Natte vloer bestuurderszijde en koelwaterverlies 965

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-05-2010 21:45 #1081029 door V700 register
Goedenavond,
Ik heb een licht natte vloer (bestuurderszijde). Zo ter hoogte van de bevestingspluggen (mat) en dan de rechterplug. Koelwaterverlies is niet heftig, maar toch word ik weer enigszins onrustig....Vorig jaar een nieuwe kachelradiator geplaatst (vanwege lek/natte passagiersvloer) en recent een nieuwe radiator. Schuifdak lekt niet.
Waar kan ik het zoeken voordat ik de vloerbedekking ga verwijderen. Ik meende dat lekkages van de kachelradiator altijd nattigheid gaven aan de passagierszijde.
Gegroet en bedankt maar weer.
Rik

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Mark van Loo (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-05-2010 22:43 #1276690 door Mark van Loo (GAST)
Beantwoord door Mark van Loo (GAST) in topic Kachelkraan
Misschien de kachelkraan? Had ik bij mn 940, die ook regelmatig wat extra koelmiddel lustte. Na afspraakje bij Estate-Services helemaal opgelost.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-05-2010 22:48 #1276693 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kleurtjes
Kan er in de koelvloeistof een of andere kleur vloeistof bij zodat je voor opzoeken lekkage gelijk ziet of het het koelwater is wat weg lekt onder de matten ipv regenwater dat ergens naar binnen komt.
Ander duidelijke kleur aan de koelvloeistof is ook dan makkelijker om andere lekkage 's zichtbaar te maken.
Of eerst koelvloeistof vervangen door water met een kleurtje en na opsporren van de lekkage weer vervangen door koelvloeistof.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-05-2010 23:00 #1276699 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Even proeven
Koelvloeistof is een zware vorm van alcohol (glycol, ethaandiol, zoiets). Voelt wat vettig aan en heeft een apart smaakje, beetje zoetig, niet vies. Zeker niet in vergelijking met benzine of petroleum, als je dat in je mond krijgt proef je het uren later nog.  Echte alcoholisten schijnen het ook wel te drinken als er niets anders is, maar dat terzijde. Je hoeft het dus niet te kleuren om na te gaan wat het is, gewoon proeven. Het is niet giftig (althans niet in die hoeveelheid). En daarna een echte borrel, als je het lek gevonden hebt :-)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-05-2010 07:47 #1276718 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Andere kleuren
Andere kleuren koelvloeistof zijn bedoeld voor andere materialen. Bij VW heb je bijvoorbeeld 2 kleuren, eentje voor gietijzeren blokke/koppen en eentje voor aluminium. Als je pech hebt en je gebruikt de verkeerde combinatie dan kan je je blok naar de schroothoop brengen. Kies dus niet zomaar een andere kleur koelvloeistof vanwege het kleurtje. Ook zonder extra kleuring is koelvloeistof wel te herkennen aan gevoel en geur.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-05-2010 10:17 #1276731 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Relaties

mvloo schreef : Misschien de kachelkraan? Had ik bij mn 940, die ook regelmatig wat extra koelmiddel lustte. Na afspraakje bij Estate-Services helemaal opgelost.

Ik ben benieuwd hoe er dan een relatie kan zijn tussen de natte bestuurdersmat en de eventueel slecht/niet werkende kachelkraan.
Bedankt,
Groet Rik

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-05-2010 11:30 #1276736 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic verschil

Vliegende Hollander schreef :

mvloo schreef : Misschien de kachelkraan? Had ik bij mn 940, die ook regelmatig wat extra koelmiddel lustte. Na afspraakje bij Estate-Services helemaal opgelost.

Ik ben benieuwd hoe er dan een relatie kan zijn tussen de natte bestuurdersmat en de eventueel slecht/niet werkende kachelkraan.

Bij de 92'er 940 van mvloo zit de kachelkraan denk ik binnen tegen het schutbord. Als die kraan dan lek gaat heb je een natte mat.
Bij een 960 zit de kachelkraan in de motorruimte net voor het schutbord (ik neem even aan dat het hetzelfde zit als bij late 940's), dus zal dat jouw natte voeten niet veroorzaken. De kraan kan nog steeds wel lek zijn natuurlijk, maar dan dan heb je twee problemen: Koelvloeistofverlies door de kraan en een natte mat door....?   Er kan wel een ander component van de verwarming lekken, natuurlijk. Ik weet niet hoe de slangen bij een 960 onder het dashboard lopen, en wat er allemaal aan de bestuurderskant zit. Dus even ruiken/proeven blijft een goede tip.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-05-2010 12:03 #1276747 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Waar
Waar de kachelkraan zit wordt meer bepaald door het type verwarming dan door bouwjaar volgens mij. Bij ECC heb je zo'n vacuumding in de motorruimte (bij de 940 in ieder geval), bij handbediende temperatuurregeling de kachelkraan.

• Jeroen Post
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-05-2010 13:36 #1276759 door Jeroen Post
Beantwoord door Jeroen Post in topic ECC
Nu is (bijna?) elke late 960 uitgerust met ECC, dus de kachelkraan zit niet onder het dash. Dacht ook dat alle koelvloeistof/kachel/airco rommel aan de bijrijderskant zit. Dus waar komt de vloeistof dan vandaan? Wellicht dat het via het kachelhuis toch nog aan de andere kant kan komen?
Eerst checken of het wel koelvloeistof is, lijkt me. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-05-2010 17:13 #1276783 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zitten
Heb zitten zoeken op vadis.
Maar kan er helemaal geen kachelkraan vinden.
(zullen ze wel weer anders noemen)

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC