Vakantietrip: (extreem) koelvoeistof verbruik? / (extreme) druk in koelsysteem?
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-07-2010 00:02 #1082053
door Gerben Mol
Vakantietrip: (extreem) koelvoeistof verbruik? / (extreme) druk in koelsysteem? is gemaakt door Gerben Mol
Hallo Volvisti,
Vanavond zijn wij terug gekomen van een leuke vakantietocht in Frankrijk.We hebben 2 weekjes in de Midi-Pyreneen op een berg/heuvel-top vertoeft in een huisje.
Een erg leuke vakantie weer!
Maaaarr..
Mijn 16V had wel een hoog koelvloeistof verbruik [misschien is dit zelfs wel een understatement?]Om de +-200KM was het vaatje leeg en kon ik weer bijvullen.
Gelukkig waren we met 3 wagens, en allemaal voorbereid, dus koelvloeistof hadden we zat bij ons.
Temperatuur is altijd stabiel gebleven, perfect in het midden, en de olie temp onder de 100 graden.[zoals altijd]
Dit was op de heen reis, tijdens de vakantie, en de terugreis.
Maar nog bizarrer is, bij rustpauzes, motor is gewoon normaal heet, zodra ik hem uitzette was het 'ploep' en gutste er 2-3 of meer liters via de dop van het koelvloeistofvaatje het systeem uit.
Een enorme plas onder de wagen, dat aan alle kanten onder de wagen vandaan liep.
En een hoop geschuim/geborrel en gepruttel vanuit het vaatje.
Helaas ging mijn mobiel aka camera ook nog eens stuk, en kan dus helaas geen foto's showen. Tijdje laten afkoelen, en er gingen weer een paar liters koelvoeistof bij.
Wagen rijd voordrest voortreffelijk, trekt goed, en gaat met gemak heuvelop en af.
Wel is het zo, dat stationair niet extreem 'stabiel' is, hij loopt wel goed stationair, en slaat niet gauw af, maar als ie stationair loopt, 'pruttelt' ie wat, je voelt het ook trillen in de wagen dan.Het blokje schud dan ook wat heen en weer in de rubbers.
Ik hoop niet op een koppakking...Olie is gewoon perfect, geen 'mayonaise' of iets dergelijk.Ook bijna geen drup olie verbruikt.
Iemand een idee?
Wagen heeft 3000 KM's gemaakt in 2 weekjes tijd.
Groeten,Gerben
Vanavond zijn wij terug gekomen van een leuke vakantietocht in Frankrijk.We hebben 2 weekjes in de Midi-Pyreneen op een berg/heuvel-top vertoeft in een huisje.
Een erg leuke vakantie weer!
Maaaarr..
Mijn 16V had wel een hoog koelvloeistof verbruik [misschien is dit zelfs wel een understatement?]Om de +-200KM was het vaatje leeg en kon ik weer bijvullen.
Gelukkig waren we met 3 wagens, en allemaal voorbereid, dus koelvloeistof hadden we zat bij ons.
Temperatuur is altijd stabiel gebleven, perfect in het midden, en de olie temp onder de 100 graden.[zoals altijd]
Dit was op de heen reis, tijdens de vakantie, en de terugreis.
Maar nog bizarrer is, bij rustpauzes, motor is gewoon normaal heet, zodra ik hem uitzette was het 'ploep' en gutste er 2-3 of meer liters via de dop van het koelvloeistofvaatje het systeem uit.
Een enorme plas onder de wagen, dat aan alle kanten onder de wagen vandaan liep.
En een hoop geschuim/geborrel en gepruttel vanuit het vaatje.
Helaas ging mijn mobiel aka camera ook nog eens stuk, en kan dus helaas geen foto's showen. Tijdje laten afkoelen, en er gingen weer een paar liters koelvoeistof bij.
Wagen rijd voordrest voortreffelijk, trekt goed, en gaat met gemak heuvelop en af.
Wel is het zo, dat stationair niet extreem 'stabiel' is, hij loopt wel goed stationair, en slaat niet gauw af, maar als ie stationair loopt, 'pruttelt' ie wat, je voelt het ook trillen in de wagen dan.Het blokje schud dan ook wat heen en weer in de rubbers.
Ik hoop niet op een koppakking...Olie is gewoon perfect, geen 'mayonaise' of iets dergelijk.Ook bijna geen drup olie verbruikt.
Iemand een idee?
Wagen heeft 3000 KM's gemaakt in 2 weekjes tijd.
Groeten,Gerben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-07-2010 00:17 #1283046
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Ouch!
Hallo Gerben
Hang eens zo'n uitlaatgassnuffelding in je expansievaatje (zonder dat dat ding nat wordt). Zou best kunnen dat de koelvloeistof rechtstreeks naar de cilinders lekt en dus niet in de olie terecht komt. Hoe is ie met witte rook?
groetjes
Mathy
Hang eens zo'n uitlaatgassnuffelding in je expansievaatje (zonder dat dat ding nat wordt). Zou best kunnen dat de koelvloeistof rechtstreeks naar de cilinders lekt en dus niet in de olie terecht komt. Hoe is ie met witte rook?
groetjes
Mathy
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-07-2010 00:31 #1283047
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Uitlaatgassen snuifen?
Hallo Mathy,
Zal eens kijken of ik zo'n snuffelaar in het koelvloeistofvaatje terecht kan krijgen.
Roken valt mee, is niet extreem.Zou niet zeggen meer dan anders.
Heb er eerlijk gezegd niet heel erg op gelet, maar niets out of the ordinary gezien.Koud blokje is het heel afentoe wel wat rokerig, dan zie ik het zelfs in mijn spiegels als ik wegrij. Maar dat is echt heeel afentoe.
Groeten,Gerben
Zal eens kijken of ik zo'n snuffelaar in het koelvloeistofvaatje terecht kan krijgen.
Roken valt mee, is niet extreem.Zou niet zeggen meer dan anders.
Heb er eerlijk gezegd niet heel erg op gelet, maar niets out of the ordinary gezien.Koud blokje is het heel afentoe wel wat rokerig, dan zie ik het zelfs in mijn spiegels als ik wegrij. Maar dat is echt heeel afentoe.
Groeten,Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-07-2010 12:52 #1283070
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic niet goed
Dat is toch echt niet helemaal de bedoeling hoor, met deze temperaturen...gerryberrie schreef : Koud blokje is het heel afentoe wel wat rokerig, dan zie ik het zelfs in mijn spiegels als ik wegrij. Maar dat is echt heeel afentoe.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-07-2010 17:42 #1283098
door Gerben Mol
Vandaag ook weer wat gereden [30km], en nu niets aan de hand. Geen harde slangen of overmatige druk.
Ook geen gerook bij de koude motor, en ook niet bij warme.
Wel lichtjes schudden/kuchjes bij stationair.
Wel is het zo dat je een natte hand krijgt als je die even achter de uitlaat houdt. [?]
Groeten,Gerben</div>
Beantwoord door Gerben Mol in topic Bekend
<div class="content">Dat is zeker waar, en dat weet ik ook, maar zoals gezegd, dat is echt heeel zeldzaam, maar een paar keer gebeurt met een interval van weken tot maandenMichael Oud schreef :
Dat is toch echt niet helemaal de bedoeling hoor, met deze temperaturen...gerryberrie schreef : Koud blokje is het heel afentoe wel wat rokerig, dan zie ik het zelfs in mijn spiegels als ik wegrij. Maar dat is echt heeel afentoe.
Vandaag ook weer wat gereden [30km], en nu niets aan de hand. Geen harde slangen of overmatige druk.
Ook geen gerook bij de koude motor, en ook niet bij warme.
Wel lichtjes schudden/kuchjes bij stationair.
Wel is het zo dat je een natte hand krijgt als je die even achter de uitlaat houdt. [?]
Groeten,Gerben</div>
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-07-2010 19:33 #1283113
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic koppakking
Klinkt toch echt als alle syptomen van een kapotte koppakking. Je zou inderdaad met een co2 tester (met speciale vloeistof) kunnen testen of er uitlaat gassen in het koelsysteem komen.
m.v.g.
m.v.g.
Moderators: Jerry Stam