Voorstellen + Een 740 B234F aut. blijkt écht hard (op) te trekken!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-10-2010 17:15 #1083278
door V700 register
Voorstellen + Een 740 B234F aut. blijkt écht hard (op) te trekken! is gemaakt door V700 register
Het afstellen van gasklep en omliggende zaken kan echt heel veel uitmaken...
Ik ben nu een grof half jaar in het bezit van een 740 sedan 16V automaat, en nu begint eindelijk de afstelling te kloppen. Hoop meegemaakt, hoop geleerd. Ik hou nog een slag om de arm, maar er lijk weinig meer mis te kunnen zijn met de aansturing van de motor.
Het begon allemaal met een vacuum slangetje. Was gescheurd, snel vervangen en de eerste verbetering was merkbaar. Helaas werkte de auto nog steeds niet naar behoren, de rembekrachtiger bleek zo lek als een mandje. Na een paar maanden heb ik hem losgehaald en toen bleek de afsluiting rondom de hoofdremcilinder compleet weggerot. Lang gedaan over het zoeken naar een nieuw exemplaar. In de tussentijd een aantal rotte bougies vervangen en meteen een flinke beurt gedaan. Luchtfilter, oliefilter, olie, koelvloeistof (heel vies!) vervangen. Toen bleek de middendemper van de uitlaat lek. Wederom een gevalletje "compleet weggerot". Het was ff lastig een dikke pijp voor de 16V te vinden, dus in de haast maar met een bosal vervangen.
Eindelijk bleek de techniek in orde. Op het oog tenminste, want na een maandje rijden zat de auto bij warme motor niet lekker in zijn stationair toerental. In zijn versnelling zakte het toerental soms heel diep weg, om vervolgens onbelast 1200-1500tpm te gaan draaien. Ok, CIS-klep schoongemaakt, omliggende slangen vervangen, nu zat zelfs bij koude motor het toerental in no-time op 1200tpm. Zou er dan een vervelender lek zitten op het inlaatspruitstuk?
Nee, iedere mogelijke afstelling van gasklep en gaspedaal bleken niet te kloppen! De gasklep was in rust véél te ver open gedraaid, de gasklepschakelaar was door de instelling compleet buiten werking gesteld (geen klik), het stangetje tussen gasklep en gasrol was te kort, de gaskabel was véél te lang en de kickdown was buiten bereik van welk onderdeel dan ook. Ondanks deze marteling voor de computer toch nog vrij comfortabel 6000km afgelegd, een rondje nordschleife gereden en 200km/u geklokt op de autobahn.
Ik voel me wel schuldig tegenover "JESS" dat ik zo lang gedaan heb over het 'herstel'. Aan de andere kant ben ik er gaandeweg achter gekomen dát er zo veel niet klopte. Vanuit mijn grote interesse in autotechniek heb ik alle details opgezocht, om uiteindelijk de auto technisch weer helemaal in orde te krijgen. De Volvo's blijven het zo lang goed doen dat fouten pas boven komen drijven als de kennis groot is en je daadwerkelijk alles na gaat kijken. Waar ik deze in het begin 'wel sneller' vond dan mijn oude B230f'je, blijkt nu een waar monster in het vooronder te huizen. Al knutselend hebben 'we' verder een sterke band opgebouwd...
Er resteren enkel nog wat kleine rubbertjes en keringen (achterdiff) die vervangen moeten worden, dan lijkt "stage0" daadwerkelijk bereikt. Als alles goed loopt en het budget het volgende zomer toelaat kan ik eens naar een volledig nieuw kat-loos uitlaatsysteem gaan kijken. Immers, bouwjaar '86 heeft niet zulke strenge milieu eisen. De winter moet goed door te komen zijn.
Voor de liefhebbers, het gaat om een:
Zilvergrijze (130) naar GLT specificatie omgebouwde '86 740 sedan met;
B234f - AW72 (222k km)
Blauw halfleder, el. open dak, el. ramen, draco's, airco
Bilstein B6 dempers rondom
Poly panhardstang- en champignon-rubbers
Inmiddels voorzien van ál het plasticwerk (carter, achterbumper, voorspoiler), 1990-spatlappen, plastic binnenschermen spatbord voor en achter, breedstralers en een trekhaak+stekker....
Ik ben nu een grof half jaar in het bezit van een 740 sedan 16V automaat, en nu begint eindelijk de afstelling te kloppen. Hoop meegemaakt, hoop geleerd. Ik hou nog een slag om de arm, maar er lijk weinig meer mis te kunnen zijn met de aansturing van de motor.
Het begon allemaal met een vacuum slangetje. Was gescheurd, snel vervangen en de eerste verbetering was merkbaar. Helaas werkte de auto nog steeds niet naar behoren, de rembekrachtiger bleek zo lek als een mandje. Na een paar maanden heb ik hem losgehaald en toen bleek de afsluiting rondom de hoofdremcilinder compleet weggerot. Lang gedaan over het zoeken naar een nieuw exemplaar. In de tussentijd een aantal rotte bougies vervangen en meteen een flinke beurt gedaan. Luchtfilter, oliefilter, olie, koelvloeistof (heel vies!) vervangen. Toen bleek de middendemper van de uitlaat lek. Wederom een gevalletje "compleet weggerot". Het was ff lastig een dikke pijp voor de 16V te vinden, dus in de haast maar met een bosal vervangen.
Eindelijk bleek de techniek in orde. Op het oog tenminste, want na een maandje rijden zat de auto bij warme motor niet lekker in zijn stationair toerental. In zijn versnelling zakte het toerental soms heel diep weg, om vervolgens onbelast 1200-1500tpm te gaan draaien. Ok, CIS-klep schoongemaakt, omliggende slangen vervangen, nu zat zelfs bij koude motor het toerental in no-time op 1200tpm. Zou er dan een vervelender lek zitten op het inlaatspruitstuk?
Nee, iedere mogelijke afstelling van gasklep en gaspedaal bleken niet te kloppen! De gasklep was in rust véél te ver open gedraaid, de gasklepschakelaar was door de instelling compleet buiten werking gesteld (geen klik), het stangetje tussen gasklep en gasrol was te kort, de gaskabel was véél te lang en de kickdown was buiten bereik van welk onderdeel dan ook. Ondanks deze marteling voor de computer toch nog vrij comfortabel 6000km afgelegd, een rondje nordschleife gereden en 200km/u geklokt op de autobahn.
Ik voel me wel schuldig tegenover "JESS" dat ik zo lang gedaan heb over het 'herstel'. Aan de andere kant ben ik er gaandeweg achter gekomen dát er zo veel niet klopte. Vanuit mijn grote interesse in autotechniek heb ik alle details opgezocht, om uiteindelijk de auto technisch weer helemaal in orde te krijgen. De Volvo's blijven het zo lang goed doen dat fouten pas boven komen drijven als de kennis groot is en je daadwerkelijk alles na gaat kijken. Waar ik deze in het begin 'wel sneller' vond dan mijn oude B230f'je, blijkt nu een waar monster in het vooronder te huizen. Al knutselend hebben 'we' verder een sterke band opgebouwd...
Er resteren enkel nog wat kleine rubbertjes en keringen (achterdiff) die vervangen moeten worden, dan lijkt "stage0" daadwerkelijk bereikt. Als alles goed loopt en het budget het volgende zomer toelaat kan ik eens naar een volledig nieuw kat-loos uitlaatsysteem gaan kijken. Immers, bouwjaar '86 heeft niet zulke strenge milieu eisen. De winter moet goed door te komen zijn.
Voor de liefhebbers, het gaat om een:
Zilvergrijze (130) naar GLT specificatie omgebouwde '86 740 sedan met;
B234f - AW72 (222k km)
Blauw halfleder, el. open dak, el. ramen, draco's, airco
Bilstein B6 dempers rondom
Poly panhardstang- en champignon-rubbers
Inmiddels voorzien van ál het plasticwerk (carter, achterbumper, voorspoiler), 1990-spatlappen, plastic binnenschermen spatbord voor en achter, breedstralers en een trekhaak+stekker....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-10-2010 17:30 #1290733
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Goed bezig! Ik ben zelf ook
Goed bezig!
Ik ben zelf ook onder de indruk van de 16V motor, die heeft veel kracht en kan een 740 goed vooruit duwen, veel beter dan de B230F.
Er zijn diverse (kleine) dingen die de B234 nog wat sterker maken. Begrenzingen uit luchtfilterbak, grote gasklep van 960, inderdaad de uitlaat, chip, vanalles. Kan ook leuk zijn om daar tzt nog naar te kijken.
Welke tijd heb je gereden op de Nordschleife?
Ik ben zelf ook onder de indruk van de 16V motor, die heeft veel kracht en kan een 740 goed vooruit duwen, veel beter dan de B230F.
Er zijn diverse (kleine) dingen die de B234 nog wat sterker maken. Begrenzingen uit luchtfilterbak, grote gasklep van 960, inderdaad de uitlaat, chip, vanalles. Kan ook leuk zijn om daar tzt nog naar te kijken.
Welke tijd heb je gereden op de Nordschleife?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-10-2010 18:02 #1290740
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nordschleife
niet erg gepusht, zat ergens op 12-13-14 minuten, maar heb enkel even op het klokje gekeken. Bedacht me halverwege dat remmen en banden toch wel veel te lijden hebben bij te veel gas...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-10-2010 19:44 #1290747
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zon tijd heb ik ook ongeveer
Zon tijd heb ik ook ongeveer gereden, ergens 12:30 volgens de gps. Is erg leuk om eens gezien te hebben! Remmen/banden hebben inderdaad meer te lijden daar...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
14-10-2010 21:06 #1290750
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Limiet
Hallo Jan Willem
Welke begrenzing is dat precies? En wat doet dat met het geluid?
groetjes
Mathy
Welke begrenzing is dat precies? En wat doet dat met het geluid?
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam