Waarom gaat uitlaatpakking stuk 940 turbo LPG 1997 is er een relatie met turbo

• Lucas van Royen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-07-2010 11:25 #1081732 door Lucas van Royen
Ik heb sinds kort een 940 turbo lpg, daarvoor reed ik met plezier een 940 diesel. In de 11 jaar dat ik daarin reed nooit een uitlaat of uitlaatpakking hoeven vervangen. Ik rijd nu half jaar met benzine al een deel van de uitlaat moeten vervangen en nu is ook de uitlaatpakking kapot. Ik vraag me af of dit veroorzaakt wordt door hitteontwikkeling of de doorvoer stremt ergens, turbo?
Lucas940

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-07-2010 14:18 #1281466 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Combinatie
Het is eigenlijk een combinatie van de twee.
De uitlaat zelf slijt van een benzinewagen harder door de hogere hitteontwikkeling en de ook wel agressievere gassen. Een diesel is minder agressief voor de uitlaatlijn en legt zelfs op verloop van tijd een beschermende roetlaag langs binnen.
De einddemper van mijn diesel is dan ook onlangs puur door de ouderdom er vanonderuit gedonderd (nog de originele vanuit de fabriek).
Bij een benzinewagen krijgt de uitlaatpakking niet alleen te maken met de hogere agressievere hitte van de uitlaatgassen, bij een turbo heb je inderdaad een verhoogde druk tussen het blok en de turbo, doordat de turbo een weerstand vormt. Dit valt te compenseren door de weerstand na de turbo te verlagen. Bij veel wagens met turbo is de uitlaatlijn sowieso al opener dan de modellen die geen turbo hebben (een demper minder, hogere diameter...). Ik weet niet of dit bij onze bakstenen ook het geval is?
groetjes,Isabelle 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-07-2010 01:33 #1281527 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Huh
Huh... jou wagen heeft geen uitlaatpakking Lucas, of bedoel je soms de pakkingen van het uitlaatspruitstuk. Uitlaten zelf zijn natuurlijk onderhevig aan "wegrotten" en daar kun je een keertje gewoon pech mee hebben. Hopen dat je nu weer even van de problemen af bent in ieder geval.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC