Uitlaatspruitstukken uitwisselbaarheid

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-09-2010 09:59 #1082834 door V700 register
Uitlaatspruitstukken uitwisselbaarheid is gemaakt door V700 register
Even een vraagje over de uitwisselbaarheid van de diverse uitlaatspruitstukken: Mijn 740, van '86 met B230A motor, is voorzien van het wereldsysteem pulsair/egr. Natuurlijk zijn na 24 jaar de pijpjes doorgerot en van het hele pulsairsysteem wil ik ook wel af. Ik kan natuurlijk het spruitstuk demonteren, de pijpjes netjes dichtlassen en de boel weer terugzetten, maar ik kan volgens mij veel makkelijker een compleet spruitstuk zonder die milieutroep monteren. Welke spruitsukken passen er nu op? Kan ik bv straffeloos een spruitstuk van een 240 gebruiken bv? Of van een kat-model 740/940?
Groet,
yuri

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-09-2010 10:30 #1287936 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ja
heb ik ook gedaan met mijn 360, gaat prima. Alle pulsair zooi er gewoon afgooien.
Zou even kijken naar een simons uitlaatspruitstukje, kosten 260 euro en geven prima geluid en beetje meer vermogen tussen 3500 en 5000 rpm.
Heb eventueel nog een spruitstuk liggen van een 940 zonder die zooi (als ik hem niet al weggegooid heb)

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-09-2010 11:13 #1287938 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic spruitstuk
Het spruitstuk is toch niet anders? De pijpjes van de pulsair lopen in de cilinderkop, daar moet je de openingen dichtmaken!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-09-2010 11:48 #1287941 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic uitlaatpijp

wp001 schreef : Het spruitstuk is toch niet anders? De pijpjes van de pulsair lopen in de cilinderkop, daar moet je de openingen dichtmaken!

Dat is inderdaad deels zo, maar er loopt ook een pijp vanaf het spruitstuk zelf. Die is doorgerot nu en zo klinkt mijn tank ook als een tank. Zo krijg ik hem nooit door de apk
Ik begrijp dat ik een ander spruitstuk wel gewoon op de uitlaatpijp zelf kan vastschroeven? Daar zit dus geen verschil in?

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-09-2010 13:02 #1287957 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Nippel

vattumannen schreef :

wp001 schreef : Het spruitstuk is toch niet anders? De pijpjes van de pulsair lopen in de cilinderkop, daar moet je de openingen dichtmaken!

Dat is inderdaad deels zo, maar er loopt ook een pijp vanaf het spruitstuk zelf. Die is doorgerot nu en zo klinkt mijn tank ook als een tank. Zo krijg ik hem nooit door de apk
Ik begrijp dat ik een ander spruitstuk wel gewoon op de uitlaatpijp zelf kan vastschroeven? Daar zit dus geen verschil in?

Op die draadnippel past toch wel een "moer"!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-09-2010 21:23 #1288012 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Moer
Die moer is een beetje een "buitenmaatje", maar is nog gewoon bij Volvo te bestellen voor dat gat. Vergeet niet er ook een afdichtring tussen te gooien anders blijf je aandraaien.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-09-2010 22:05 #1288016 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic opgelost
vanavond heb ik mijn zweedse koe eens bij de horens gepakt. EGR pijp losgemaakt, en bij de loodgieter van hiernaast een dop gescoord die op de draadbus paste. Dat was één. Toen de puls-air pijpjes.... Ook verrot. Die moesten er ook af. Spruitstuk even losgehaald( 10 min werk maar) en de pijpjes netjes gedemonteerd. Vervolgens een 4 tal dikke ringen in de maat die in de cilinderkop uitsparingen pasten gemaakt, daar een "pasring" op gelast zodat de pakking ringetjes er weer tussen paste, in de kop geplaatst, vastgezet met de originele klembeugels en het spruitstuk weer gemonteerd. Toen de pijp op het inlaat spruitstuk er af gehaald, de draadbus uit het inlaatspruitstuk geschroefd, die netjes dichtgelast en weer terug geplaatst en klaar was beun.
De auto loopt veel beter, het uitlaat gebeuren is eindelijk helemaal dicht en de boel zit weer keurig in elkaar. Ik ben blij

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-09-2010 09:00 #1288038 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic prima oplossing
'nough said.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC