wat te tanken 740 86
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-07-2010 20:54 #1082050
door V700 register
wat te tanken 740 86 is gemaakt door V700 register
Over anderhalve week krijg ik mijn eersrte volvo 
Het gaat om een 740GL uit 86 met een 2,3 ltr motor met carb,
de auto heeft 180 dkm gelopen en komt uit zwitserland
In het boekje van de auto staan heel veel verschillende type ron98 benzines en een ron96.
Kan ik met deze auto nu gewoon euro 95 tanken of moet ik echt aan de ultimate ed?
Ik kan nog niet echt duidelijk iets vinden op de site, maar ik ben dan ook nog een beetje aan het vechten
met de werking van deze site.
Alvast bedankt !!!

Het gaat om een 740GL uit 86 met een 2,3 ltr motor met carb,
de auto heeft 180 dkm gelopen en komt uit zwitserland
In het boekje van de auto staan heel veel verschillende type ron98 benzines en een ron96.
Kan ik met deze auto nu gewoon euro 95 tanken of moet ik echt aan de ultimate ed?
Ik kan nog niet echt duidelijk iets vinden op de site, maar ik ben dan ook nog een beetje aan het vechten
met de werking van deze site.
Alvast bedankt !!!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-07-2010 22:49 #1283027
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Voor een carburateurmotor
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-07-2010 23:34 #1283033
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic volvo boekje 230k 1986
daarin staat dat er 98 in moet en dat doe ik dan ook braaf. Jouw auto komt uit zwitserland dus het zou anders kunnen zijn. Achterin het boekje moet je kijken wat er bij B230K staat.
Rob
Rob
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-07-2010 07:17 #1283054
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik zal volgende week nog
Ik zal volgende week nog eens kijken als ik de auto heb en natuurlijk
het boekje, maar naar wat ik me kan herrinneren staan er
een stuk of 5 ron98 nummers in met een letter codering erbij
en een ron ron96 nummer.
het boekje, maar naar wat ik me kan herrinneren staan er
een stuk of 5 ron98 nummers in met een letter codering erbij
en een ron ron96 nummer.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-07-2010 12:25 #1283068
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gewoon 95
Je kan sowieso gewoon Euro 95 tanken, de auto's zijn daar zeker op gemaakt. Vaak kan 91 zelfs nog, maar dan zit je wel echt aan de ondergrens.
Voordeel van hogere octaan getallen heb je pas bij hoge toerentallen (4000+) en omdat de timing van de ontsteking dan belangrijke wordt. De ontsteking moet dan steeds meer vervroegd worden en bij een hoger octaan getal zal de brandstof minder de neiging tot zelfontbranden hebben waardoor de timing van de ontsteking beter is. Bij oude motoren (zeker zonder elektrische ontsteking) werkt dit allemaal niet meer heel precies dus heb je steeds minder profijt van octaan getallen hoger dan 95.
Zelf heb ik net een tank Duitse VPower (98) leeggereden op de autobahn met als doel de injectoren weer wat schoner te krijgen en ook een oude Volvo rijdt liever 200 op VPower dan op goedkope 95. Dit doe ik eens in de 8-10k km.
Bij normaal Nederlands verkeer gewoon (merk) 95 blijven rijden is in principe al genoeg 'verwenning'. Vaak kom je dan enkel bij uitzondering in de buurt van de 3500tpm en het meestal trek je op vanuit lage toeren. Octaangetal maakt dan nauwelijks uit.
Voordeel van hogere octaan getallen heb je pas bij hoge toerentallen (4000+) en omdat de timing van de ontsteking dan belangrijke wordt. De ontsteking moet dan steeds meer vervroegd worden en bij een hoger octaan getal zal de brandstof minder de neiging tot zelfontbranden hebben waardoor de timing van de ontsteking beter is. Bij oude motoren (zeker zonder elektrische ontsteking) werkt dit allemaal niet meer heel precies dus heb je steeds minder profijt van octaan getallen hoger dan 95.
Zelf heb ik net een tank Duitse VPower (98) leeggereden op de autobahn met als doel de injectoren weer wat schoner te krijgen en ook een oude Volvo rijdt liever 200 op VPower dan op goedkope 95. Dit doe ik eens in de 8-10k km.
Bij normaal Nederlands verkeer gewoon (merk) 95 blijven rijden is in principe al genoeg 'verwenning'. Vaak kom je dan enkel bij uitzondering in de buurt van de 3500tpm en het meestal trek je op vanuit lage toeren. Octaangetal maakt dan nauwelijks uit.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-07-2010 13:40 #1283073
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic wel electronische ontsteking!
Nu doe je deze prachtige auto's tekort. Er zit een electronische (bosch) ontsteking op, de ez-118k. Met o.a. een regeldoos bij de pedalen een klopsensor en een uitleesgeval bij het linker spatbord.
Je moet natuurlijk gewoon euro 108 gaan rijden, kost 50 cent per liter en heet lpg
Rob
Je moet natuurlijk gewoon euro 108 gaan rijden, kost 50 cent per liter en heet lpg

Rob
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-07-2010 07:36 #1283249
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Accijns ?
Helaas kost het de laatste tijd wel meer dan 50 cent. Tis hier nu net 57 cent, na een tijdje 58/59 cent te zijn geweest. Oorzaak is een accijnsverhoging.Rob Hiemstra schreef : Je moet natuurlijk gewoon euro 108 gaan rijden, kost 50 cent per liter en heet lpg
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-07-2010 21:27 #1283251
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ofcourse staat de lpg in de
ofcourse staat de lpg in de planning, maar ik denk dat ik wat tot dat ie belasting vrij is.
lpg is hiero 54 cent
Dus al met al kan er gewoon 95 in ?!
lpg is hiero 54 cent

Dus al met al kan er gewoon 95 in ?!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam