Pingelen op LPG (en benzine) bij (zeer...) hoge belasting

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-07-2010 19:56 #1082047 door V700 register
Hallo!
Op de weg terug vanuit Normandië pingelde mijn 940 2,3 LPT op LPG (MBC met 0,8 Bar maximaal) als ik gas bijgaf bij het met volle bepakking beklimmen van een heuvel met reeds behoorlijke snelheid (140-150). Ik weet dat deze omstandigheden wat extreem zijn, maar toch: kan het zijn dat de pingelsensor niet helemaal goed is, of buiten zijn bereik zit onder genoemde omstandigheden?
Of is het tóch verstandig om de ECU te chippen. Doet die niet alleen de inspuiting, maar ook de ontsteking dan?
Ik ben wat voorzichtig met "highspeed knocking" omdat ik weet dat dat de motor snel vernietigt. Hij loopt als een beer met z'n bijna 400.000 kilometer, dus dat zou nou zonde zijn!!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-07-2010 20:19 #1282995 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoe merk
Hoe merk je het ? Heb gelezen dat het moeilijk vast te stellen is dus ben benieuwd naar de symptomen. Geen foutcodes ? 3-1-2 bij de LH Jetronic geeft aan dat het signaal van de knocksensor vanaf de ontsteking ontbreekt of onjuist is. De EZK kan 1-4-3 geven, signaal knock sensor niet aanwezig of onjuist signaal. Bij pingelen wordt het ontstekingstijdstip verlaat. Bij motoren met geregelde turbodruk wordt de ontsteking een zekere hoeveelheid later gezet, als het kloppen niet overgaat wordt de turbodruk verlaagd. Zou de MBC dus even terugschroeven.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-07-2010 20:31 #1282997 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic verkeerde
bougie,s???
Denk ik...
 
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-07-2010 22:02 #1283014 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic chip ontsteking
Hallo
Ik Ken het verschijnsel.
Heeft met ontsteking te maken icm hoge turbodruk.
Tijd om je ezk en ecu te chippen.
Dan ben je er vanaf.

Groet Chris

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-07-2010 23:06 #1283029 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Chips!
Hey Chris, dus twee chips: één voor de ECU en één voor de EZK (ontsteking)??
Lijkt me logisch.
En Henk: ik zal eens kijken wat de uitlezing zegt,  heb ik nog geen tijd voor gehad, maar goede tip!
ps de bougies zijn zo goed als nieuw, dus lijkt me sterk, maar ik zal eens even naar de kleur kijken!
(En ik voel weinig voor het terugschroeven van de MBC hoor: wát een lekkere auto is het zo!!)
.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-07-2010 20:13 #1283119 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ontsteking
Hallo
Ligt echt zeker aan de ontsteking icm hoge turbodruk,het is net of je aandrijfas trilt vind ik.
Als je alleen je ezk chipt ben je al van het probleem af.(latere ontsteking.)

Groet chris

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD