960 valt plots dood

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-10-2010 11:13 #1083164 door V700 register
960 valt plots dood is gemaakt door V700 register
Gisteravond op de snelweg rij ik met mijn '95-er 960 met LPG en automaat op benzine een ietwat hogere dan toegestane snelheid. Plots valt voor mijn gevoel de ontsteking weg en is in een keer alle vermogen foetsie. Direct de eerste afslag gepakt, toerental van motor bleef dalen en valt uiteindelijk helemaal uit. Na stilzetten geprobeerd te starten; motor draait maar slaat niet meer aan.
Auto laten staan en vanmorgen teruggekomen. Natuurlijk nog steeds niet starten, geen kuchje. Even een inspectie op het oog en de zekeringen nagelopen. Niets te vinden.
Samen met dealer Harry Arendsen uit Doetinchem de wagen van de oprit gehaald en naar de werkplaats gesleept. Daar uitgelezen, geen foutcodes, alleen wat opmerkingen rondom de lambdasensoren.
Wel vonken, wel brandstofdruk, verder nog niet gecontroleerd. Geprobeerd te starten op remmenreiniger, maar ook hier geen enkel plofje of kuchje.
Wie weet waar te zoeken?
Misschien afsluitrelais van de gasinstallatie, nog checken.
Als de monteur (maarten) tijd heeft meet hij vanmiddag de compressie nog even na.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-10-2010 11:03 #1290425 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nul komma niks geen compressie meer
Gister terug geweest bij de dealer. Compressie was nagemeten en op alle 6 cilinders geen compressie meer. De meter sloeg niet eens meer uit. Dus een mechanisch probleem. Aangezien de compressie bij alle 6 cilinders tegelijk ineens en volledig is verdwenen denk ik dat of de riem over in-uitlaat nokkenas is geschoven of dat een van beide assen gebroken is. Op het oog leek de timing in orde. Zelf nog niet gezien. Denk zelf dat het dus redelijk mee gaat vallen en dat het probleem een te lage spanning van de riem geweest is. Ik heb geen kleppen tegen zuigers horen tikken, dus hopelijk geen blijvende schade.
De dealer doet er niets meer aan, ik ga de wagen weer ophalen en de oorzaak zoeken en repareren.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-10-2010 12:38 #1290432 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Aanhanger ?

hjkort schreef : Dealer doet er niets meer aan, ik ga de wagen weer ophalen en de oorzaak zoeken en repareren.

Op een aanhanger hoop ik ? Dat je nu nog geen kromme kleppen hebt wil niet zeggen dat het de volgende rit niet zal gebeuren....

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-10-2010 18:54 #1290471 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic slepen
nee, niet op een aanhanger, gewoon even slepen. Automaat in N en slepen maar.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-10-2010 20:38 #1290505 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic is het niet zo dat je met
is het niet zo dat je met een automaat geen 70 of hoger mag rijden tijdens sleep, mij is namelijk verteld dat je dan de automaat naar zijn grootje kan helpen, en zeker niet harder mag rijden dan een km of 60 weet niet of het klopt maar wilde het wel even melden.

Groeten Tom,
P.S. suc6 ,met de reparatie want overal geen compressie meer is voor mij een teken dat alle kleppen open staan of de kop pakking er volledig uitlicht of er zit in elke cilinder een gat.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-10-2010 20:44 #1290506 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Interessant
Interessant probleem.Hoop uiteraard dat het eenvoudig en goedkoop op te lossen is !

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-10-2010 20:58 #1290509 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 6 gaten
het zou idd kunnen zijn dat er 6 gaten aanwezig zijn, maar dat zou niet volledig passen bij het plotse karakter van de "storing". Niets aan de hand en plots op alle 6 geen compressie meer.
Koppakking heb ik ook even aan gedacht, maar zoals gezegd is op alle 6 cilinders alle compressie weg, dus eerder kleppen die open staan.

Slepen doe ik nooit harder dan 50, je bent toch onderweg met veel gewicht en slechte reactievermogen (dicht op elkaar rijden)... Maar dank, geen idee of dat waar is, maar ga het niet uit proberen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-10-2010 21:01 #1290510 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niet slepen!!!
Een automaat mag je ABSOLUUT NIET SLEPEN. Ook al staat hij in neutraal. Je mag geloof ik zo'n 100 meter rollen en dan houd het op.
Probleem is namelijk dat er op dat moment geen (voldoende) smering aanwezig is en dan draaid het zooitje gewoon vast.
Ik hoop dat dit bericht nog niet te laat komt
Succes en sterkte ermee...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-10-2010 22:40 #1290550 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic slepen
Slepen van een automaat kan wel maar er zijn beperkingen (waardoor een autoambulance beter is). Niet harder slepen dan 30 of 40 km/h en zeker niet verder dan 20 a 25 km. Pook in N ...
Als het goed is staat er in uw instructieboekje iets over slepen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-10-2010 08:35 #1290584 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic het instructieboekje

krots4 schreef : Slepen van een automaat kan wel maar er zijn beperkingen (waardoor een autoambulance beter is). Niet harder slepen dan 30 of 40 km/h en zeker niet verder dan 20 a 25 km. Pook in N ...
Als het goed is staat er in uw instructieboekje iets over slepen.

Ja precies, het instructieboekje daarin staat dat je de auto in GEEN geval mag slepen. Maar dat is misschien om een veiligheids aspect in acht te nemen..

grt

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC