3 foutcodes Lh-jetronic 2.4 *UPDATE 2*

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-05-2010 22:12 #1080797 door V700 register
3 foutcodes Lh-jetronic 2.4 *UPDATE 2* is gemaakt door V700 register
Storing:
Bij gas los bij 120km/h en dan laten uitrollen dan begint de motor lichtjes te stotteren, zo tussen de 3000 - 2000rpm.
Ik lees 3 foutcodes:
1-1-3: De computer probeert op basis van het lambdasignaal het mengsel correct te houden maar loopt tegen de grenzen van z'n regelbereik aan. Mogelijke oorzaken kun je zoeken in lekkende injectoren en valse lucht problemen.
2-3-1: Lambda regeling in deellast wil maar kan niet meer of minder brandstof laten inspuiten, mogelijk veroorzaakt door slecht werkende injector(en) of valse lucht.
2-3-2: Lambdaregeling tijdens stationair draaien wil maar kan niet meer of minder brandstof laten inspuiten, mogelijk veroorzaakt door slecht werkende injector(en) of valse lucht.
Ik heb het hele inlaat-traject doorlopen op valse lucht, maar niks kunne vinden.
Het speelt zich zowel op benzine als LPG.
Kunnen deze foutcodes ook optreden als de lambdasond zelf niet fris meer is, aangezien alle foutcodes lambda gerelateerd zijn?
Ik hoor graag wat ideeen.

Groetjes Harnt

Update:
Vandaag een paat testjes gedaan. Eerst alle codes gewist zodat alles 1-1-1 was. toen een stuk gereden alleen op benzine en daarna op gas. Hier het resultaat. Ohja, het lambda-lampje is ook weer actief en licht keurig op op contact!
Op benzine:
Foutcodes 2-3-1 en 2-3-2. Lambda-lampje UIT.
Op gas:(na eerst weer codes gewist)
Foutcodes 2-3-1 en 2-3-2. Lambda-lampje UIT.
Hierbij opgemerkt dat ik eerst wel op benzine start.
Codes weer gereset en toen gestart op benzine, een paar keer gasgeven en toen weer uit. Foutcodes: 2-3-1 en 2-3-2. Lambda UIT.

Auto rijdt op benzine iets minder soepel, heeft een vermogensdipje rond de 2000rpm. Op gas rijdt ie prima(op hikjes bij gaslos tussen 3000-2000rpm na).

Waar code 1-1-3 gebleven is weet ik niet.

Update 2:
En daar was storingscode 1-1-3 alweer. 
Ik heb toch een dag rond gereden zonder code 1-1-3, maar terwijl ik langzaam reed in een woonwijk opzoek naar een huisnummer ging het lambda-lampje opeens branden. Voor de duidelijheid, ik reed op gas.
Ik geloof dat ik maar naar de sleuteldag bij Nordicar moet komen om hier een oplossing voor te vinden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-05-2010 22:18 #1275022 door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic slecht werkende injectoren?
Hoi Harnt,

ik lees dat je alles hebt onderzocht op valse lucht, maar niet op slecht werkende injectoren. Terwijl dat toch ook 3 x als mogelijk euvel genoemd word...
Misschien toch maar eens naar kijken? Een Lambda doet het of doet het niet, maar je zou de aarding van de lambda eens kunnen checken en eventueel een nieuwe of extra draad voor de massa kunnen leggen.

GG,

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-05-2010 22:20 #1275023 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lucht?
Als je zeker weet dat er geen vase lucht in het systeem zit, is dubbel megsel dan een mogelijkheid?Als ie eenmaal op gas loopt, dan zou je de benzine injectors los kunnen nemen, om te zien of er iets veranderd (wel bij voorkeur op een rustige plek, als ie afslaat heb je best wel een probleem.

• Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
03-05-2010 23:07 #1275033 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic lamda lampje?
brand het lamdalampje ook?

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-05-2010 23:18 #1275034 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Olie afzuig potje.
Hey Harnt,
Is het niet verbeterd na het wat rijker zetten op GAS?
Hij deed het toen op de terugreis alleen op GAS dat gestotter, jammer dat het nu ook benz gebeurd.
We hebben toen het HELE inlaattraject eraf gehaald. IVM schoonpoetsen gasklephuis en oliedampafzuiging.Potje hebben we er toen ook afgehaald.
Misschien sluit het potje bij je blok toch niet goed af? 
En weet je zeker dat je lamda draden wel goed hebt terug aangesloten bij je blok en bak wissel?Je had ze toen doorgeknipt, en je had 2 witte kabels...die wissel je dus heel makkelijk om...of het wat uitmaakt weet ik helaas ook niet.
En inderdaad misschien loopt ie op 2 brandstoffen, als ie op gas loopt, eventjes het brandstofrelais eruit trekken, dan valt de pomp wel stil.Kijken of er dan wat in de motorloop verandert.
We hadden bij je blokwissel toen die rare massa situatie van je brandstofrelais[rikke tik tik] , misschien was je andere blok 'aangepast' zodat die hem uitgeschakelde bij lopen op gas? We heben toen gewoon een extra massa kabel getrokken, mischien blijft je pompje sindsdien gewoon lopen?
Je hebt toen van je gastoevoer bij je klephuis, de kit eruit gehaald en er een rubber O-ring ingezet, misschien dat ie daar valse lucht trekt?
Hij liep toen na het schoonmaken en afstellen wel weer heel mooi..jammer dat dit nu weer gebeurd.
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-05-2010 07:26 #1275052 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Goed
Het gekke is dat hij verder goed loopt. Stationaire en gewoon met het rijden geen probleem. Ben er afgelopen weekend nog mee naar Duitsland geweest.
Ik zal wel proberen of ie inderdaad niet op twee brandstoffen loopt want dat heb ik nog niet gechecked.
Of het lambda-lampje brand weet ik niet, lampje zit er niet meer in.
@Gerben Ik heb het mengsel op gas nog iets rijker gezet en nu loopt de olietemp. niet meer zo op.

Groetjes Harnt

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-05-2010 07:37 #1275056 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Euh..........

Harnt schreef : Of het lambda-lampje brand weet ik niet, lampje zit er niet meer in.

Dan zou ik die er maar eens even gouw in gaan zetten........tsssk, Harnt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-05-2010 07:50 #1275057 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Eerst
Eerst op benzine goed, dan naar LPG gaan kijken. Krijg je ook al foutcodes als je alleen op benzine rijdt, na resetten van de codes die je al uitgelezen had ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-05-2010 07:00 #1275211 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Injectoren
Aangezien ik valse lucht eerst uitsluit zou ik wel graag willen weten hoe je evt. slechte injectoren kunt controleren.
Iemand een idee?

Groetjes Harnt

• Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-05-2010 09:38 #1275218 door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic remmenreiniger.
Je kan dat controleren door bij een draaiende motor wat remmenreiniger op de ingang van de injectoren naar het inlaatspruitstuk te spuiten, gaat de motor dan eventjes harder of in ieder geval anders lopen dan weet je dat die injector lekt, Remmenreiniger is zeer licht ontvlambaar en zal dus via de lek in de cilinder komen en verbranden, alsof die cilinder ineens iets meer brandstof krijgt.
Ok, het is een paarde(n)middel maar werkt vaan wel goed.

GG,

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC