Check check, double check: koelsysteem

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-08-2010 14:59 #1082223 door V700 register
Check check, double check: koelsysteem is gemaakt door V700 register
Hee hallo!,
Ik heb n.a.v. diverse tips in een eerder draadje mijn koelsysteem schoongemaakt; het vaatje gedemonteerd, samen met het dunne slangetje wat van de bovenkant van de radiateur naar de bovenkant van het vaatje gaat en de half dikke slang van halverwege de radiateur. Alle drie heb ik grondig in de biotext schoongemaakt, doorgespoelt en afgeschrobt en daarna alles goed met water schoongemaakt zodat er geen resten biotex achterbleven. Die drie delen zijn nu dus brandschoon van binnen én buiten. Het oog wil immers ook wat!
Ik heb alles weer aangesloten en twee liter geconcentreerde koelvloeistof i.c.m. drie liter water in het vaatje gedaan. Dat maakt vijf liter gecombineerd dus, en nu staat het niveau in het vaatje halfverwege. Ik heb de auto even een paar minuutjes stationair laten draaien met de kachel vol open en met de hand aan de gasrol wat gas gegeven. Dat lijkt allemaal goed te gaan. Het koelwater zakt niet zichtbaar en er zijn ook geen lekken zichtbaar. Klopt het proces tot nu toe, doe ik alles goed? (hoeveelheid vloeistof, etc)
Ben nog een tikkie huiverig om zonder een "all clear" de snelweg op te gaan...
Wederom dank!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-08-2010 15:09 #1284197 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Gaat goed
Goed bezig Niels!
Bij het verwijderen van je radiateur blijft er altijd wat [oud] KVS achter in je blok.Reken wel 2-3 liter.
Daarom hoefde je er ook maar 5 liter in te gooien.
Je kan gerust snelweg gaan rijden.Raad je aan je kachel wel lekker vol open te houden [niet weg branden! raampies open]
Daarna alles er maar weer uit.
Daarna kan je nog wel een keertje spoelen [omdat je nog oude KVS in je blok had]
En daarna puur koelvoeistof in.
Maar je houd er nu wel altijd wat water in [omdat je blok niet volledig leeg is] Wilje dat eruit, moet je je blok kantelen, dus achterkant van je wagen opkrikken.
Maar hoeft niet perse, een klein beetje water valt wel te doen.Wel volledig opvullen met KVS na het rijden en leeggooien.
Groeten,Gerben

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-08-2010 17:59 #1284213 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Antivries
Hallo Volvisti
Een beetje water in de koelvloeistof kan geen kwaad, zolang het niet te veel wordt cq te hard vriest.  Toen onze auto's gemaakt werden, kon je ook nog pure antivries kopen.  Die je dan aan moest lengen met water in een bepaalde verhouding.  Die mix heette toen ook al koelvloeistof.
groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-08-2010 20:26 #1284225 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic duidelijker zijn
Ik had nog wat duidelijk moeten omschrijven dat het ging om geconcentreerde koelvloeistof die ik in mijn auto heb gedaan. Deze moest worden aangelengd met water. Ik heb twee 1 liter flacons gekocht bij de Volvo dealer, die me vertelde de rest aan te vullen/bij te vullen met water (dus ietsje meer dan 50/50 die op de verpakking staat) dit kan zonder dat het de antivries werking beïnvloed. Bij 50/50 werkte hij tot bij -37 graden celcius.
Als ik nu na een tijdje rijden geen troep in mijn reservoir vind, kan ik er dan vanuit gaan dat het systeem schoon is en dat verdere spoeling niet nodig is? Ik heb met tuinslang zowel aan de kant van de thermostaat als aan de onderzijde van het blok grondig gespoelt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-08-2010 21:13 #1284231 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik zou het aftappen
Ik weet niet of de wat zwaardere deeltjes troep wel in het reservoir komen. Het reservoir zit niet echt in de 'hoofdstroom' zal ik maar zeggen. Dus ik zou het aftappen en als wat er als eerste uitstroomt al schoon is het dan voor gezien houden. Je zou ook na het weer vullen nog een stukje over binnenwegen kunnen rijden een kilometer of 20. Dus dat de thermostaat ook open is geweest en het hele systeem op temperatuur is (reservoir ook warm). Als de temperatuurmeter dan nog steeds goed is en het niveau ook dan blijft het ook goed, zou ik zeggen. Succes!

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC