Hulp gevraagd; De weduwe (765 GLE 1990) wil niet meer starten
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-11-2010 11:00 #1083689
door V700 register
Hulp gevraagd; De weduwe (765 GLE 1990) wil niet meer starten is gemaakt door V700 register
Beste Volvovrienden,
Sedert enige tijd probeer ik samen met een ander clublid mijn 765 GLE uit 1990, a.k.a De Weduwe of Veuve Clicquot, weer aan het starten te krijgen. D.w.z. het mede clublid verricht de technische handelingen, en ik geef zo nu en dan een schroevendraaier aan....ik ben namelijk niet zo'n sleutelaar. Alles tot nu toe zonder resultaat.
Volgens de VIN decoder heeft de auto de volgende kenmerken:
Gegeven VIN = YV1765697L0034129
<table border="1"><tbody><tr><td>Item</td><td>Code</td><td>Betekenis</td></tr><tr><td>Fabrikant</td><td>YV1</td><td>Volvo</td></tr><tr><td>Model</td><td>76</td><td>760</td></tr><tr><td>Aantal deuren</td><td>5</td><td>5 deurs estate</td></tr><tr><td>Motor</td><td>69</td><td>B28F</td></tr><tr><td>Versnellingsbak</td><td>7</td><td>AW70, AW71</td></tr><tr><td>Modeljaar (kan afwijken van bouwjaar)</td><td>L</td><td>1990</td></tr><tr><td>Fabriek</td><td>0</td><td>Kalmar - Zweden</td></tr><tr><td>Chassisnr</td><td>034129</td><td>Serienummer</td></tr></tbody></table>Een 765 GLE U9, een V6 met katalysator.
Het bizarre is dat de cylinders voldoende benzine krijgen, de bougies vonken, en de auto ademen kan. Op zich is daarmee aan alle voorwaarden voldaan om toch op z'n minst een plofje te geven, maarrreh...helemaal niks. Zelfs niet als je rechtstreeks remmenreiniger in de cylinders spuit. De startmotor draait ijverig rond, maar nog geen zuchtje.....
Wat is tot nu toe geprobeerd:
Accu vervangen door een nieuweBrandstof- filter en pomp vervangenRelevante relais gecontroleerd of vervangen zoals o.a. ontstoringsrelais, brandstof relais, injectorrelais, etc.LMM gecontroleerdEindtrap vervangen
De historie tot nu toe: Bij aanschaf, een half jaartje geleden of zo, deed de auto het prima, starten en heerlijk rijden. Vanaf een zeker moment wilde de auto wat lastiger starten, vooral als ie een paar dagen stil had gestaan. Uiteindelijk na weer een keer zeer lastig starten sloeg de motor na een paar honderd meter af.....wederom heel moeilijk te starten, maar er toch mee thuisgekomen. Dat was het laaste ritje met draaiende motor.....peuh. Het is een automaat dus aanslepen wil niet.
Derhalve hulp gezocht. Iemand die goed thuis is de V6 motoren, en nou komt het; iemand die ook nog bereid is ter plaatse (Apeldoorn) sleutelhulp te komen verlenen want de automaat laat zich eigenlijk niet goed verslepen en zelf ben ik niet zo'n sleutelaar. Een soort Coos actie dus.....Beloning in de vorm van koffie met gebak, een flesje goede rode wijn, of desnoods onkosten vergoeding.
Het zou immers zonde zijn als de weduwe nu zelf ook naar de eeuwige jachtvelden zou moeten verhuizen....zeg nou zelf....heb net een nieuw beige lederen interieurtje van Henk overgenomen om de restauratie verder te voltooien.....
Bij voorbaat dank.
Sedert enige tijd probeer ik samen met een ander clublid mijn 765 GLE uit 1990, a.k.a De Weduwe of Veuve Clicquot, weer aan het starten te krijgen. D.w.z. het mede clublid verricht de technische handelingen, en ik geef zo nu en dan een schroevendraaier aan....ik ben namelijk niet zo'n sleutelaar. Alles tot nu toe zonder resultaat.
Volgens de VIN decoder heeft de auto de volgende kenmerken:
Gegeven VIN = YV1765697L0034129
<table border="1"><tbody><tr><td>Item</td><td>Code</td><td>Betekenis</td></tr><tr><td>Fabrikant</td><td>YV1</td><td>Volvo</td></tr><tr><td>Model</td><td>76</td><td>760</td></tr><tr><td>Aantal deuren</td><td>5</td><td>5 deurs estate</td></tr><tr><td>Motor</td><td>69</td><td>B28F</td></tr><tr><td>Versnellingsbak</td><td>7</td><td>AW70, AW71</td></tr><tr><td>Modeljaar (kan afwijken van bouwjaar)</td><td>L</td><td>1990</td></tr><tr><td>Fabriek</td><td>0</td><td>Kalmar - Zweden</td></tr><tr><td>Chassisnr</td><td>034129</td><td>Serienummer</td></tr></tbody></table>Een 765 GLE U9, een V6 met katalysator.
Het bizarre is dat de cylinders voldoende benzine krijgen, de bougies vonken, en de auto ademen kan. Op zich is daarmee aan alle voorwaarden voldaan om toch op z'n minst een plofje te geven, maarrreh...helemaal niks. Zelfs niet als je rechtstreeks remmenreiniger in de cylinders spuit. De startmotor draait ijverig rond, maar nog geen zuchtje.....
Wat is tot nu toe geprobeerd:
Accu vervangen door een nieuweBrandstof- filter en pomp vervangenRelevante relais gecontroleerd of vervangen zoals o.a. ontstoringsrelais, brandstof relais, injectorrelais, etc.LMM gecontroleerdEindtrap vervangen
De historie tot nu toe: Bij aanschaf, een half jaartje geleden of zo, deed de auto het prima, starten en heerlijk rijden. Vanaf een zeker moment wilde de auto wat lastiger starten, vooral als ie een paar dagen stil had gestaan. Uiteindelijk na weer een keer zeer lastig starten sloeg de motor na een paar honderd meter af.....wederom heel moeilijk te starten, maar er toch mee thuisgekomen. Dat was het laaste ritje met draaiende motor.....peuh. Het is een automaat dus aanslepen wil niet.
Derhalve hulp gezocht. Iemand die goed thuis is de V6 motoren, en nou komt het; iemand die ook nog bereid is ter plaatse (Apeldoorn) sleutelhulp te komen verlenen want de automaat laat zich eigenlijk niet goed verslepen en zelf ben ik niet zo'n sleutelaar. Een soort Coos actie dus.....Beloning in de vorm van koffie met gebak, een flesje goede rode wijn, of desnoods onkosten vergoeding.
Het zou immers zonde zijn als de weduwe nu zelf ook naar de eeuwige jachtvelden zou moeten verhuizen....zeg nou zelf....heb net een nieuw beige lederen interieurtje van Henk overgenomen om de restauratie verder te voltooien.....
Bij voorbaat dank.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-11-2010 11:03 #1293171
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Slepen
Als je rustig aan doet met slepen kun je 'm toch naar Timen slepen ? Die zit niet zo ver van Apeldoorn verwijderd en moet te doen zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-11-2010 11:16 #1293173
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic tankvacuum
Het wilwel eens zelden voorkomem dat de tankontluchting dichtzit (gaatje dop)
Na verloop van tijd trekt de tank vacuum. De benzine krijgt steeds meer moeite de tank te kunnn vrlatn.
even de dop los en proberen zonder dop.
Misschien ?..
Mvg, Rolf
Na verloop van tijd trekt de tank vacuum. De benzine krijgt steeds meer moeite de tank te kunnn vrlatn.
even de dop los en proberen zonder dop.
Misschien ?..
Mvg, Rolf
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-11-2010 11:18 #1293175
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic BDP sensor ofzo?
heb hier een aantal keer voorbij zien komen dat sensoren op het blok niet meer werkten; BDP, pingel-sensor? zoiets?
Makkelijkst te testen met vervangende exemplaren van een sloop denk ik...
Makkelijkst te testen met vervangende exemplaren van een sloop denk ik...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-11-2010 11:52 #1293181
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic compressie en olie
voldoende compressie aanwezig? Zuigt de motor de remmenreiniger wel aan?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-11-2010 22:15 #1293274
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic weigerende weduwe
Valentijn,
Weet je zeker dat gezien het volgende wat je schreef je motor op tijd staat en je ontsteking zijn werk wel op het juiste moment doet :
Het bizarre is dat de cylinders voldoende benzine krijgen, de bougies vonken, en de auto ademen kan. Op zich is daarmee aan alle voorwaarden voldaan om toch op z'n minst een plofje te geven, maarrreh...helemaal niks. Zelfs niet als je rechtstreeks remmenreiniger in de cylinders spuit.
Succes met je zoekwerk.
Johan de Jongh
Weet je zeker dat gezien het volgende wat je schreef je motor op tijd staat en je ontsteking zijn werk wel op het juiste moment doet :
Het bizarre is dat de cylinders voldoende benzine krijgen, de bougies vonken, en de auto ademen kan. Op zich is daarmee aan alle voorwaarden voldaan om toch op z'n minst een plofje te geven, maarrreh...helemaal niks. Zelfs niet als je rechtstreeks remmenreiniger in de cylinders spuit.
Succes met je zoekwerk.
Johan de Jongh
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wytze Broerze
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 38
05-11-2010 22:39 #1293276
door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Als ie met remmenreiniger niet start krijgt ie gewoon geen
Als ie met remmenreiniger niet start krijgt ie gewoon geen ontsteking lijkt me.
Of niet op de juiste tijd.
Dus daar moet je het in zoeken denk ik.
V6 is mij verder geheel vreemd wwant ik ben er altijd met een boogje om gelopen. Gewoon delen uitwisselen met iemand die bereid is ze te delen voor dit doel.
Maar ik zou zelf als eerste het bdp sensortje eens uitwisselen. Wat zie je met de ouderwetse scoop op de pullie? Als je daar wat ziet op het juiste punt dat is de vonk niet sterk genoeg en moet je daar zoeken.
Of niet op de juiste tijd.
Dus daar moet je het in zoeken denk ik.
V6 is mij verder geheel vreemd wwant ik ben er altijd met een boogje om gelopen. Gewoon delen uitwisselen met iemand die bereid is ze te delen voor dit doel.
Maar ik zou zelf als eerste het bdp sensortje eens uitwisselen. Wat zie je met de ouderwetse scoop op de pullie? Als je daar wat ziet op het juiste punt dat is de vonk niet sterk genoeg en moet je daar zoeken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-11-2010 22:44 #1293277
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kleptiming
Als de bougies vonken (ik neem aan dat je dat op alle 4 bougiekabels een bougie hebt getest, dus dat ze alle 4 vonken) en je spuit remmenreiniger min of meer rechtstreeks in de cylinder, dan moet het mengsel ontbranden. Dat spul is reuze brandbaar. Als het dan niet ontbrandt, is misschien de kleptiming verlopen? Dat bedoelt Jan ook denk ik met de motor op tijd staan. Dat zou kunnen, als de distributieriem is gaan 'schuiven' of gebroken is. Of, de poelie op de nokkenas of de krukas is gaan draaien ten opzichte van de spie op de as. Daar kun je wel wat over vinden op het forum. Enige wat bij deze theorie verder moet kloppen, is dat je vrijlopende kleppen hebt. Anders zou je nu kromme kleppen hebben, en dan heb je ook geen verbranding. Maar dat zou je moeten horen, lijkt me. Het is in ieder geval niet te hopen voor die weduwe, of haar aanbidder... Het lijkt me ook redelijk makkelijk te controleren, 'even' het deksel van de distributieriem eraf en kijken of de riem nog goed is en of de merktekens corresponderen met de klepstand van cylinder nr. 1. Nou ja, zelf doe ik het ook niet dagelijks maar met een Haynes handboek en/of deskundige hulp moet het te doen zijn. Succes!EDIT: Wytze was sneller, maar als de bougies vonken dan moet die BDP sensor toch goed zijn?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-11-2010 10:07 #1293308
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic V6
Ontsteking is niet af te stellen (doet de computer i.c.m de 2 pingelsensoren) (bedrading van de pingelsensoren nog wel fris?)
Eindtrap nog goed?
Eén van de kettingen stuk? Dan "loopt"de motor al 2000 Tpm op de startmotor en dat kun je wel horen.(Eén kant loopt dan niet mee,en is te ontdekken door de compressie test.)
BDP sensor schoon en/of verwisseld voor een nieuwe?
Tempr sensor verwisseld (voor een nieuwe?) die bij de waterpomp!
Benzine relais verwisseld met een goede ? ( lees juiste nummers) Kapje er af halen en met de vingers een verbinding maken en luisteren of alle 2 de pompen draaien!
Eindtrap nog goed?
Eén van de kettingen stuk? Dan "loopt"de motor al 2000 Tpm op de startmotor en dat kun je wel horen.(Eén kant loopt dan niet mee,en is te ontdekken door de compressie test.)
BDP sensor schoon en/of verwisseld voor een nieuwe?
Tempr sensor verwisseld (voor een nieuwe?) die bij de waterpomp!
Benzine relais verwisseld met een goede ? ( lees juiste nummers) Kapje er af halen en met de vingers een verbinding maken en luisteren of alle 2 de pompen draaien!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-11-2010 14:14 #1293340
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Sorry, andere motor
Sorry, mijn verhaal is gebaseerd op een 4 cylinder. Beetje dom... Hoe het met een V6 zit met de aandrijving van de nokkenas weet ik niets van. Maar als de bougies vonken en je in de timing van de ontsteking niets kunt vinden, dan blijft de kleptiming als schuldige over, volgens mij. Of er is iets mis met de compressie, hetgeen niet te hopen is.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam