toerental in P en N hoger dan in D?

• Gert-Jan De Jong (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-08-2010 11:41 #1082168 door Gert-Jan De Jong (GAST)
toerental in P en N hoger dan in D? is gemaakt door Gert-Jan De Jong (GAST)
Beste volvisti,

Een tijdje geleden heb ik een HKS blowoff gekocht. Helaas werkte deze niet naar behoren wat ook bevestigd is door 2 andere forumleden.
Nu leek het me toendertijd een goed idee om wat zaken in het inlaattraject aan te pakken omdat het stationair toerental soms wat schommelde.
Dus de gasklep gereiningd, evenals de CIS-klep, gasklephuispakking vervangen en de gaskleppositiesensor volgens specs afgesteld. Verder nog de BDP sensor vervangen omdat de kabel beschadigd was. Ook een lektest gedaan die geen ernstige vacuumlekken naar voren bracht.
De motor loopt nu prachtig stationair, zo'n 750 toeren. Alleen als ik de auto parkeer en de automaat in P of N zet, gaat het toerental omhoog naar zo'n 1100.
Op zich is dit geen ramp, maar het hoort niet. Heeft iemand een verklaring voor dit feit? Diagnosekastje al uitgelezen maar die geeft geen foutcodes weer.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-08-2010 12:58 #1283794 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Last cisklep
Hey,
Blijft die ook op dit toerental of is dit kort?
Als het kort is is dit normaal.
In D komt er een last op de motor, de ECU schroeft hierdoor de CISklep open om wat meer vermogen te leveren zodat die niet afslaat.Zet je hem nu in de P of de N, dan kan die niet optijd ingrijpen en gaat het toerental omhoog naar de 1100 toeren.
In mijn schakelbak exact hetzelfde.
Als ik stilsta, toerental 850 toeren, laat ik de koppeling opkomen zonder gas bij te geven, en trap hem dan snel in, schiet ie ook naar de 1100 toeren.Dat is de ECU die ingrijpt.
Volstrekt normaal.
Behalve als die dan op 1100 blijft staan, hij zou na 10-20 seconden toch alweer terug moeten zijn gezakt.
Ook als je rijd, en dan naar stilstand remt in D, dan komt er een extra last op de motor, waardoor de ECU de cisklep opengooit.Zet je hem dan in de N of de P dan verdwijnt die last, en schiet ie naar de 1100 toeren.
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-08-2010 15:41 #1283804 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Anders om?
Zit de CIS klep weer goed op z,n plek? (pielegien in de juiste richting?)

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-08-2010 17:08 #1283810 door Gert-Jan De Jong (GAST)
Beantwoord door Gert-Jan De Jong (GAST) in topic .
Dat het toerental in P of N iets hoger is ok, maar geen 350 meer.

Wat is in godsnaam een pielegien?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-08-2010 17:30 #1283813 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Pielegien
Een pielegien is een klein pafje ...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-08-2010 18:07 #1283819 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ->
Volgens mij bedoelt Henk het pijltje van de juiste doorstroom richting van de CIS-klep.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-08-2010 22:18 #1283837 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic JA DIE !
Dat bedoel ik !
Het pijltje dat de doorstroom richting aangeeft

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-08-2010 22:29 #1283839 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Toeren
Ha GJ,
is bij mij "idem dito" hoor, in de drives 1100 toeren. Heb ook echt alles serieus afgesteld net zoals jij hebt gedaan, vooral de gasklep afstellen was een behoorlijk werk. Maar geholpen heeft het niet eigenlijk, en 750 toeren is echt laag hoor, vraag me af wie dat daadwerkelijk ook draait, volgens mij kan ie dan ieder moment afslaan.Ennuhh bij mij ook een automaat, AW71.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-08-2010 22:44 #1283844 door Gert-Jan De Jong (GAST)
Beantwoord door Gert-Jan De Jong (GAST) in topic .
Voorheen schommelde het toerental in D zo rond de 800 a 900. In P en N misschien ietsjes hoger.
Vind het vreemd dat er nu zoveel verschil zit tussen de standen. En bij 750 toeren slaat ie echt niet af gelukkig. De CIS-klep zit de goede kant op. Verder werkt alles ook gewoon goed.
Niemand die hier een verklaring voor heeft? Dat het toerental iets hoger is net na het wisselen van D naar P snap ik, maar een CIS-klep zou daar toch geen 10 to 20 seconden voor nodig moeten hebben? Nog niet geprobeerd trouwens of het toerental daadwerkelijk lager wordt na een x aantal seconden wachten.

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-08-2010 23:37 #1283854 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Duurt erg lang.
GJ,
20 sec is misschien wat overdreven, maar het duurt erg lang is mijn ervaring.
De ECU merkt niet dat er ineens een last van de motor af is.En laat daarom de CISklep nog een tijd openstaan en laat hem dan heel rustig in toeren zakken.
Zo'n zelfde iets krijg je dacht ik ook bij het in/uit schakelen van de aircopomp.
Haal anders eens de stekker van de CISklep los en kijk of het dan nog gebeurt. Groeten,Gerben

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC