vlamdover vervangen....hoe?

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-09-2010 18:54 #1082825 door V700 register
vlamdover vervangen....hoe? is gemaakt door V700 register
Omdat ik de laatste tijd wat olie verbruik heb ik een andere vlamdover gekocht: een klein rond koperen gevalletje, waarvan ik veronderstelde dat vervangen niets voorstelt. Ik had verwacht de oude vlamdover ergens in een slang tegen te komen, echter dat blijkt niet het geval. Weet iemand waar dat ding zit en hoe ik erbij kom? Het is toch niet zo dat mijn inlaatspruitstuk eraf moet?
Gaat om een B230FK.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-09-2010 19:06 #1287859 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Jammer.
Dat is nou jammer.
Inderdaad zul je flink moeten slopen om erbij te kunnen.
Zonder LPi, kan je er redelijk bij, maar die injectors zitten in de weg.
Ik heb dus het inlaatspruitstuk eraf gehaald en de hele boel eruit gehaald en schoongemaakt, dan kan je er wel makkelijker bij.
Als het nog een keer moet, trek ik enkel de twee injectors eruit die in de weg zitten, en kijk dan of het lukt, maar het schijnt dat terugzetten een risico is (wat ik me niet kan voorstellen, maar goed)
Overigens heeft een LPT geen vlamdover, schijnt.Wel een carterontluchting.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-09-2010 19:12 #1287864 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic hmmm

Baseman schreef : Dat is nou jammer.
Inderdaad zul je flink moeten slopen om erbij te kunnen.
Zonder LPi, kan je er redelijk bij, maar die injectors zitten in de weg.
Ik heb dus het inlaatspruitstuk eraf gehaald en de hele boel eruit gehaald en schoongemaakt, dan kan je er wel makkelijker bij.
Als het nog een keer moet, trek ik enkel de twee injectors eruit die in de weg zitten, en kijk dan of het lukt, maar het schijnt dat terugzetten een risico is (wat ik me niet kan voorstellen, maar goed)
Overigens heeft een LPT geen vlamdover, schijnt.Wel een carterontluchting.

 
Kan iemand bevestigen dat een LPT (een B230FK dus) geen vlamdover heeft? Dan heb ik dat koperen filtertje voor niets gekocht, maar dat is niet zo erg. Erger lijkt het me om het hele inlaatspruitstuk en/of injectoren los te halen en er dan pas achter te komen dat er geen vlamdover is.
Stel dat er inderdaad geen vlamdover is. Hoe maak ik dan de carterontluchting schoon? Iemand daar dan ervaring mee?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-09-2010 20:02 #1287878 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Criss-cross.

Wouter1973 schreef : Stel dat er inderdaad geen vlamdover is. Hoe maak ik dan de carterontluchting schoon? Iemand daar dan ervaring mee?

Volgens mij haal je twee dingen door elkaar.
De vlamdover zit bij bijvoorbeeld een B230FB blok, in dat geknikte T-stukje wat vanaf die zwarte box over het deksel heen loopt.Die zwarte box, is (of maakt deel uit van) de carteronluchting, die vlamdover kun je vervangen zonder dat die box eruit moet.
Check dat draadje van Chilm eens, die toen die ALU-buis heeft zitten vouwen, zag er prima uit, maar vooral zie op enkele foto's die box zitten, waardoor het gelijk duidelijker wordt, denk ik.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-09-2010 20:10 #1287880 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Draad

Baseman schreef : Check dat draadje van Chilm eens, die toen die ALU-buis heeft zitten vouwen, zag er prima uit, maar vooral zie op enkele foto's die box zitten, waardoor het gelijk duidelijker wordt, denk ik.

Draadje staat <a href="/node/31675">hier</a>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-09-2010 20:42 #1287892 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Valt tegen

Baseman schreef : Als het nog een keer moet, trek ik enkel de twee injectors eruit die in de weg zitten, en kijk dan of het lukt, maar het schijnt dat terugzetten een risico is (wat ik me niet kan voorstellen, maar goed)

Denk dat dat je tegen gaan vallen.
Heb het wel eens bekeken/geprobeerd, toen ik mijn spruitstuk en injectoren los had. Je kunt met het spruitstuk aan het blok heel moeilijk genoeg en in de juiste richting kracht zetten om die injectoren ver genoeg in de zitting te krijgen zodat het clipje daadwerkelijk in de gleuf klikt. Je kunt die injectoren ook heel gemakkelijk scheef/niet goed vast monteren waarbij het lijkt alsof ze wel goed zitten. Onder/boven gleuf voor de borgclip zitten namelijk ook ribbels. Als die clip op die ribbels zit en je voelt of hij wel goed vast zit lijkt dat het geval te zijn. Je moet dat dus visueel controleren, wat je bijna niet lukt als ze in het blok zitten. Je moet door de gleuven in de aluminium zitting kijken, langs de clip die ook die gleuf rust om te kijken of de clip ook in de gleuf van de injector zit. Nu ben ik niet zo sterk (1.85 m, &lt;75 kg, dus HEEL sterk kan ik nooit zijn) maar Hein Wolda heeft ze ook vastgezet met het spruitstuk aan het blok. Hij had geloof ik 2 spuiters, waarbij de injectoren losgeschoten waren (waren dus niet goed vastgezet) en de damp in de motorruimte injecteerden. LPG specialist monteert ze ook "op de werkbank" in het spruitstuk, dat nog speciaal nagevraagd.
Ik had nieuwe O-ringen gebruikt en neem aan dat jij dat ook zou doen. Wellicht is het gemakkelijker bij gebruikte, al platgedrukte O-ringen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-09-2010 21:02 #1287896 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik denk het ook.

henk 940LPT schreef : Ik had nieuwe O-ringen gebruikt en neem aan dat jij dat ook zou doen. Wellicht is het gemakkelijker bij gebruikte, al platgedrukte O-ringen.

Dat denk ik ook, daar zal hem dan de crux zitten.Ik heb ze er alle vier uitgehaald, omdat dat inlaatsruitstuk eruit moest en ze gingen zonder veel moeite weer prima terug.Ik had wel alles aan de bestuurderskant van het blok verwijderd, tot en met de steun van de CIS klep toe, kan ook wel eens gescheeld hebben.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-09-2010 06:53 #1287928 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat klopt
Heeft inderdaad geen vlamdover, althans niet dat koperen filterelement, wel een olie/dampafscheider (zgn breatherbox), deze zit idd onder het inlaatspruitstuk gemonteerd. Het is idd een lastig werkje als je ook lpi-injectoren hebt. Overigens is het mij gelukt om zonder het inlaatspruitstuk te vervangen de afscheider te vervangen. Het is een heel gepriegel, maar het lukte uiteindelijk wel. Zo'n box kost dacht ik iets van 50/60 euro. Vergeet ook niet de o-ring mee te nemen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD