Opnieuw hulp nodig bij stationairregeling LH-jetronic (hoge stationairloop)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-10-2010 22:39 #1083208 door V700 register
Hallo sleutelaars! na een paar uurtjes pielen vandaag is er enige verbetering in mijn stationair-loop maar het werkt nog steeds niet naar behoren.

De standaard reparaties heb ik inmiddels gedaan. CIS-klep is schoongemaakt, gasklephuis schoongemaakt, slangen naar inlaatspruitstuk op lekken gecontroleerd en zelfs de gaskabel en gasklep-positie schakelaar opnieuw afgesteld. Allemaal  met dank aan <a href="/node/17794">dit</a> bericht.

Het resultaat mag er wezen, de motor houdt veel beter één toerental aan. Er is geen sprake meer van schommeling, en een laag toerental wordt snel opgevangen. Zo goed zelfs, dat de auto nu standaard ~1200tpm draait stationair bij warme motor.

In mijn ogen kan dit duiden op iets met de CIS-klep of een onjuiste afstelling van de gasklep. Allereerst de vraag hoe groot de openingen van deze twee mogen zijn? De CIS-klep heeft in zijn 'neutraal' een ruime 2mm speling. De gasklep heeft een heel dun kiertje rondom lopen (0,1-0,2mm?).

Zodra ik een extra paar ogen/handen kan vinden ga ik het stationair toerental controleren bij dichtgeknepen cis-slang. Deze leek (op gehoor) nu op ~750tpm te zitten. Het dichtdraaien van de gasklep lijkt mij dan een juiste oplossing?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-10-2010 22:42 #1290248 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic nee

TopicStarter schreef : Zodra ik een extra paar ogen/handen kan vinden ga ik het stationair toerental controleren bij dichtgeknepen cis-slang. Deze leek (op gehoor) nu op ~750tpm te zitten. Het dichtdraaien van de gasklep lijkt mij dan een juiste oplossing?

Nee, dit houd in dat je gasklep fout is ingesteld, of het stangetje van gasrol naar gasklep te lang is.Basistoerental zonder cisklep (of leiding dicht van cisklep) moet 500 toeren zijn.1200 toeren is veeels te hoog, die van mij draait rond de 900-950 toeren.
Heb je wel een nieuwe pakking tussen gasklephuis en inlaatspruitstuk geplaatst?Als je het gasklephuis er namelijk hebt afgehaald voor schoonmaak, een nieuwe pakking ertussen, een oude gaat lekken: valse lucht, te hoge toeren en storingen.
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-10-2010 06:53 #1290264 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Check

gerryberrie schreef : Nee, dit houd in dat je gasklep fout is ingesteld, of het stangetje van gasrol naar gasklep te lang is.

Bij een te lang stangetje komt de rol toch niet tegen de aanslag maar rust de aanslag van de klem wel op de stelschroef ? Bij een te kort stangetje rust de rol tegen de aanslag maar houdt het stangetje de gasklep open. Heb je de 2.5mm aan voelermaatjes wel tussen de gasrol en de aanslag gehad bij het afstellen van het armpje ? Zo niet, dan is de kans groot dat het armpje nu te kort is. Overigens heb ik gemerkt dat je (bijna) altijd het armpje opnieuw moet afstellen als het gasklephuis (of de gasrol) van het spruitstuk zijn geweest. Terugmonteren lukt niet zo precies dat de "oude" instellingen meteen goed zijn.Nieuwe pakking is ook noodzakelijk, zoals Gerben aangaf. Kost iets van 2-3 euro bij de dealer, moet vaak wel besteld worden.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-10-2010 17:22 #1290324 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic instellen stangetje
de aanwijzingen bij het stangetje heb ik niet 100% gevolgd, door de speling op de gasrol zit er een flinke vrije slag in tot deze de beweging doorgeeft aan de gasklep (via het stangetje).

Logischerwijs zou ik het stangetje langer moeten maken om bij 2,5mm een reactie in de gasklep te krijgen.

Ik was er vooralsnog vanuit gegaan dat stangetje en gasklep goed stonden, maar dat zal wel niet.

De vraagtekens bij de werking nu heb ik omdat de gasklep dicht zou moeten staan en toch het stationair toerental op 1200tpm zit. Als ik de slang van CIS-klep naar luchtslang dichtknijp zakt het toerental naar normale waarden.
Dat lijkt mij een teken dat de CIS-klep niet naar behoren functioneert, of de opening te groot is als deze in rust is?

Het zal nog wel even puzzelen zijn, het lijkt er op dat in het verleden gesleuteld is zonder iets te lezen/op te zoeken. Het bleek dat de gasklepschakelaar helemaal buiten werking was voorheen...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-10-2010 20:39 #1290364 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Grote
Grote kans dat het basistoerental (met de stelschroef) ontregeld is. Controle kun je doen door de slang tussen CIS klep en gasklephuis dicht te knijpen. Toerental moet dan zakken tot 500 rpm. Idealiter zou je dat moeten meten met een nauwkeurige toerenteller (nauwkeuriger dan die in het dashboard). Ik heb wel eens gehoord dat 500 rpm tegen afslaan aan zit.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-10-2010 15:35 #1290447 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic stelschroef basistoerental
Had al een klein vermoeden, maar grote kans nu dat de stelschroef inderdaad het probleem was/is. Net wat aan zitten rommelen en ik kon hem 2 slagen terugdraaien voor de gasklep echt 'dicht' zat. Op het oog zat er gewoon een dun randje om de gasklep, in de praktijk zal het wel een enorme doorvoer zijn geweest.
Helaas geen tijd om te testen, voor de fijnafstelling opnieuw kan gebeuren moet ik sowieso een nieuwe pakking hebben.
Natuurlijk een standaard verhaal bij tweedehandsjes, maar er klopt werkelijk hélemaal niks van de afstelling. De vorige eigenaar moet hebben gedacht alles wel even met de gasklep te regelen, gasklepschakelaar buiten werking gezet, bypass genegeerd... Wel leuk om het weer goed te maken.

• Jerry Stam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-10-2010 16:32 #1290448 door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Schroevedraaier
Wat ik bij Alexander heb geleerd is dat ze ook wel eens een schroevedraaier bij de aanslag van de gaskabel ertussen zetten. Hierdoor loopt de auto sowieso wat rijker / ruimer. Behalve de stelschroef moet je in dat geval ook een schroevedraaier gebruiken om het geheel weer naar de voorkant van de auto terug te buigen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-10-2010 19:18 #1290482 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ??
Sorry, maar een injectiemotor met lambdaregeling "rijker" (meer benzine op bepaalde hoeveelheid lucht) laten lopen door iets aan de gasklep/gaskabel te doen kan niet. Ik snap ook niet zo goed wat je moet verbuigen.... Normaal gesproken zie je bij een correct afgesteld gasklep in ruststand nog een kleine kier tussen schijf en huis aan de boven- en onderkant van de schijf (in de orientatie zoals hij aan het spruitstuk zit).

• Jerry Stam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-10-2010 20:00 #1290500 door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Regulateurrol
Toen ik het schreef dacht ik al hoe kan ik dat helder maken.
In Vadis staat het onderdeel wat ik bedoel beschreven als de regulateurrol. Door deze (met een schroevendraaier) te vervormen, veranderen de afstellingen zonder aan de stelschroef te draaien. Dat dit niet de bedoeling is (maar wel gebeurt, was ook bij mij gebeurd) moge duidelijk zijn

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC