nokkenasriem ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-08-2010 14:55 #1082198 door V700 register
nokkenasriem ? is gemaakt door V700 register
ruim 4 jaar (echter maar 30.000 km) geleden is m'n nokkenasriem vervangen (volvo 940 estate 05/1995)? Het onderhoudsboekje zegt om de 75.000 km (dan dan heb ik nog 45.000 km te gaan), maar ik heb ook wel gehoord dat 't om de 4 jaar moet (ivm. verdroging / afslijting) en dat zou 't toch nu moeten. Wat klopt / te doen ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-08-2010 19:07 #1284008 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 11
Volgens mij is het om de 6 jaar.
Gezien je kmstand zou dat moeten kunnen, of Volvo vindt dat het eerder moet.
Kosten riem zijn 11 Euro en half dagje werk.
Goede spanrol kost 40 Euro.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-08-2010 19:30 #1284010 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Distributieriem
Je bedoelt zeker de distributieriem, geen halve dag maar 1 á 2 uurtjes werk.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-08-2010 23:23 #1284033 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Volgens mij moet de radiator
Volgens mij moet de radiator eruit. Koelwater aftappen dus en verroeste klemmen losmaken. Lijkt me toch meer dan 2 uur werk, tenzij je het iedere dag doet.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-08-2010 23:41 #1284037 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Radiator hoeft er niet uit
De radiator hoeft niet weg, de koelfan wel. Op de site vind je een goede handleiding hoe de d-riem te vervangen. Het speciaal gereedschap dat Timen Smit maakt (krukaspoelietegenhouder) is wel bijzonder handig daarbij. Timen verkoopt ook wel de riem en spanrol. Ik denk als je het zelf de eerste keer doet is het wel een halve dag werk ja. Voor mij wel althans. Maar het is goed te doen. Overigens loop je bij de 4 cylinder motor geen enorme risico's als de riem onverhoopt toch breekt; omdat de kleppen ook als ze open blijven hangen de zuiger niet raken (verbeter me svp als ik het fout zeg). Dus je kunt overwegen om de interval van 75.000 km aan te houden.

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-09-2010 15:07 #1287001 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Disributieriem, poeliebout en (extra) tip cylinderkopbouten
Net even rondgeneusd. Ik kwam twee vragen tegen over het vervangen van een distributieriem van de motoren uit de B21/B23/B200/B230 serie. Hoe lang dit duurt met als antwoord twee uur. Kan kloppen, maar voor de tweede keer fiks je het kunstje wanneer je niet te onhandig bent in een ruim half uur. De radiateur hoeft er echt niet uit. De riem moet volgens opgave Volvo om de 75.000 kilometer, tezamen met de spanrol, worden vervangen. Kosten riem ca €12, spanrol tussen de €50 en €60. Nordicar biedt ze zelfs als set aan voor €25 .  Kleppen door de zuigers is duurder... Ik hoor vaak over garageprijzen voor vervanging van €250 tot zelfs €800, de garagehouder dient in dat geval direct ter plekke bij de enkels afgezaagd te worden. Verder las ik iets ingewikkelds over het blokkeren van de krukaspoelie om de centrale bout los te kunnen draaien. Dit is werkelijk het simpelste van de gehele operatie. Het eigenwijze stuk ijzer wil vaak zeer vast zitten zodat je het, soms zelfs zelfs met het meest ingenieuze blokkeergereedschap op de poelie of de schroevendraaier in de starterkrans niet los kunt krijgen. Niet iedereen heeft een luchtsleutel. De hierbeschreven methode is beproefd, zelfs door échte Volvomonteurs.  En wordt door ondergetekende al zo'n 20 jaar toegepast. Reken uit, ik rijd 40.00 km per jaar en heb ook veel vrienden. ;-)  1, Ventilator en tunnel demonteren, V-snaren verwijderen. De ventilator kan simpel worden geblokkeerd met een grote schroevendraaier tussen tweemoeren/tapeinden, met de hand lukt vaak ook wel. . 2. !Haal de plusaansluiting van de bobine los, zodat de motor niet onverhoopt kan gaan lopen.Zet de versnelling vrij! 3. Leg een houten balkje van 4x7 cm plat over de twee liggers van het chassis, net vóór de motor. 4. Zet een goed passende ringsleutel op de centrale krukasbout en draai hem strak in de draarichting van de motor (die is rechtsom) tot de sleutel stevig aanligt tegen het houten balkje. 5. Draai de contactsleutel kort in de startstand en laat meteen weer los, de krukas mag amper draaien, geef dus een zeer kort 'starttikje'. 6. Hierna is de bout van de krukaspoelie los, en kan (meestal zelfs met een dop met de hand!) worden losgedraaid. Oftewel, zoals oma altijd zei: "Poepen zonder drukken".   Bij het monteren van de krukaspoelie het halve maanvormige spietje in de as niet vergeten (monteer liefst een nieuwe) anders jaag je bij de B2XX motoren de kleppen door de zuigers! De poelie blokkeren met de beroemde schroevedraaier in de tandkrans of met een bandsleutel. Zo'n sleutel laat zich ook maken van een oude v-snaar en een staaf. Een z.g. kettingblokkeersleutel doet ook goed werk. De band of ketting om de poelie leggen. Wagen in de achteruit met handrem er op en keggen achter de achterwielen wil ook wel. Een schoonmoeder dwars achter de wielen leggen gaat super, wanneer ze écht hard gilt zit de bout vast. ;-) Zelf zet ik de wagen soms met de trekhaak tegen de muur. De bout zeer licht inoliën, dan in twee stappen aanhalen met een momentsleutel.Eerst met 60 Nm, daarna nog 15 graden. Vastdraaien gaat gelukkig gemakkelijker dan loshalen. Cylinderkopbouten zitten ook altijd lekker vast. Remedie: Goede dopsleutel met wringijzer. Of hulpstuk met een gat overdwars waar weer een verlengstuk in past. IJzeren gaspijp van ca 2 meter over het wringijzer of het  dwarsgeplaatste verlengstuk schuiven. Heel langzaam beginnen kracht uit te oefenen met de gasbuis als hefboom, de gasbuis begint licht door te buigen en ineens hoor je een felle tik. Dan is de bout los zonder zweten. Belangrijke opmerking: De dopsleutel, het kruisstuk en het verlengstuk mogen beslist niet van het type 'Mickey Mouse'zijn. Dan is de kop er een week later nóg niet af maar heb je wat gereedschapsstaal (nou ja, staal) in de aanbieding voor de oudijzerboer. Sukkes, Jur

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-09-2010 20:33 #1287156 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic beetje beunerig
Wat een beunhaas ben jij!
Als mensen die niet handig zijn dit opvolgen krijg je de grootste ongelukken!
En ja ik weet hoe het wel moet.
Gewoon zoals Timen beschrijft.

Groet Chris

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-09-2010 20:40 #1287158 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niet allemaal.

Jur schreef :  Bij het monteren van de krukaspoelie het halve maanvormige spietje in de as niet vergeten (monteer liefst een nieuwe) anders jaag je bij de B2XX motoren de kleppen door de zuigers!

Dat is niet per definitie bij alle B2xx blokken het geval.Als dit gaat om de 16-kleppers en koppen in Heron uitvoering, heb je gelijk, maar alle overige 8-kleppers zijn vrijlopers, als de riem eraf loopt, leg je er inderdaad in een half uurtje een nieuw om en kun je weer verder.

Zou je mij eens een plezier kunnen doen?Je hebt nu verschllende stukjes geschreven, waaruit je zou kunnen opmaken dat je erg veel sleutelt of op andere wijze aan informatie komt.
Kun je eens een voorstelpagina maken, waarin je vertelt wat je achtergrond een beetje is, zodat we een en ander in perspectief kunnen platsen?

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-09-2010 20:46 #1287159 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Maart
Bij Schmid Gemert [mijn 16V db-riem wissel in maart] hebben ze mijn krukaspoelie op dezelfde manier losgemaakt.
Ging niet los met een grote pijp, en ook niet met een uur de luchtsleutel erop.
Dus sleutel vastgezet, bobine los, en startmotor een tik geven.Was meteen los.
Eigenlijks hebben ze het op bijna exact dezelfde manier gedaan als de manier die Jur omschrijft.
En idd, de gewone 8V zijn vrijlopers en hebben dan dus nergens last van.De 16V en Heron modellen hebben dan wel een probleem.
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-09-2010 21:40 #1287173 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic T lijkt
T lijkt mij een snel en handig trucje, maar dan wel voor het moment dat je 's nachts in de stromende regen, 100 km van de dichstbijzijnde medemens zou zijn. Of dat iemand van de ANWB doet, om je op weg te helpen omdat de poelie eraf moet en de monteur geen slagsleutel heeft. Als het niet zo hoeft (als het geen pechgeval is maar gewoon onderhoud) zou ik het niet zo doen. Net zoals V-snaren monteren/verwijderen op de ANWB manier: als de auto op een helling staat in de versnelling zetten, koppeling intrappen, grote schroevendraaier tussen snaar en poelie en als de auto wat vaart heeft koppeling intrappen. Werd zo gedaan bij de snaar van de airo (tussenruimte tussen de poelies ongeveer 5-10 cm, omspannen hoek van beide poelies ongeveer 180 graden). Kan niet goed zijn voor snaar (en lagers).

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC