Ontstekingsanalyse 1978 740 stationwagen BT-06-XR
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-07-2010 16:00 #1081805
door V700 register
Ontstekingsanalyse 1978 740 stationwagen BT-06-XR is gemaakt door V700 register
Recentelijk de distributieriem laten vervangen en daarna liep de motor slecht met veel "pingelen" op lage toeren en plankgas. Uiteraard was de onsteking vele te vroeg. Het verbaasde me dat de garage dit niet controleerde. De onsteking stond op 25 gr voor BDC!!!! en na afstelling op 15 gr was het probleem met "pingelen" opgelost maar de motor loopt nog steeds ruig als het stationair draait en met warme start gaat starten moeilijk.
Ik heb de bougiekabel weerstanden gemeten:
Nr1 55 cm lang en 2,9 kOhm weerstaten
Nr2 47 cm lang en 2,3 kOhm
Nr3 38 cm lang en 1,3 kOhm
N4 30 cm lang en 1,3 kOhm
Een te hoge weerstand in de kabel veroorzaak naar mijn mening een minder krachtige vonk omdat de spanning over de bougie lager wordt en er energie verloren gaat in de kabel. . .mijn inziens vertraagd de ontbranding daardoor of ten minste is de vonk niet sterk genoeg om een goede verbranding te ontketenen. Kan dit de oorzaak zijn van onregelmatig stationair draaien?
Mijn berekening toont aan dat de laagste weerstand per cm kabel van de kabel(nr3) 24 % lager is dan voor kabel nr1.
Als ik de weerstand relatief naar de laagste weerstand van kabel nr 3 bekijk is der weerstand per cm van kabel nr1 55 % hoger!
Nu is mijn vraag het volgende: "Is vanwege de verschillende kabeklengten de weerstand per kabel normaliter aangepast zodat de weerstand per kabel gelijk is voor alle kabels, voor een nieuwe kabelset?" Het lijkt mij logisch dat dit zo behoort te zijn om afwijkingen in de enegergielevering naar de bougies gelijk te houden. . . .het is duidelijk dat als de weerstand veel te hoog is dat de vonk niet, of niet goed, kan ontwikkelen. Mijn vraag betreft dus wat de afwijkingen van de kabelweerstand mag zijn. Voor mijn situatie is de weerstand per cm kabel als volgt:
Nr1 55 cm lang en 53 Ohm
Nr2 47 cm lang en 49 Ohm
Nr3 38 cm lang en 34 Ohm
N4 30 cm lang en 43 Ohm
Gemiddelde weerstand is 45 Ohm/cm
Tot hoeverre, aangenomen dat er geen energieverlies in de verdeelkap onstaat, zijn de grote verschillen in kabelweerstand van 2,9 kOhm voor nr1 naar 1,3 kOhm voor nr1 een probleem ? De timing is afgesteld op nr 1 en dus geeft nr 1 bougie (langste kabel met meer dan 2 keer de weersand) een veel zwakkere vonk en nr4 bougie een sterkere vonk.
Kan het onregelmatig stationair lopen veroorzaakt worden door deze kabetoestand?
C. Winkelman(Ref R.Winkelman)
Ik heb de bougiekabel weerstanden gemeten:
Nr1 55 cm lang en 2,9 kOhm weerstaten
Nr2 47 cm lang en 2,3 kOhm
Nr3 38 cm lang en 1,3 kOhm
N4 30 cm lang en 1,3 kOhm
Een te hoge weerstand in de kabel veroorzaak naar mijn mening een minder krachtige vonk omdat de spanning over de bougie lager wordt en er energie verloren gaat in de kabel. . .mijn inziens vertraagd de ontbranding daardoor of ten minste is de vonk niet sterk genoeg om een goede verbranding te ontketenen. Kan dit de oorzaak zijn van onregelmatig stationair draaien?
Mijn berekening toont aan dat de laagste weerstand per cm kabel van de kabel(nr3) 24 % lager is dan voor kabel nr1.
Als ik de weerstand relatief naar de laagste weerstand van kabel nr 3 bekijk is der weerstand per cm van kabel nr1 55 % hoger!
Nu is mijn vraag het volgende: "Is vanwege de verschillende kabeklengten de weerstand per kabel normaliter aangepast zodat de weerstand per kabel gelijk is voor alle kabels, voor een nieuwe kabelset?" Het lijkt mij logisch dat dit zo behoort te zijn om afwijkingen in de enegergielevering naar de bougies gelijk te houden. . . .het is duidelijk dat als de weerstand veel te hoog is dat de vonk niet, of niet goed, kan ontwikkelen. Mijn vraag betreft dus wat de afwijkingen van de kabelweerstand mag zijn. Voor mijn situatie is de weerstand per cm kabel als volgt:
Nr1 55 cm lang en 53 Ohm
Nr2 47 cm lang en 49 Ohm
Nr3 38 cm lang en 34 Ohm
N4 30 cm lang en 43 Ohm
Gemiddelde weerstand is 45 Ohm/cm
Tot hoeverre, aangenomen dat er geen energieverlies in de verdeelkap onstaat, zijn de grote verschillen in kabelweerstand van 2,9 kOhm voor nr1 naar 1,3 kOhm voor nr1 een probleem ? De timing is afgesteld op nr 1 en dus geeft nr 1 bougie (langste kabel met meer dan 2 keer de weersand) een veel zwakkere vonk en nr4 bougie een sterkere vonk.
Kan het onregelmatig stationair lopen veroorzaakt worden door deze kabetoestand?
C. Winkelman(Ref R.Winkelman)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-07-2010 18:24 #1281887
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic ontsteking
Heel vreemd dat de ontsteking na de distributieriemwissel niet meer op tijd staat. De riem is er dan vast niet goed opgelegd. Controleer maar even!
Door nu de verdeler te verstellen staat de rotor niet goed meer voor de contacten in de verdelerkap. Ook dit kun je gemakkelijk controleren. Op de "nulstand" moet de rotorvinger t.o. het streepje staan.
Dat weerstand verschil maakt niet zoveel uit. De hoogspanning is toch zo´n 20.000- 30.000V
Door nu de verdeler te verstellen staat de rotor niet goed meer voor de contacten in de verdelerkap. Ook dit kun je gemakkelijk controleren. Op de "nulstand" moet de rotorvinger t.o. het streepje staan.
Dat weerstand verschil maakt niet zoveel uit. De hoogspanning is toch zo´n 20.000- 30.000V
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-07-2010 22:37 #1281905
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ontsteking.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-07-2010 00:11 #1281952
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Onsteking 740 1978 Stationwagen
Normal 0 21 Hallo Timen! Dit is de aVolvo waarop jij in 2007 in Bilthoven een "nieuwe" rotoras met Hall sensor gemonteerd hebt. . . Ik met de BMW motor waarop ik in De Bilt weg wilde rijden met de ketting nog om het voorwiel! Lachen was dat. De motor is in september 2007 total loss gereden (niet mijn fout!) en ik heb er een Tossy III schouder blessure aan overgehouden. . .maanden lang pijn en het heeft een jaar geduurd tot het weer min of meer OK was. Ligamenten nog steeds gebroken en ik heb nu een "piano toets" sleutelbeen! Maar nu: Ik ben reeds terug geweest naar de garage die de distrib.riem vervangen heeft en daar constateerde de hoofdmonteur (dat was het verhaal) dat de te vervangen distributieriem "een tandje" verkeerd stond. De nieuwe riem heeft de uitvoerende monteur derhalve 1 tand verschoven geïnstalleerd om het goed te krijgen. . .dit werd me twee weken later verteld. Wat er dus niet gebeurd is dat ze na de installatie van de nieuwe riem de ontsteking NIET opnieuw gecontroleerd hebben om er zeker van te zijn dat het goed stond. Ik vermoed dat omdat de motor goed stationair draaide de monteur verzuimd heeft de timing te controleren. Toen de hoofdmonteur de timing twee weken later controleerde stond het 10 gr te vroeg op 25 gr voor het top dead center en dat is toen teruggezet naar 15 gr TDC. Nu is het pingelen weg en de motor loopt mooi en trekt goed in 3 en 4 en 5 op laag toerental en plankgas, maar wel nog onregelmatig stationair draaien, zoals het altijd al deed! Indien NU de riem NIET goed staat zijn er door de garage fouten op fouten gemaakt. Even ter bevestiging: Je bedoeld dus de O-stand van de timing-markeringen moet overeen komen met het aanwijspijltje op het blok aan motorvoorkant en dan zou er een streepje te zien zijn op de aluminium plaat waar de Hall sensor op zit en het midden van het rotor contact moet dan tegenover het streepje staan. Als dat zo is zit de riem goed? Als de riem dus NU 1 tand verschoven is staat het streepje uiteraard te veel naast het rotor contact . . .hoeveel verschuiving van de rotor zou ik dan zien? Als dit het geval is zou de garage dan zonder meer verplicht zijn de riem positie 1 tand te verstellen of is er een goed argument om te argumenteren dat de motor zo ook goed loopt en er geen schade zal ontstaan(momenteel draait de motor normaal, met de timing op 15 gr.). Ik vermoed dat met een onjuiste riempositie er een te grote vonk getrokken wordt binnen de verdelerkap en dat zou snel wegbranden van de contacten veroorzaken. . .correct? Als de riem positie NU goed staat ga ik een nieuwe kabelset en verdelerkap kopen en het zelf instaleren. Indien de riem fout zit zal ik de garage aanspreken om de riem te gaan verstellen indien jij stelt dat dit absoluut nodig is(dat een fout van 1 tand niet acceptabel is!). Een nieuwe kabelset is in elk geval de kosten wel waard. Vriendelijk bedankt voor deze inhoudelijke toelichting Timen !
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-07-2010 00:20 #1281954
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ontsteking 740 Stationwagen 1978
@ Ben,
Ik ga eerst controleren zoals Timen adviseerde of de riem nu wel of niet goed zit. Het kan een optelling van fouten gerweest zijn van de "vakman". . heb alsnog geen reden om ze te wantrouwen van belabberde kwaliteit. . .en als ze 2x een fout gemaakt hebben dan zullen ze niet moeilijk doen om het te herstellen. . .wel zou DAT belaberde kwaliteit betekenen!
Bedankt.
Het verbaasd me wel een beetje dat een groot weerstandsverschil in de kabels niet veel zou uitmaken en dus het onregelmatig stationair draaien niet veroorzaakt!
Ik ga eerst controleren zoals Timen adviseerde of de riem nu wel of niet goed zit. Het kan een optelling van fouten gerweest zijn van de "vakman". . heb alsnog geen reden om ze te wantrouwen van belabberde kwaliteit. . .en als ze 2x een fout gemaakt hebben dan zullen ze niet moeilijk doen om het te herstellen. . .wel zou DAT belaberde kwaliteit betekenen!
Bedankt.
Het verbaasd me wel een beetje dat een groot weerstandsverschil in de kabels niet veel zou uitmaken en dus het onregelmatig stationair draaien niet veroorzaakt!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-07-2010 18:15 #1282241
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ontstekong 740 Stationwagen BT-06-XR 1987
Normal 0 21 Timen, Ik heb deze controle uitgevoerd maar er is alsnog geen eenduidige vaststelling aan te ontlenen. Als ik het timing-mark op "0" graden zet en de rotor bekijk zie ik nergens een "streepje". Het rotor contact staat dan naar boven ongeveer tussen 10 @ 20 Graden naar links gedraaid van de verticaal, vanaf de voorkant van de motor gezien (naar achteren kijkend). Dat correspondeert ongeveer met de ontsteking van #4 cilinder en dus concludeer ik dat ik de motor nog 1 revolutie verder moet draaien om op #1 cilinder te ontsteken. Dat gedaan staat de rotor 180 gr gedraaid en het contact staat tussen 10 @ 20 gr aan de onderkant vóór het verticaal en het rotorcontact komt dan ongeveer overeen met het kabelcontact op de verdelerkap dat geheel rechts zit, gezien vanaf de voorkant van de motor (naar achteren kijkend). Dat is volgens mijn verwachting de logische positie voor de #1 bougiekabel, omdat ik verwacht dat de bougiekabel van #1 cilinder niet in het midden op de verdelerkap behoort te zitten. Dit is echter niet het geval. De timing is met een timing-light gezet op + 15. Dat is juist, maar met deze situatie gaat de bougiekabel van # 1 cilinder het kabelcontact # 2 op de verdelerkap van recht naar links geteld. . .dus 1 positie naar links vanaf het rechtse contact(naar achteren kijkend). Met de ontstekingsvolgorde van 1,3,4,2 is het rechtse contact dus voorde kabel van #2 cilinder. .en dat klopt want op deze manier loopt de motor zoals het hoort (nog wel een beetje onregelmatig)zoals voorheen maar met elke andere kabelpositionering loopt de motor geheel niet. Nu is mijn opmerking als volgt. "Met de ontsteking op +15 g voor het top dead center zou de bougiekabel van # 1 cilinder naar het meest rechtse contact (naar achteren kijkend) op de verdelerkap moeten zitten. Gezien echter deze kabel op het tweede contact van rechte zit lijkt het mij dat de rotoras te veel linksom gedraaid is zodat de onssteking #1 plaats vind op het tweede contact van rechts op de verdelerkap. Het lijkt mij dus inderdaad dat de nokkenas positie t.o.z.v. de motoras onjuist was toen de nieuwe riem werd geïnstalleerd. De installateur stelt echter dat zij het juist te hebben gedaan. . . .Hoe kan ik nu hard bewijzen wie gelijk heeft? Als je het mij nu zou vragen wordt nu de vonk voor een deel door de lucht getrokken omdat de contacten niet goed tegenover elkaar staan. Ik stel dat de verdelerkap eigenlijk naar links gedraaid moet worden en dat de rotoras naar rechts gedraaid moet worden door middel van een verschuiving de nokkenas t.o.z.v. de motor as. Zou dat gedaan worden dat zou de verdelerkap gewoon verticaal staan in plaats van zo het nu is naar "rechts gedraaid" is. Ik hoop enig feedback te krijgen om morgen met de installateur in gesprek te gaan en spijkers met koppen te kunnen slaan. Nog een opmerking: "als je naar de verdelerkap kijkt vanaf de voorkant van de auto draait de rotoras linksom en de nokkenas zelf draait, net zoals de motor, rechtsom. Dit moet kloppen met de huidige aansluiting van de bougiekabels volgens de 1-3-4-2 ontstekingsvolgorde. Zou de rotor andersom draaien dan zou de ontstekingsvolgorde 1-2-3-4 zijn. Ik kan niet geloven dat dit waar zou kunnen zijn. Het boekje voor de B230K motor geeft 1-3-4-2. Graag jullie terugkoppeling!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-07-2010 18:59 #1282245
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zie
Zie voor een foto van de juiste volgorde van bougiekabels op verdelerkap <a href="/node/33400" target="_blank">hier</a>.
Moderators: Jerry Stam