schutbord zit. Wellicht kan je dat aangeven of er storingen zijn of niet.Als de keerringen niet lekken zou ik ze niet vervangen denk ik. Of denk je obv kmstand dat ze binnenkort wel gaan lekken ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2010 20:43 #1294848 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb het idee dat hij nu
Ik heb het idee dat hij nu rond de 1 liter per 8 a 9 km zit... 1 op 10 moet toch haalbaar zijn? rij op snelweg tussen 2000-2500 rpm tussen de 100 en 120 km per uur..
Moet nog even kijken welk injectietype ik heb! Dank voor de info alvast
Over de keerringen, als de boel toch opengaat... dan alles maar in een keer!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2010 20:47 #1294851 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als
Als je relatief veel km's maakt met koude motor en in stadsverkeer kan 1 op 10 nog wel eens lastig blijven. De automaten zijn relatief onzuinig als je veel moet optrekken en weinig met de lockup (werkt pas boven de 80-100 km/u) rijdt. Rijd je overwegend snelweg km's, ritjes waarbij je ook een stuk met warme motor rijdt, dan zou 1 op 10 wel moeten lukken lijkt me.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2010 23:51 #1294865 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik zal de tank eens
Ik zal de tank eens volgooien en de dagteller eroploslaten (en dan omrekenen km/mi) Wat bedoel je met de lockup? de overdrive? zit namelijk geen knopje rechts op de 'pook'

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2010 09:21 #1294875 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lockup
Lockup zit in (sommige) automaten en koppelt de ingaande as van de bak met de uitgaande as mbv een mechanisce koppeling. Je hebt dan geen verliezen meer, die je in de 1e, 2e en 3e versnelling wel hebt omdat het vermogen via vloeistof (de ATF) wordt overgebracht. Lockup treedt pas bij hogere snelheid in werking, meestal boven de 80 km/u. Gebeurt automatisch, je kunt dit als bestuurder niet regelen. Behalve boven de inschakelsnelheid gaan rijden.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2010 10:04 #1294879 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Stap 1

Goede zaken om te doen:
Stap 1 : Lid worden
Stap 2: Op een sleuteldag langskomen met je nieuwe bolide

Eerstvolgende sleuteldag is op 4 december te Heerhugowaard....

groeten Rudiger

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2010 19:21 #1294965 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Waar ik goed naar zou
Waar ik goed naar zou kijken, naast de normale zaken als stroomverdeler/bougies/luchtfilter/olie etc:
-olielekkages: seals voor/achter, stroomverdeler, kleppendeksel, peilstok. Vlamdover en carterventilatie-box goed vrij (anders beide vernieuwen, verstopt geeft hevige olielekkage). Lijkt bij jou auto al goed in orde.
-gasklep schoonmaken
-controleren valse lucht (aanzuigslang, pakkingen etc)
-kleppen stellen en dempingsrubbertjes onder de nokvolgers vervangen
-flesje fuel system cleaner kan ook vaak geen kwaad. Forte maakt goed spul.
-benzinefilter
-controleren of dingen als dynamo nog recht hangen (rubbers er van gaan vaak stuk, resultaat sneller slijtende v-snaren en lagers, geluid).
-alle massapunten nalopen, stekkers bekijken en evt conserveren
-motorsteunen nog goed?
-automaat olie en stuurbekrachtigingsolie vervangen als ze er al echt lang inzitten of erg verkleurd zijn (horen mooi rood te zijn).
-contacten benzinepomprelais doorsolderen, radio ontstoringsrelais controleren (als het überhaupt er zit, is afhankelijk van bouwjaar)
Door op deze site te zoeken kun je goed vinden hoe/wat de bovenstaande opgesomde controles en onderhoudsdingen uit te voeren zijn.
Al die punten zijn niet echt dringen maar als ze niet 100% zijn kan bijv het verbruik slechter zijn en/of de slijtage hoger. Hoef je dus niet meteen keihard aan te pakken.
Qua verbruik moet een 740 automaat wel wat beter dan 1:10 halen. Mn pa heeft een 86-er 745 automaat en die doet wel 1:11 met gemengd gebruik. Met rustig rijden kan dat zelfs op korte stukken.
Als je een goed roestvrij exemplaar hebt kan het geen kwaad om de (wielkast)binnnenschermen van een late 740 of 940 te monteren (voor en achter), evenals een goeie behandeling met conserveringsvet (bijv Mike Sanders) in de balken. Kost niet veel als je het zelf doet en kan later veel geroest voorkomen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-11-2010 16:05 #1295070 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank JW en anderen voor alle
Dank JW en anderen voor alle info en tips!
De auto heeft overigens in de USA al een behandeling met zo'n flexible beschermlaag in de wielkasten en op de kokerbalken gehad. Deze ga ik even nalopen.
Er loopt iets niet lekker (gieren) onder de motorkap, dat zou mogelijk de dynamo zijn...
Verder loopt er iets zenuwachtig te tikken onder het handschoenenkastje (relais?)
Afgelopen heb ik de knipper en pakeerlichten, verstralers en achterlichten door nieuwe vervangen. Cosmetisch aan de buitenzijde is de auto bijna af. A.s. Vrijdag ga ik aan de motorruimte/onderhoud/technischw beginnen!
Wordt vervolgd!

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC